Odborníci v oblasti vývoje dětí i právníci vyzývají společnost Facebook, aby stáhla aplikaci, která umožňuje dětem mladším třinácti let používat messenger. Podle nich nejsou v tomto věku připraveny na složitost on-line vztahů a nejsou schopny dostatečně chránit své soukromí. Společnost ale podle agentury AP upozorňuje, že rodiče mají vždy kontrolu nad činností svých dětí.
Největší světová sociální sít v prosinci spustila bezplatnou aplikaci Messenger Kids, která umožňuje dětem pod hranicí třinácti let chatovat s rodinnými příslušníky a rodiči. Nedává jim ale oddělené účty. Správce je tak rodič, který rozhoduje o tom, s kým může jeho potomek chatovat.
Podle giganta na poli sociálních sítí tato funkce vyplňuje „potřebu aplikace pro zasílání zpráv, která umožňuje dětem spojit se s lidmi, které mají rády, ale má také úroveň kontroly, kterou rodiče chtějí“. Skupina stovky amerických odborníků z řad obhájců, pedagogů, psychiatrů a pediatrů je ale jiného názoru. V otevřeném dopise Marku Zuckerbergovi požadují její stažení z trhu.
„Messenger Kids nereaguje na potřebu – vytváří jednu,“ uvedli v dopise. „Je to především pro děti, které by jinak neměly vlastní sociální účty,“ upřesnili odborníci. Další pasáž pak kritizuje společnost za „cílení na mladší děti novým produktem“. Podle nich nejsou děti v tomto věku připraveny nejen mít jakékoli účty na sociálních sítích a vyznat se ve složitostech on-line vztahů, ale navíc ani nedokážou dostatečně chránit své soukromí.
Mobilní aplikace jako ohrožení americké bezpečnosti? Sportovní aktivity vojáků odhalily polohu tajných základen
Jde o běžnou fitness aplikaci pro nadšené běžce, cyklisty či plavce. Aplikace Strava se ale stala nečekaným rizikem. Pro udržení své kondice ji totiž používají také vojáci. Jenže se ukázalo, že data z aplikace mohou odhalit velice citlivé informace, včetně přesné polohy tajných vojenských základen.
Messenger Kids je mezi čtyřiceti nejoblíbenějšími dětskými aplikacemi
Facebook ve svém pondělním prohlášení připomněl, že „rodiče mají vždy kontrolu nad činností svých dětí“ a dodal, že vše konzultoval jak s odborníky, tak s rodinami. Upozornil také na to, že v ní nejsou žádné reklamy. Už při uvedení aplikace gigant vysvětlil, že z ní nebude shromažďovat data pro potřeby cíleného marketingu a rovněž, že nebude automaticky přesouvat uživatele po dovršení třináctileté hranice do běžného Messengeru nebo přímo na sociální síť, byť by jim to dávalo možnost přesunutí všech svých kontaktů.
Nicméně neodpověděl na dotaz, jak populární momentálně toto rozšíření je. Podle údajů analytické firmy App Annie ale jen v iOS má Messenger Kids od 4. prosince 80 tisíc stažení a řadí se tak mezi 40 nejoblíbenějších dětských aplikací.
U čtvrtiny neplodných žen je příčinou endometrióza. V diagnostice chronické bolesti je ale opomíjená
Endometriózou trpí zhruba 6-10 % žen v plodném věku, přičemž ročně je v ČR s tímto onemocněním hospitalizováno zhruba 1 800 pacientek. Jejich počet každým rokem mírně stoupá. Endometrióza je chronické onemocnění, jehož příčina dosud nebyla přesně zjištěna. Jejími příznaky jsou bolest v podbřišku, bolest při pohlavním styku, poruchy menstruačního cyklu a také neplodnost.
Preteenageři sami hledají cesty, jak obcházet pravidla sociálních sítí
I různí odborníci a zprostředkovatelé technologií začali zpochybňovat efekty, které chytré telefony a aplikace pro sociální média mají na lidské zdraví a duševní pohodu – ať už jde o děti, dospívající, nebo dospělé. Vůbec první prezident společnosti Facebook Sean Parker koncem loňského roku uvedl, že platforma sociálních médií zneužívá „zranitelnost v lidské psychologii“ k návykům uživatelů. S podobnou kritikou přišli i jiní zaměstnanci a investoři ze začátků sociální sítě.
Vývojová behaviorální pediatrička z University of Michigan Jenny Radesková, která dopis také podepsala, uvedla, že se nikdy nesetkala s rodičem, který se snažil dostat své děti na sociální média v raném věku. „Dá se předpokládat, že společnost Facebook ji zavedla, aby zapojila uživatele mladší a mladší,“ vysvětlila Radesková. Navíc mnoho preteenagerů již našlo cestu, jak se dostat nejen na Facebook, ale také na platformy orientované na mládež, jako je Snapchat nebo Instagram, a to i přes vnitřní pravidla, která vyžadují, aby uživatelé měli alespoň třináct let.