Američtí teenageři upřednostňují psaní zpráv před osobním kontaktem. Ukázal to nový průzkum provedený mezi dospívajícími v USA, o němž informovala agentura AP. Navíc nejoblíbenější sociální sítí již pro ně není Facebook, ale Snapchat.
Průzkum uveřejnila sanfranciská nezisková organizace Common Sense media zaměřující se na využívání médií a technologií dětmi. Šetření se v letošním březnu a dubnu zúčastnilo 1141 mladých lidí napříč Spojenými státy americkými ve věku od třinácti do sedmnácti let.
Šetření ukázalo, že vlastní chytrý mobilní telefon má aktuálně devět z deseti teenagerů (89 %), zatímco u předchozího průzkumu z roku 2012 vlastnilo smartphone 41 % mladých.
Nejoblíbenější jsou Snapchat a Instagram
Zajímavé je, jak se od roku 2012 se změnil postoj mladé generace k Facebooku. Zatímco tehdy ho za svou hlavní sociální síť označilo 68 % mladých, v tom letošním už to bylo pouze 15 % z nich. Pro skoro polovinu (44 %) amerických teenagerů je dnes hlavní sociální sítí Snapchat a pro 22 % je to Instagram (vlastněný Facebookem). Prakticky neustále využívá sociální média 16 % mladých, naopak nikdy 19 %.
Podle 59 % mladých sociální sítě nemají vliv na to, jak moc deprimovaní se cítí, 29 % se díky nim cítí méně v depresi a 11 % naopak více. Méně osaměle se díky sítím cítí 39 % dotazovaných, naopak 13 % cítí větší osamění.
Psaní zpráv už vede nad osobním kontaktem
Oblíbenou formou komunikace pro 35 % dospívajících je psaní zpráv, což představuje pouze nepatrný nárůst oproti minulému průzkumu. Výrazný pokles však nastal u preferování osobního kontaktu, který upřednostňuje 32 % dotazovaných. Ještě v roce 2012 byl přitom preferován takřka polovinou mladých (49 %.)
Navíc téměř tři čtvrtiny teenagerů věří, že sociální sítě jimi manipulují, aby trávili více času na svých zařízeních. Více než polovina uvedla, že sociální média často odvádějí pozornost od domácích úkolů.
Podle více než poloviny mladých se o ně rodiče v souvislosti se sociálními sítěmi příliš strachují, na druhou stranu 46 % uvedlo, že by se rodiče mnohem více obávali, kdyby věděli, co se online „skutečně děje“. Takzvanou kyberšikanu podle šetření na vlastní kůži zažilo 13 % dotazovaných.