Zkuste být méně bílí, nabádá Coca-Cola v rámci vzdělávání své zaměstnance


Kurz s názvem „Konfrontace rasismu“ má zaměstnancům společnosti Coca-Cola osvětlit, „co to znamená být bělochem“. V jedenáctiminutovém semináři se například uvádí, že „v USA a v západních zemích jsou bílí lidé vychování k tomu, aby se cítili být ze své podstaty nadřazení, protože jsou bílí“.

V následujícím odstavci se lze dočíst o výzkumu, podle kterého si malé děti ve věku tří a čtyř let uvědomují, „že je lepší být bělochem“. Společnost Coca-Cola způsobila rozruch v amerických médiích. Na veřejnost totiž unikly informace o jejím on-line semináři na sociální síti LinkedIn zaměřeném na problematiku rasismu. V rámci kurzu měli být zaměstnanci nabádáni „být méně bílými“, protože „být méně bílým znamená být méně arogantním“ a „nevzdělaným“. Zástupci Coca-Coly pochybení odmítli a uvedli, že zmíněné školení je pouze součástí snahy o větší inkluzi na pracovišti.

Americká společnost Coca-Cola se snaží svým zaměstnancům prohloubit povědomí o rasismu. Pomoci jí k tomu má globální vzdělávací program, jehož cílem je vybudovat více inkluzivní pracoviště. Fotky jednoho z těchto „vzdělávacích kurzů“ vynesl minulý týden na veřejnost neznámý whistleblower.

Čtyřleté děti chápou, že je lepší být bělochem

Seminář má vysvětlit, co to vlastně znamená být méně bílým člověkem. „Být méně bílým znamená: být méně represivním, méně arogantním, méně jistým, defenzivním a nevzdělaným,“ ale také: „být více pokorným, více naslouchat (ostatním), více věřit, upustit od apatie a od solidarity s bílými.“ Kurz končí doporučením: „Zkuste být méně bílí.“

Přestože cílem kurzu je bojovat s rasismem, tak podle některých kritiků je text semináře sám o sobě rasistický. „Vypadá to jako do očí bijící rasová diskriminace,“ napsala na Twitter advokátka a zakladatelka Centra pro americkou svobodu Harmeet Dhillonová.

„Jako by bělošství bylo automaticky spojeno s arogancí? Vložte tam místo toho slovo černý a uvidíte, jak vyzní celá fráze,“ podivovala se editorka konzervativního listu Washington Times Cheryl Chumleyová.

Autorkou textu je americká socioložka a historička Robin DiAngelová, která získala doktorský titul v multikulturním vzdělání na University of Washington. Americká společnost Coca-Cola vydala opatrné prohlášení, ve kterém odmítla, že by zmíněný seminář byl součástí osnov společnosti. „Videa a obrázky přisuzované vzdělávacímu programu Coca-Cola nejsou součástí vzdělávacích osnov společnosti,“ odpověděla listu Washington Examiner. Seminář má prý být pouze součástí globálního plánu s cílem vybudovat inkluzivní pracovní prostřední.