Růst cen ubytovacích služeb nutí lidi cestující na dovolenou nebo i na služební cestu k různým úsporným řešením noclehu. V karavanu ani velké dodávce to není problém, nejedna posádka auta ale na cestě k moři tráví neklidné chvíle odpočinku přímo v osobních autech. Co můžete udělat, aby nešlo o úplné utrpení?
Spaní v autě je staré jako motorismus sám. Při nepřízni počasí či různých nebezpečenstvích brali pasažéři v případě nemožnosti pohodlnější alternativy často za vděk stísněnými útrobami automobilu. Člověk je ale obvykle roztodivnými způsoby zkroucen na sedačkách a odpočívat tímto způsobem vydrží sotva pár hodin. A čím více lidí v autě je, tím je situace samozřejmě horší. Pokud tedy nevlastníte staré hranaté Volvo 940 combi či přestavěný pohřební vůz, zpravidla si moc nepospíte.
Škoda Octavia combi vyráběná v 60. letech lůžkovou úpravu propagovala v reklamním prospektu. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Bez ohledu na okolnosti interiér auta obvykle oceníme, když se strhne bouře, která v létě ráda kazí festivalovou náladu nebo okolo stanu obchází medvěd. Přese všechny komplikace existuje pár tipů, jak si noc ve vozidle pokud možno trochu zpříjemnit.
Najděte si vhodnou polohu
Předem vyzkoušejte, jak se vám v autě nejpohodlněji spí – pokud je o něčem takovém vůbec možné hovořit. Na předních sedadlech? Na zadní lavici? U hatchbacků a kombi doporučujeme sklopit zadní sedadla a přespat v kufru. Přední sedačky posuňte co nejvíce dopředu a prostor za nimi vyplňte zavazadly, aby vám do něj nepadala hlava. Vzniklý prostor zakryjte něčím měkkým – nafukovačkou, karimatkou či dekou. Skutečně luxusním řešením je matrace z dvoulůžka, kterou vyříznete přesně do tvaru kufru.
Zajistěte větrání
Největším problémem nocování v autě není jen nedostatek pohodlí, ale také zkažený nebo žádný vzduch. Ve voze se rychle hromadí vlhký, vydýchaný vzduch, který se neklamně hlásí mocným rosením oken zevnitř. Jak tedy zajistit větrání?
Všechna okna pootevřete na mírné štěrbiny – v dešti jim navíc můžete vytvořit stříšku tím, že do dveří přivřete igelitovou tašku, přes kterou vám nenaprší do lože. Pokud se v noci vzbudíte kvůli zimě nebo vydýchanému vzduchu, nastartujte a zapněte topení nebo klimatizaci.
Při volnoběhu má motor spotřebu do dvou litrů paliva na hodinu, což není moc – přesto je dobrý nápad se těsně před noclehem zastavit na čerpací stanici.
Zamkněte se
Nezapomeňte se před spaním v autě zevnitř zamknout, nechcete přece, aby se vám dovnitř někdo v noci vplížil. Klíč odložte na místo, kde jej ráno naleznete nebo jej v případě klasických klíčů raději nechte ve spínací skříňce. Nemusí se to zdát, ale jeho hledání je v navlhlém ránu dosti mrzuté.
Ráno auto vysušte
Navzdory všem opatřením se ráno vzbudíte zpocení nebo prostě mokří v odporně vlhkém autě s vydýchaným vzduchem. Z člověka se vody vypařuje až až. Aby vám auto ani věci v něm nezatuchly, je třeba jej co nejdříve vyvětrat.
Když vyrážíte na další cestu, zapněte klimatizaci a otevřete okna, aby se co nejrychleji vyměnil vzduch v kabině. Pár minut před tím, než zastavíte, vypněte klimatizaci a nechte zapnutý jen ventilátor. Vyženete tak zkondenzovanou vodu z větracího systému a zabráníte, aby se v něm usadily houby, plísně či bakterie.
Pořiďte si praktické doplňky
Invertor je součástka, kterou připojíte do 12voltové zásuvky (autozapalovače) a do ní si můžete zastrčit klasické 220voltové spotřebiče. Invertory utáhnou například nabíječky na notebooky či fotoaparáty. Dobrou alternativou je i powerbanka.
Zapomínáte zhasnout světla, vypnout klimatizaci nebo přenosnou chladničku při zhasnutém motoru? Zabalte si startovací kabely, se kterými můžete požádat o připojení své vybité baterie k akumulátoru někoho jiného. Případně s nimi také můžete pomoct jinému nebožákovi.
Mnoho řidičů dá před nehostinným parkovištěm u silnice přednost soukromí zdánlivě idylické louky nebo lesíku. Travnaté parkoviště se ale dokáže po dešti velmi rychle změnit na zablácený tankodrom. Vyprošťovací lano s velkou pravděpodobností nebudete potřebovat, ale v nečekaných situacích se může hodit.