Facebook dokáže na základě různých vodítek určit, kde se nacházíte i v případě, že odmítnete sledování vašeho pohybu, uvedla podle agentury AFP společnost v dopise adresovaném americkým senátorům. Facebook argumentuje výhodami v zobrazování reklam, boji proti hackerům i dezinformacím.
V úředním dopise, který byl tento týden široce sdílen napříč sociálními sítěmi, Facebook vysvětlil způsoby, jakými způsoby může stále zjistit, kde se lidé nacházejí i poté, co se rozhodnout, že nechtějí se společností sdílet data své lokalizaci.
Výhody? Adekvátní reklama, boj s hackery a dezinformacemi
Sociální síť ve vyjádření, jímž reagovala na žádost o informace ze strany dvou amerických senátorů, tvrdí, že znalost lokalizace uživatelů má výhody od zobrazování adekvátních reklam na nedaleké obchody až po boj proti hackerům a dezinformacím. „Možnost odhlášení neexistuje. Žádná kontrola nad vašimi osobními údaji,“ uvedl republikánský senátor Josh Hawley na Twitteru. „Tohle je Big Tech. A proto musí Kongres jednat.“
Facebook uvedl, že vodítka pro zjištění polohy uživatelů zahrnují například označení na fotografii na konkrétním místě nebo check-in na určitém místě, jako jsou například restaurace nebo kluby. Uživatel také může sám sdílet adresu kvůli nakupování v dané sekci na sociální síti.
Kromě označení na fotce vás prozradí i IP adresa
Spolu s informacemi sdílenými uživateli v příspěvcích pak může být poloha uživatelů zjištěna také prostřednictvím IP adresy, která je zařízení přidělena při připojení k internetu. Tyto adresy obsahují lokality, ačkoliv ne úplně přesné například na úrovni obce nebo města.
Podle Facebooku pomáhá znalost obecné polohy uživatele dalším internetovým firmám v ochraně účtů například při detekci podezřelého přihlášení. Příkladem může být třeba přihlášení do účtu z Jižní Ameriky, zatímco uživatel žije v Evropě. IP adresy pak mají společnostem jako je Facebook pomáhat v boji proti dezinformacím tím, že zobrazují původ potenciálně škodlivé aktivity jako je streamování politicky zaměřených příspěvků, které mohou být namířeny proti určité zemi.
Facebook nedávno uvedl, že je připraven na nový zákon o ochraně osobních údajů, který má vstoupit v platnost příští rok v jeho domovské Kalifornii. Zákon ukládá právo internetovým uživatelům vědět, jaká data o nich shromažďují velké technologické společnosti.