ZPRÁVY PLUS, Jakub Strnad - 4.12. v 11:30
Rok 2024 přinese změny v povinném ručení. Poslanci v prosinci odsouhlasili nový zákon, který ukládá povinnost sjednat povinné ručení také v případě dopravních prostředků, u kterých zatím nebylo třeba. Jedná se o elektrokoloběžky, elektrická vozítka nebo zahradní traktory. Normu ještě musí schválit Senát. Platit by měla začít v únoru nebo v březnu. Zákon počítá s jedinou výjimkou, tou jsou elektrokola.
Změna, k níž nejen česká legislativa míří, v praxi znamená rozšíření definice pojmu vozidlo. Tím už tedy nebudou pouze vozy, které vídáme v běžném provozu na silnicích. „Evropští legislativci usilují o pojištění všeho, co má motor a může způsobit nehodu nebo škodu třetí straně. V případě České republiky ale musí splňovat ještě další podmínky... Člověk musí koukat, jakou konstrukční rychlost vozidlo má. Ale lze říct, že všechno, co má motor a jezdí víc než 25 km v hodině, bude muset být pojištěno,“ uvádí zakladatel a předseda představenstva Pillow pojišťovny Jakub Strnad s tím, že novinka se dotkne i strojů, které jezdí rychleji než 14 km/hod a jsou těžší než 25 kg, tedy například koloběžek nebo zahradních traktorů. Na způsobu pohonu motoru přitom nezáleží. Změna platí pro spalovací i elektro motory.
Jedinou výjimkou zůstávají elektrokola. „Možná je to částečně úspěšný lobbing, protože elektrokola jezdí poměrně rychle, lidi to na nich mají jednodušší a způsobují také škody. Každopádně v českém zákoně je na elektrokola výjimka a šlo se na to od lesa, takže se v něm píše, že v případě vozidla, což by bylo i elektrokolo, se řeší, co je hlavní zdroj pohybu. A v případě kola se tedy řeklo, že je to šlapání a motor je tam pouze na pomoc,“ vysvětluje důvod výjimky Jakub Strnad.
Je tedy dost možné, že právě k elektrokolům postupně přejdou řady majitelů elektrokoloběžek, jež se musí připravit na povinnosti spjaté s administrativním vyřízením povinného ručení.
„Mělo by to být velmi jednoduché, protože covidové období velmi pomohlo digitalizaci v oblasti pojišťovnictví. Cenově by to mělo být obdobné jako malé motocykly,“ uvádí zakladatel Pillow pojišťovny s tím, že cena by se měla pohybovat v řádech stokorun.
Jinak se ovšem přistupuje k zahradním traktorům. „Jestli ho stoprocentně budete používat jen na svém pozemku, pak je to v pořádku. Kdyby se někdy ten traktůrek, byť málokdy, ocitl na veřejné komunikaci, tak musí mít povinné ručení,“ zdůrazňuje předseda představenstva Pillow pojišťovny.
Ignorace nových pravidel se nevyplatí
Kdo by se rozhodl nové podmínky provozu vozidel s motory ignorovat, mohl by na to doplatit. Jak dále Jakub Strnad upozorňuje, obcházení nařízení by se mohlo výrazně prodražit.
„Není to nic levného. V principu se bude postupovat stejně jako u každého jiného vozidla, které jezdí bez povinného ručení... V blokovém řízení jsme na nějakých patnácti stech až třech tisících korun, ve správním řízení se už ale můžeme pohybovat i v řádech desítek tisíc korun. A následně máme ještě Českou kancelář pojistitelů, která je tady primárně od toho, aby platila právě škody způsobené lidmi, kteří nebyli pojištění. Ta pak logicky ještě vymáhá sankčně pojistné za to, že se nepojistili.“
Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění ceny pojištění dramaticky neovlivní
Změny se týkají také minimálních limitů pojistného plnění při újmě na zdraví či majetku, případně při úmrtí. Z dosavadních 35 milionů korun se navyšují na 50 milionů korun. „Inflace funguje všude, i v odškodňování škod na majetku, ale především škod na zdraví... Zase to vychází z evropské legislativy, kde je to definováno v eurech. A náš zákonodárce to přepočítává na koruny a přiměřeně zaokrouhluje. Je potřeba říct, že není neobvyklé mít škody v mnoha desítkách milionů korun, pakliže jsou to například škody na zdraví,“ vysvětluje důvod výše minimálních limitů pojistného plnění Jakub Strnad.
A zároveň dodává dobrou zprávu pro všechny klienty pojišťoven - ceny pojistného se prý nikterak dramaticky měnit nebudou. „Naše očekávání je, že nový zákon začne fungovat 1. března, nebo 1. dubna, podle toho, kdy projde senátem a kdy ho schválí prezident. Pozitivní zpráva je, že pojišťovny stávajícím klientům automaticky navýší ten limit na 50 milionů bez jakéhokoliv doplatku. Ale logicky při výročí už pojišťovny asi budou na ten nárůst nějakým způsobem reagovat. Chtěl bych říct, že nárůst ceny pojistného z důvodu navýšení limitu by neměl být nijak dramatický a spíš by to měly být jednotky procent.“
Povinnost sjednat pojištění bude mít nově provozovatel vozu
Další změnou, kterou nový zákon přináší, je přechod povinnosti sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla z vlastníka vozidla na skutečného provozovatele. „Skutečný provozovatel je ten, kdo má dispozici nad tím autem a doopravdy ho používá. Třeba v případě leasingových společností, kdy majitelem a vlastníkem je leasingová společnost a provozovatelem je leasingový nájemce, je logické, že leasingová společnost nemá moc nad tím, jak klient s vozidlem funguje. Je logické, že ten, kdo auto doopravdy provozuje, má povinnost sjednat povinné ručení. Na druhou stranu ho může sjednat i někdo jiný. Tím, kdo platí pojistné, může být i třetí osoba, jiná než vlastník a provozovatel,“ vysvětluje Jakub Strnad.
Novinkou, kterou klienti pojišťoven nejspíš jednoznačně uvítají, je konec povinnosti mít u sebe tzv. zelenou kartu. Doklad se sice už roky vydává v klasické bílé barvě, mezi lidmi se mu ovšem i nadále přezdívá podle dřívější zelené barvy. „Byl to výrazný ochranný faktor. Ale v současné době, jak se digitalizuje celá společnost, tak pojišťovny mají povinnost předávat informace České kanceláři pojistitelů. Ta komunikuje s ministerstvem dopravy a registrem vozidel. Policisté se už v dnešní době, když vás zastaví, běžně dokáží on-line propojit s registrem a zjistit, jestli je vozidlo pojištěné. Nicméně nový zákon ukládá výrazně větší online komunikaci mezi pojišťovnami, ČKP a registrem vozidel,“ uvádí zakladatel Pillow pojišťovny s tím, že v případě okamžité platby by se informace o pojištění měla v registru objevit v podstatě okamžitě. Prokazovat se dokladem už tedy nebude potřeba.
Mimochodem právě Jakub Strnad je průkopníkem pravidla, které říká, že řidiči s menším počtem najetých kilometrů za pojištění také méně platí. Právě pod jeho vedením pravidlo před časem zavedla například pojišťovna Allianz. „Trvalo to mnoho let, než se to do těch systémů propsalo... A i naše pojišťovna Pillow se k tomu přidala, systém ještě vylepšila a získává doopravdy velkou oblibu – především v covidových letech, kdy lidé jezdili výrazně méně, protože byly lockdowny a nemohli jezdit. Díky tomu ušetří nemalé peníze,“ říká Jakub Strnad.