Ukrajinská investigativní nevládní organizace zkoumala trosky sestřelených ruských stíhacích letadel. Ve své zprávě poté uvedla, že Kreml i přes západní sankce stále ve svých letounech používá elektroniku zahraničního původu. Výzkum ilustroval hypotetickou účinnost západních sankcí a zároveň zdůraznil, že tyto snahy do značné míry selhaly v narušování dodavatelských řetězců.
Studie, kterou vypracovala organizace Mezinárodní partnerství pro lidská práva (IPHR) s pomocí ukrajinské nezávislé protikorupční komise (NAKO), zkoumala trosky sestřelených ruských stíhacích bombardérů Su-34 a Su-35S.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nové armády pod velením Moskvy? Rusko tlačí na spojenecké státy, aby mu poskytly vojáky
Výzkum dokázal vysledovat původ 1 115 z 1 119 zahraničních elektronických součástek získaných z letadel, píše web Kyiv Post.
Odkud pocházejí součástky?
Identifikované součástky pocházely od 141 společností z celého světa – většina z nich sídlí v USA, ostatní v Německu, Japonsku, Tchaj-wanu a Jižní Koreji. „Seznam klíčových výrobců zahrnuje přední výrobce mikroelektroniky, jako jsou Analog Devices, Texas Instruments, Murata, Maxim, OnSemi, Intel a Vicor,“ uvádí zpráva.
V letounech Su-34 bylo nalezeno 221 zahraničních komponentů. Pocházely od 59 společností z osmi zemí – hlavně z USA, Japonska, Švýcarska, Tchaj-wanu a Jižní Koreje. Naproti tomu u stíhacích letounů Su-35S bylo nalezeno 889 komponentů od 138 společností. Většina pocházela také z USA, některé, i když v malém procentu, z Číny.
„Ačkoli jsou Spojené státy také hlavním dodavatelem zahraničních komponentů použitých v tomto letadle, ve srovnání s letouny Su-34 pocházejí komponenty použité v letounech Su-35S z širšího spektra zemí,“ uvádí zpráva.
Další identifikované komponenty pocházely od společností z celé Asie – včetně Japonska, Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Číny, Kyrgyzstánu a Izraele – a Evropy, včetně Německa, Francie, Nizozemska, Švýcarska, Velké Británie, Bulharska a Běloruska.
Jaké jsou funkce těchto komponentů?
Podle studie jde o „životně důležité“ komponenty, které zajišťují pokročilé funkce letadla, umožňují přesné zaměřování, komunikaci a správné fungování navigačních systémů.
„Seznam mikroelektroniky zahrnuje integrované obvody (IC), kondenzátory a tranzistory, programovatelná hradlová pole (FPGA), která jsou zásadní pro rekonfigurovatelné výpočetní úkoly, a specializované mikrokontroléry a digitální signálové procesory. Tyto polovodiče řídí regulaci výkonu letadla, zpracování signálu, rekonfigurovatelné výpočty a operační systémy, jako jsou komunikace, zaměřování a navádění,“ dodává.
Jak se komponenty dostaly do Ruska?
Ačkoli mnoho z uvedených komponentů podléhá vývozní kontrole, dokument tvrdí, že Rusko obchází sankce tím, že je nakupuje prostřednictvím fiktivních společností, aby skrylo jejich konečné místo určení. „Ruští dovozci využívají mnoho obchodních tras zahrnujících země jako Čína, Hongkong, Turecko, Spojené arabské emiráty a několik evropských zemí,“ uvádí zpráva.
Čína a Hongkong byly již dříve označeny za místa, díky kterým Rusko obchází sankce, a to zejména v oblasti mikroelektroniky. Bývalý ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba během své návštěvy Hongkongu v roce 2024 vyzval tamní úřady, aby zintenzivnily úsilí při prosazování sankcí.
Ve zprávě výzkumníci také sledovali více než 180 tisíc zásilek prioritních mikroelektronických položek do Ruska v roce 2023 v celkové hodnotě přibližně 805,6 milionu dolarů. Z toho 36,3 procenta tvořily balíky s nízkou hodnotou do 10 tisíc dolarů, které byly pravděpodobně poslány tak, aby se vyhnuly odhalení.
Některé ruské společnosti se specializují na pomoc Moskvě při obcházení sankcí, uvádí dokument. „Některé ruské společnosti otevřeně propagují své odborné znalosti v oblasti obcházení sankcí. Analýza také identifikuje zahraniční jurisdikce, které usnadňují obchod a vývoz těchto mikroelektronických komponentů, což komplikuje sledování zásilek a vymáhání sankcí,“ uvádí zpráva.
Západ může dělat víc
Zároveň obviňuje Západ z kolektivního selhání při prosazování sankcí. „Zpráva si klade za cíl upozornit veřejnost a zainteresované strany na skutečnost, že v době plnohodnotné války Ruska proti Ukrajině se západním politikům z velké části nepodařilo narušit dodavatelské řetězce ruských ozbrojených sil pro dovoz komponentů používaných v letounech Su-34 a Su-35,“ uvádí se ve zprávě.
Skutečnost, že výzkum dokázal vysledovat původ zásilek, však naznačuje, že při uplatňování sankcí lze udělat více. „Jak tato zpráva dokazuje, občanské organizace a výzkumné skupiny by mohly pouze na základě veřejně dostupných informací odhalit a vysledovat přítomnost západních komponentů v ruských zbraňových systémech,“ stojí ve zprávě.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Záběry ukrajinské demolice ruských motocyklů. Jeden z okupantů uvízl v hořícím stroji