Nové auto má sice tovární záruku, ta však nemá nic společného s tím, zda spolehlivě dojedete z bodu A do bodu B. Statistika německého autoklubu ADAC hovoří jasnou řečí. Dokonce ani elektromobily nejsou zárukou, že nezůstanete bezmocně stát u krajnice.
Je sice pravda, že ve srovnání s auty vyráběnými třeba před dvaceti a více lety jsou nová auta obecně spolehlivější a mezi značkami v tomto směru nejsou takové rozdíly, ale to neznamená, že občas nevypoví službu. Pro zhýčkané motoristy je to noční můra, která se stane skutečností obvykle v nejméně vhodnou dobu — například při cestě na dovolenou. Pokud si myslíte, že jsou takové situace vzácné, měli jste zatím nejspíš štěstí. Dokumentují to nejnovější data německého autoklubu ADAC, který vydal pravidelnou statistiku servisních výjezdů za bezradnými motoristy.
Nejspolehlivější auta jsou z Japonska a Koreje, uvádí průzkum. Jak si vede Evropa?
Další důkaz, že hodnocení spolehlivosti ojetých aut je přese všechny proklamace poněkud subjektivní záležitostí, předložila americká organizace Consumer Reports. Z údajů sesbíraných ze 300 000 automobilů vycházejí zcela odlišné výsledky než ze statistik evropských.
Poruchovost roste
Loni vyrazili němečtí „žlutí andělé“ k téměř 3,5 milionu případů, což znamená denní průměr 9 268 zásahů. Bylo to o 3,1 procenta více než v roce 2020, ale stále ne tolik, jako v roce 2019. Samozřejmě relativní pokles má na svědomí pandemie, která snížila celkovou mobilitu. Ale to nemění nic na tom, že i moderní auta umí člověka občas vypéct. Nejméně příjemné, ale současně nejčastější, je to v zimě.
Nejspíš ne náhodou připadly dva rekordní dny právě na zimní měsíce. ADAC zasahoval 15. února 2021 hned u 21 627 poruch a s 21 271 zásahy mu nebyl daleko 12. únor.
A jaké jsou nejčastější důvody kolapsu aut? Ty se příliš nemění. Hlavním zdrojem problémů je elektrická soustava. Až 46,2 procent výjezdů žlutých andělů připadlo totiž na vybitý akumulátor. To je téměř stejný podíl jako v roce 2020 (46,3 %). Druhé místo obsadily poruchy motoru nebo jeho managementu (15,5 procenta). Patří sem především problémy se vstřikováním, zapalováním či různými senzory.
Nejčastější poruchy na silnici podle ADACu
Druh závady | Četnost (%) |
---|---|
Vadný akumulátor | 46,2 |
Motor | 15,5 |
Karoserie, řízení, brzdy, podvozek | 14,8 |
Elektroinstalace | 10,3 |
Pneumatiky | 7,8 |
Palivový systém | 3,1 |
Chlazení, topení, klimatizace | 1,9 |
Výfukový systém | 1,2 |
Zdroj: ADAC |
Obyčejné baterky trápí i elektromobily
Zajímavé je, že pomoc potřebovaly také elektromobily, o kterých se tvrdí, že jsou spolehlivější než konvenční auta. Není to pravda a ještě víc šokující je, že důvody, pro které selhávají, jsou velmi podobné. Loni v souvislosti s elektromobily bylo 25 tisíc výjezdů, což je trojnásobek ve srovnání s rokem 2020. Samozřejmě to neznamená, že by se elektromobily zásadně zhoršily. Dáno je to zejména tím, že jejich počet roste. Zatímco v roce 2020 přibylo na německých silnicích 194 tisíc elektrických aut, loni stoupl počet registrací až na 356 tisíc kusů.
ADAC tvrdí, že své sehrál i fakt, že elektrická auta, která jsou obecně stále relativně nová, se pomalu dostávají do věku, kdy se frekvence poruch zvyšuje. A jejich nejčastější porucha? Vybitý akumulátor. Ale pozor, ne ten velký, ale klasický 12voltový, tedy běžná autobaterie. Ano,
i elektromobily ji mají, protože zatímco trakční baterie napájí pohon, ta klasická se stará o tradiční elektrické okruhy – od centrálního odemykání, přes osvětlení, až po audiosoustavu.
Němec najezdil s elektromobilem už 1,5 milionu kilometrů. Co se na autě sypalo nejvíc?
Němec Hans-Jörg von Gemmingen je jedním z nejznámějších majitelů automobilu od americké společnosti Tesla. S Modelem S P85 už ujel více než 1,5 milionu kilometrů. K pozoruhodnému výkonu mu gratuloval samotný Elon Musk.