Na pomoc v boji s pandemií koronaviru poskytla německá vláda nejhůře zasažené Itálii pro přepravu nejtěžších případů speciálně upravený Airbus A310 MRT. Letoun, na jehož palubě mohou zdravotníci provádět prakticky všechny lékařské zákroky s výjimkou operací, transportoval koncem března prvních šest pacientů z italského Bergama do Kolína nad Rýnem. V rámci humanitárního programu MEDEVAC mohou podobné péče využít i tisíce českých turistů, kteří uvízli v za
Letoun A310 MRT v konfiguraci MEDEVAC létající v barvách německého vojenského letectva Luftwaffe vypadá zvenku stejně jako každá jiná „třistadesítka“, v interiéru má ale zabudováno šest jednotek intenzivní péče (PTU), z nichž je každá plně vybavena nejnovější lékařskou technologií od počítačů a diagnostických systémů po dýchací přístroje s autonomním přísunem kyslíku a automatické infuzní pumpy s dávkovači. Tyto jednotky umožňují lékařům a zdravotníkům provádět na palubě za letu všechny lékařské zákroky jako v nemocnici, s výjimkou operací. Kromě šesti jednotek PTU může letadlo ještě přepravit dalších 38 pacientů na standardních nemocničních lůžkách.
Jednotky PTU přitom vyrábí hamburská společnost Lufthansa Technik AG, která provádí i pravidelnou údržbu dvou airbusů Armády ČR, jež spadají do vládní letky. Ty lze, stejně jako čtyři vojenské letouny CASA, použít pro případnou přepravu českých pacientů nakažených koronavirem ze zahraničí. Podobně jako v Německu, i u nás díky humanitárnímu programu MEDEVAC. Z poslední doby lze připomenout případy, kdy tato letadla repatriovala do vlasti zraněné vojáky z misí v Afghánistánu a Pobaltí či civilisty zraněné při kyjevském Majdanu.
Speciálních airbusů A310 MRT ovšem existuje ve světě pouze šest kusů. Čtyři vznikly na objednávku německé Luftwaffe, dva používá Canadian Air Force.
Filip Nachtmann