Jen metry dělily letadlo Smartwings od tragédie. Podívejte se, jak málo chybělo

Ilustrační foto

Sto metrů od letecké katastrofy

Jen kousek od katastrofy se minulé léto ocitlo letadlo české společnosti Smartwings. Piloti letu na řecký ostrov Skyros se vloni v červnu krátce před přistáním dopustili závažné chyby a nehodu díky upozornění antikolizního systému odvrátili doslova na poslední chvíli. Od nárazu do terénu dělilo český Boeing s 45 cestujícími na palubě pouhých 100 metrů, uvedl server Zdopravy.cz

Nechybělo mnoho a let QS 2258 na lince z Prahy na řecký ostrov Skyros skončil vloni v červnu katastrofou. Boeing 737 českých aerolinií Smartwings se připravoval k přistávacímu manévru na tamním letišti, když se v kokpitu rozezněl varovný alarm systému GPWS, který varuje před blížícím se nárazem do terénu. Piloti okamžitě přerušili přistávací manévr a tragédii zabránili doslova na poslední chvíli: Podle analýzy veřejně dostupných dat ze systému Flightradar24, o které informoval server Zdopravy.cz, dělilo letoun od katastrofy zhruba 100 metrů. Až nyní, více než rok po incidentu, se na světlo dostávají informace o chybách, kterých se posádka dopustila.

ČTĚTE TAKÉ: Escobarův krvavý omyl. Bomba rozmetala letadlo plné lidí, příštího prezidenta spasila náhoda

Jak píše web Zdopravy.cz, piloti během přibližování se k letišti na Skyrosu porušili standardní bezpečnostní postupy. Rozhodli se přistát pomocí takzvaného vizuálního přiblížení, což sice není samo o sobě nic neobvyklého, jenže při provádění tohoto manévru je nutné vidět na přistávací dráhu. Jenže vizuální kontakt s přistávací dráhou piloti letu QS 2258 onoho červnového dne neměli – letoun totiž během manévru vlétl do oblačnosti.

Simulace manévru letu QS 2258:

V takové situaci má posádka dle platných bezpečnostních postupů vyčkat, až se viditelnost zlepší, popřípadě přistát na jiném letišti. Ani jedno z toho však piloti neudělali. „Posádka v tomto případě porušila postupy tím, že při vizuálním manévru vlétla do oblačnosti. Nicméně bezpečnostní bariéry zafungovaly a bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena,“ uvedl pro Zdopravy.cz ředitel Úřadu civilního letectví David Jágr.

Svou roli v incidentu mohla sehrát i skutečnost, že se jednalo o vůbec první let společnosti Smartwings na Skyros. Piloti tak prostředí letiště neznali a nevěděli, jaký terén se v okolí nachází. „Je potřeba zohlednit, že provozovatel letěl na letiště s nestandardními provozními postupy poprvé, a i když posádka provozní postupy vlétnutím do oblačnosti porušila a bezpečnost letu snížila, nedovedla situaci svým chováním do takového stavu, který by vedl ke katastrofě,“ dodal Jágr.

Není to přitom první nebezpečný incident, který musí vedení Smartwings vysvětlovat. V roce 2019 způsobila poprask situace, během které letadlo společnosti se 170 cestujícími na palubě pokračovalo v letu do Prahy poté, co přestal fungovat jeden z motorů. Dle bezpečnostních předpisů má přitom posádka v takové situaci nouzově přistát.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Drama na palubě letadla. Cestující se vznítil mobil, pasažéři se museli nouzově evakuovat

Tagy: