Indonéští vyšetřovatelé oznámili, že havarované letadlo Lion Air, v němž v říjnu zahynulo 189 pasažérů, nebylo způsobilé létání a mělo být vyřazeno z provozu. Havarovaný Boeing 737 Max přitom létal pouhé dva měsíce. Výrobce již čelí žalobě pozůstalých, že neinformoval piloty o změnách v řídicím systému.
Letadlo Boeing 737 Max narazilo do Jávského moře krátce po odletu z Jakarty 29. října. Předběžná zpráva zjistila, že na jeho předchozích letech byly hlášeny technické problémy. Model letadla 737 Max je novou verzí originálního Boeingu 737 a v rámci značky vůbec nejpopulárnějším letadlem.
Boeing do nových letadel typu 737 MAX nainstaloval automatický systém, který v předchozích strojích nebyl. Piloti jej při něhodě ale z neznámých důvodů nepoužili. Podle jedné z verzí neštěstí o něm vůbec nevěděli. Právě to ve spojení s předpokládanou závadou tzv. měřiče úhlů náběhu mělo způsobit pád letadla.
Společnost Boeing v oficiálním prohlášení již uvedla, že informace o automatickém systému v typech 737 MAX jsou ve výcvikovém manuálu. Víc nechtěla komentovat do ukončení vyšetřování.
Pilotovo rozhodnutí nebylo správné
Předběžná zpráva nyní uvádí podrobnosti o tom, co se dělo s letadlem během krátké doby, kdy bylo ve vzduchu, vyšetřovatelé ale stále neznají skutečnou příčinu nehody. Více informací slibují po nalezení hlasového záznamu hovoru pilotů z kokpitu, po němž na místě neštěstí pátrají již týdny potápěči.
Zpráva vyšetřovatelů obsahuje již dříve zveřejněné informace, podle kterých mělo letadlo společnosti Lion Air při svých posledních letech problémy s ukazatelem rychlosti a výšky letu. Zjištění Národní komise pro bezpečnost dopravy (KNKT) podle BBC naznačují, že aerolinky Lion Air vrátily letadlo zpět do provozu, přestože mělo již dřívější technické problémy a provozovatel o nich věděl.
Předposlední let havarovaného letadla směřoval z Denpasaru na ostrově Bali do Jakarty. „Během něj (letu) došlo k technickým problémům, pilot se přesto rozhodl pokračovat (a opět vzlétnout)," řekl ředitel letecké dopravy Výboru pro národní dopravu Nurcahyo Utomo. „Podle našeho názoru letadlo ale nebylo způsobilé k letu a rozhodnutí nebylo správné," řekl. Samotná zpráva výboru však tento závěr oficiálně zatím neuvádí.
Letecká společnost Lion Air by měla podle zprávy nyní zajistit, aby byla dodržována provozní příručka „s cílem zlepšit kulturu bezpečnosti". Členové některých rodin obětí nehody mezitím výrobce letadla zažalovali. „Během doby před zřícením letu 610 společnosti Lion Air do Jávského moře Boeing nevaroval piloty o nebezpečí, které v souvislosti s novým systémem mohlo nastat," uvádí žaloba.