Kurz s názvem „Konfrontace rasismu“ má zaměstnancům společnosti Coca-Cola osvětlit, „co to znamená být bělochem“. V jedenáctiminutovém semináři se například uvádí, že „v USA a v západních zemích jsou bílí lidé vychování k tomu, aby se cítili být ze své podstaty nadřazení, protože jsou bílí“.
V následujícím odstavci se lze dočíst o výzkumu, podle kterého si malé děti ve věku tří a čtyř let uvědomují, „že je lepší být bělochem“. Společnost Coca-Cola způsobila rozruch v amerických médiích. Na veřejnost totiž unikly informace o jejím on-line semináři na sociální síti LinkedIn zaměřeném na problematiku rasismu. V rámci kurzu měli být zaměstnanci nabádáni „být méně bílými“, protože „být méně bílým znamená být méně arogantním“ a „nevzdělaným“. Zástupci Coca-Coly pochybení odmítli a uvedli, že zmíněné školení je pouze součástí snahy o větší inkluzi na pracovišti.
Americká společnost Coca-Cola se snaží svým zaměstnancům prohloubit povědomí o rasismu. Pomoci jí k tomu má globální vzdělávací program, jehož cílem je vybudovat více inkluzivní pracoviště. Fotky jednoho z těchto „vzdělávacích kurzů“ vynesl minulý týden na veřejnost neznámý whistleblower.
Wut.... this seems like blatant racial discrimination to this employment lawyer. https://t.co/IEmpycTP6P
— Harmeet K. Dhillon (@pnjaban) February 19, 2021
Čtyřleté děti chápou, že je lepší být bělochem
Seminář má vysvětlit, co to vlastně znamená být méně bílým člověkem. „Být méně bílým znamená: být méně represivním, méně arogantním, méně jistým, defenzivním a nevzdělaným,“ ale také: „být více pokorným, více naslouchat (ostatním), více věřit, upustit od apatie a od solidarity s bílými.“ Kurz končí doporučením: „Zkuste být méně bílí.“
Přestože cílem kurzu je bojovat s rasismem, tak podle některých kritiků je text semináře sám o sobě rasistický. „Vypadá to jako do očí bijící rasová diskriminace,“ napsala na Twitter advokátka a zakladatelka Centra pro americkou svobodu Harmeet Dhillonová.
„Jako by bělošství bylo automaticky spojeno s arogancí? Vložte tam místo toho slovo černý a uvidíte, jak vyzní celá fráze,“ podivovala se editorka konzervativního listu Washington Times Cheryl Chumleyová.
Autorkou textu je americká socioložka a historička Robin DiAngelová, která získala doktorský titul v multikulturním vzdělání na University of Washington. Americká společnost Coca-Cola vydala opatrné prohlášení, ve kterém odmítla, že by zmíněný seminář byl součástí osnov společnosti. „Videa a obrázky přisuzované vzdělávacímu programu Coca-Cola nejsou součástí vzdělávacích osnov společnosti,“ odpověděla listu Washington Examiner. Seminář má prý být pouze součástí globálního plánu s cílem vybudovat inkluzivní pracovní prostřední.