Ceny pohonných hmot dál klesají Zdroj: Canva
Poprvé od dubna 2016 se v ČR benzín i nafta prodávají pod 28 korunami za litr a ceny mají dále klesat. V uplynulém týdnu zlevnil benzín o 93 haléřů na litr a stojí 27,90 koruny, nafta pak zlevnila o 64 haléřů na litr a vychází na 27,96 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Propad cen ropy podle odborníků pokračuje jako reakce na pandemii koronaviru a na přísná karanténní opatření, která mají devastující dopad na ropnou poptávku.
Nejdřáže v Praze, nejlevněji na Plzeňsku
Za naftu i benzin se platí nejvíc v hlavním městě. Litr Naturalu 95 vyjde v průměru na 28,99 koruny a nafty na 28,86 Kč. Druhé nejvyšší ceny má Středočeský kraj s průměrem 28,55 koruny za benzin a 28,59 koruny za naftu.
Nejlevněji jezdí naopak řiiči v Plzeňském kraji. Průměrná cena naturalu tam je 27,08 Kč a nafty 27,28 koruny. Druhým nejlevnějším regionem je Jihočeský kraj s průměrem 27,26 koruny u benzinu a 27,39 koruny v případě dieselu.
Kamionová doprava drží ceny nafty nad benzínem
„V příštím týdnu budou pohonné hmoty dále znatelně zlevňovat,“ předpovídá hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda s tím, že došlo i k dalšímu zajímavému momentu, a to že se poprvé od dubna 2019 nafta začala prodávat průměrně dráž než benzín. „To je zcela anomální situace. Útlum v poptávce po benzínu je totiž citelnější než v poptávce právě po naftě, protože například kamionová přeprava – využívající dieselový pohon – je třeba z důvodu nutnosti zajištění zásobování omezena v relativně menší míře než doprava osobní. Spotřeba pohonných hmot poklesla v souhrnu o zhruba třetinu oproti běžné situaci,“ popisuje ekonom.
Barel ropy byl nejlevnější za 20 let
„Letos se cena ropy na světovém trhu propadla zhruba o 60 procent a čerpací stanice v ČR tento pokles ještě plně nezohlednily. Korunová cena barelu ropy Brent tento týden klesla nejníže za skoro 21 let. Naposledy byla levnější v červnu 1999,“ vyčísluje Lukáš Kovanda. Ropa takto historicky zlevňuje nejen kvůli koronaviru, ale také z důvodu pokračující cenové války Saúdů s Rusy a částečně americkými břidličnými těžaři. Aktuálně však cena ropy opět roste, protože Čína se rozhodla využít dramatického zlevnění suroviny a masivně doplňuje své pohotovostní ropné rezervy. „Duben bude jedním z nejtěžších měsíců v historii ropy,“ řekl agentuře Reuters analytik Bjornar Tonhaugen ze společnosti Rystad Energy.
Krachy malých benzínek na obzoru? Marže tlačí dolů konkurence, klesají doplňkové prodeje
Další z odborníků, analytik ČSOB Dominik Rusinko, potvrzuje, že prostor pro zlevňování na českých čerpacích stanicích zůstane významný po většinu dubna. „Nadále by přitom mělo platit, že cena benzinu bude klesat svižněji než cena nafty. Atypická situace pro toto roční období reflektuje bezprecedentní propad poptávky po palivech, který je relativně mírnější v případě nafty než benzinu,“ sdělil. „Spotřeba benzinu je totiž silně navázána na osobní dopravu, která je tvrdě zasažena karanténními opatřeními,“ dodal.
„Prudce zlevňující ropa sice dává přechodně čerpacím stanicím v ČR možnost značně navýšit své marže. Ty jsou tak leckdy třeba trojnásobné oproti běžné době. Jenže konkurenční boj velkého počtu pump – od loňska jich je v ČR více než čtyři tisíce, což je po přepočtu na obyvatele jedno z nejvyšších čísel i v mezinárodním srovnání – o stále méně ‚dostupné‘ řidiče je nutí jít s cenou dolu a marži postupně snižovat. Stále zlevňující ropa přitom prostor pro marži nakonec spíše snižuje,“ vysvětluje vliv trhu na situaci čerpacích stanic ekonom Lukáš Kovanda.
S tím, jak na českých silnicích ubývají řidiči ochotní tankovat, klesá navíc čerpacím stanicím objem doplňkového prodeje – například nápojů či potravin. Z tohoto druhotného prodeje přitom v běžných časech měly často citelně vyšší marži než z prodeje samotných paliv.
„Ve výsledku jsou tak zejména mnohé menší pumpy existenčně ohroženy. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství benzínek,“ uzavírá ekonom Kovanda.