Lékaři se nového nařízení o ochraně osobních dat nebojí. Takzvané GDPR prý dodržují už dávno. Ukládá jim to totiž lékařské tajemství a lékařská etika. Jak ale skloubit zákony a nové nařízení, to řešila i konference praktických lékařů. Problémem jsou obrovské pokuty a prohřešky spojené s GDPR.
Víte, jaké osobní údaje o vás má uložený váš lékař? A jste si jistí, že se k nim nedostane nikdo nepovolaný a že jsou doopravdy bezpečně uschovány? Tyto otázky by si měl položit každý z nás. A lékaři by na ně měli znát odpověď. Vždyť už za necelý měsíc- 25. května začne platit evropská směrnice o ochraně osobních dat, takzvaná GDPR.
„Spíš to bereme jako výzvu, jak můžeme zkvalitnit péči, kterou poskytujeme svým pacientům. Jak se naučit lépe zacházet s citlivými daty, které o svých pacientech shromažďujeme,“ říká praktický lékař David Halata.
Každý pacient tak bude mít právo zjistit, jaká data o něm lékař uchovává, komu je poskytuje, kde jsou uchovávána a jak jsou zabezpečena. Například kartotéky by měly být zabezpečeny takovým způsobem, aby nehrozilo nebezpečí, že se k datům z nich dostane neoprávněná osoba.
„Máme nějakou lékařskou etiku, máme nějaký lékařský tajemství. Máme i nějaký systém zabezpečení i ordinací, zabezpečení kartotéky, softwaru v počítačích,“ říká praktický lékař Igor Karen.
Pokud by pravidla GDPR někdo nedodržel, hrozí mu pokuta až do výše 20 milionů eur.
Podle lékařů v této oblasti selhal stát, který nepřipravil jasnou prováděcí vyhlášku nebo předpis, takže měsíc před puštěním stále panují dohady, jak má GDPR vlastně správně fungovat. Praktičtí lékaři proto sami připravili pro svoje členy metodickou příručku, jak s osobními daty svých pacientů zacházet. Ministerstvo zdravotnictví ale s kritikou nesouhlasí.
„Připravili jsme metodiku zavedení GDPR v klinické praxi pro subjekty ve zdravotnictví a její jednodušší podobu pro malé ambulance. Obě publikace jsou volně dostupné na našich internetových stránkách,“ říká mluvčí Ministerstva zdravotnictví Gabriela Štěpanyová.
Podle lékařů bude nejsmutnější, když GDPR skončí tím, že ve skříních budou mít stohy papírů, které musí o ochraně osobních dat napsat. Půjde tak o větší administrativní zátěž ale na ochraně osobních údajů se nic nezmění.