Německý automobilový gigant Volkswagen v úterý uvedl, že do konce týdne přeruší výrobu v závodech ve Španělsku, Portugalsku a na Slovensku. Pozastaveny budou také fabriky v Itálii vyrábějící luxusní značku Lamborghini a motorky Ducati. V České republice se krok Volkswagenu dotkne Škodovky, která zastaví provoz ve středu. Příští týden má výrobu pozastavit i kolínská pobočka automobilky TPCA.
Většina dalších německých a jiných evropských závodů skupiny se chystá pozastavit výrobu – pravděpodobně na dva týdny, uvedl dnes podle CNN generální ředitel společnosti Volkswagen Hervert Diess.
„Vzhledem k současnému výraznému zhoršení situace v prodejích a nárůstu nejistoty ohledně dodávek dílů do našich továren bude v blízké budoucnosti výroba v továrnách provozovaných značkami naší skupiny přerušena,“ informoval Diess.
Škoda Auto přeruší výrobu ve středu
Tento krok se logicky dotkne i tuzemské automobilky Škoda Auto, která v ČR zaměstnává kolem 33 tisíc lidí a je jedním z největších zaměstnavatelů u nás. Škoda dnes v souvislosti s koronavirem oficiálně potvrdila pozastavení výroby ve všech třech českých závodech. Výroba se podle ČTK zastaví tuto středu v deset hodin večer. Zaměstnanci závodu budou od středy 18. března do 29. března pobírat 70 procent a posléze 75 procent platu. V automobilce mají mít již dva potvrzené případy nákazy.
Itálie v zajetí koronaviru: Lékaři spí v práci, při nedostatku kapacit se u pacientů postupuje jak za války, říká Češka žijící v Itálii
„Nejhorší problém je kapacita na jednotkách intenzivní péče. V mém kraji je obsazeno momentálně asi 80 % lůžek. Při obrovském počtu nakažených JIPky nestíhají a dochází k situacím jako za války. První jde na intubaci ten, který má nejvyšší naději na přežití. Takže každý, kdo se chová zodpovědně, chrání svým chováním současně i své rodiče a prarodiče.“ Druhá část rozhovoru o nezáviděníhodné situaci v Itálii, o níž promluvila exkluzivně pro onlin
„Abychom zajistili plynulé zastavení výroby, spolupracujeme úzce s našimi dodavateli,“ napsalo vedení firmy v dopise zaměstnancům. Škoda financuje dopady současné situace z vlastních finančních prostředků. „Naším hlavním cílem je udržet i v této složité době všechny zaměstnance na palubě. V současné chvíli nelze s jistotou předpovědět, jaké dopady bude tato krize na společnost mít, či jak dlouho potrvá,“ uvedlo vedení.
Kolínská TPCA pozastaví provoz příští týden
Kolínská automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) přeruší kvůli koronaviru provoz od středy 25. března. Provoz by mohl být pozastaven až do pátku 17. dubna, informoval mluvčí automobilky. „V současné situaci s ohledem na koronavirus jsme se dohodli, že od 25. března přerušíme výrobu,“ uvedl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Zastavení výroby se podle něj následně spojí s plánovanou odstávkou, a proto je předpokládané přerušení společnosti delší.
Koncern TPCA, který je největším zaměstnavatelem na Kolínsku, v současnosti zaměstnává asi 2500 lidí a společnost je jedním z největších exportérů v České republice. Letos chce koncern investovat asi 4,5 miliardy korun do nových technologií se zaměřením na rozšíření kapacity výroby. Firma má v plánu přijmout až 1000 nových zaměstnanců. Od ledna 2021 převezme společný kolínský závod Toyota.
Provoz pozastavují i další automobilky
Koncern Volkswagen group, který vlastní například značky Škoda, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini, SEAT nebo Ducati, dodal v roce 2019 asi 10,8 milionu vozů, což je více než jakýkoliv jiný automobilový výrobce. Samotná Škoda Auto loni podle svého webu do celého světa dodala 1,24 milionu vozů. Volkswagen dnes uvedl, že většina jeho továren v Číně je až na dvě opět v provozu.
Již dříve informovaly o dočasném uzavření svých zhruba 35 výrobních závodů po celé Evropě kvůli koronaviru automobilové koncerny Fiat Chrysler (FCAU), PSA Group nebo Renault (RNLSY). Dohromady tyto tři společnosti v minulém roce prodaly zhruba dvanáct milionů vozů.
Druhý největší automobilový výrobce po Volkswagenu, Toyota, v úterý uvedl, že pozastavil provoz ve dvou závodech ve Francii a v Portugalsku. Automobilový průmysl je srdcem evropského zpracovatelského průmyslu a podle Evropské asociace automobilových výrobců poskytuje přímo nebo nepřímo téměř čtrnácti milionům lidí.