Čínská aplikace TikTok dostala v EU pokutu 345 milionů eur (téměř 8,5 miliardy korun) za to, že při zpracování osobních údajů dětí porušovala zákony na ochranu osobních údajů. Informoval o tom v pátek irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC), do jehož kompetence tyto případy v unii spadají.
Provozovatel čínské aplikace s rozhodnutím ani s výší pokuty nesouhlasí. Tvrdí, že na většinu vytýkaných záležitostí už zareagoval změnami v ochraně osobních údajů. DPC je hlavním regulátorem pro ochranu osobních údajů pro mnoho největších světových technologických společností působících v Evropské unii.
Pokuta pro TikTok je v EU pátá nejvyšší za porušení GDPR. Tu vůbec nejvyšší dostala letos v květnu americká společnost Meta Platforms. Měla zaplatit 1,2 miliardy eur (více než 29 miliard korun) za odesílání informací o uživatelích do Spojených států prostřednictvím své sociální sítě Facebook, a to v rozporu s pravidly EU pro ochranu osobních údajů. Meta avizovala, že se proti rozhodnutí odvolá.
ČTĚTE TAKÉ: Smažte to, špehují nás. Svět se bojí čínského TikToku, kde všude už ho zakázali?
Platil také americký internetový prodejce Amazon. V červenci 2021 dostal za předávání osobních údajů v rozporu s pravidly pro jejich ochranu pokutu 746 milionů eur (tehdy 19 miliard korun). I Amazon se odvolal.
Pokuty v závratných částkách
Na třetím místě je sociální síť Instagram, která patří výše zmíněné společnosti Meta Platforms. Pokuta v září 2022 činila 405 milionů eur (tehdy 9,9 miliardy korun). Vyšetřování se soustředilo na to, jak Instagram odhalil osobní údaje uživatelů ve věku 13 až 17 let, včetně e-mailových adres a telefonních čísel. Minimální věk uživatelů sítě Instagram je 13 let. Meta tehdy uvedla, že pokuta se týká starých nastavení, která před více než rokem aktualizovala. Uvedla také, že s peněžitým postihem nesouhlasí a hodlá se proti němu odvolat.
A před aktuální pokutou pro TikTok jsou ještě dvě lednové pokuty pro společnost Meta v celkové výši 390 milionů eur (9,6 miliardy korun). Dceřiné společnosti Facebook a Instagram se podle komise provinily proti evropským pravidlům zacházení s osobními daty. Obě podle DPC musejí přehodnotit, jak v Evropské unii provozují reklamu založenou na osobních údajích.
Od EU pak dostal pokutu například i technologický gigant Google, švédský prodejce oděvů H&M nebo letecká společnost British Airways. Nikdo z nich jich ovšem nevyfasoval tolik jako společnost Meta Platforms.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: NÚKIB v březnu vydal varování kvůli TikToku