Start-up z kalifornského Silicon Valley je obviňován z rasismu. Společnost Sanas totiž call centrům nabízí technologii, která u lidí odstraní indický přízvuk a změní jej na americký. Zakladatelé firmy nařčení z rasové diskriminace odmítají.
Kalifornská firma Sanas se zaměřuje na prodávání techniky call centrům. Nabízí jim automatické odstranění indického přízvuku u zaměstnanců, aby zněli „více bělošsky.“ Hlas pracovníků se tak promění na umělý americký akcent. Podle společnosti tato technologie povede ke spokojenějším zákazníkům a častějším prodejům, protože si spotřebitelé budou myslet, že opravdu mluví s Američanem.
Odborníci na internetovou etiku se nicméně domnívají, že přístup společnosti v lidech posiluje rasistické tendence, informoval britský deník The Telegraph. „Tato technologie podporuje a jasně schvaluje předsudky, které lidé mají k indickému přízvuku, a tím tyto předsudky dělá přípustnými,“ uvedla výzkumnice z Oxfordské univerzity Nayana Prakashová. „Zaměstnanci v Indii pracující pro zahraniční firmy jsou již několik desetiletí terčem rasismu. Tato technologie je v několika ohledech jen zdánlivým řešením dlouhotrvajícího problému,“ vysvětlila.
Novou iniciativu kritizuje také Ashleigh Ainsleyová, spoluzakladatelka anglické firmy Colorintech, která usiluje o zvýšení diverzity na evropském technologickém trhu. „Měli bychom změnit barvu lidské kůže jenom proto, že se některým lidem barva nelíbí, protože jsou rasisti? Nemůžeme jít tímto směrem. Potřebujeme posilovat toleranci,“ uvedla.
Společnost pochybení odmítá
Start-up je nicméně přesvědčený o tom, že změna přízvuku povede ke zdvořilejší komunikaci mezi zaměstnanci a zákazníky. Ředitel firmy Marty Sarim si za technologií stojí: „Nechceme tvrdit, že přízvuk je problém jen proto, že ho máte. Je problematický, protože vyvolává předsudky a může způsobit nedorozumění,“ řekl. „Přinese to miliony pracovních míst na Filipínách, v Indii a dalších místech, kde by zaměstnanci jinak na podobných pozicích pracovat nemohli,“ vysvětlil ředitel.
Také spoluzakladatel společnosti Sharath Keshava Narayana nařčení z rasismu odmítl. Britské BBC řekl, že všichni čtyři zakladatelé stejně jako velká většina jejich zaměstnanců byli imigranti. Nový nástroj byl podle něj inspirován zkušeností blízkého přítele, který studoval ve Spojených státech amerických, ale kvůli financím se musel vrátit do rodné Nikaraguy. Student získal práci v call centru, ale po třech měsících byl podle Narayany propuštěn kvůli diskriminaci, které čelil kvůli svému přízvuku.
Kalifornský start-up od letošního června od investorů získal 32 milionů dolarů (v přepočtu přibližně 785 milionů korun). Jeho technologii používá přibližně tisíc lidí, převážně na Filipínách a v Indii.