Češi nechtějí elektromobily
Už za 12 let si řidiči v Evropě pravděpodobně nebudou moci koupit auto se spalovacím motorem. Jedinou možností bude pořízení automobilu s pohonem alternativním, zejména na elektřinu. S tím ale v Česku aktuálně počítá jen necelá pětina řidičů, ostatní se chtějí i nadále spoléhat na konvenční vozy, alespoň dokud to půjde.
Zatímco Evropa se připravuje na přechod na elektromobilitu horečným tempem, podle nového průzkumu se do ní Čechům moc nechce. „Z výzkumu agentury Ipsos vyplývá, že 30 % respondentů plánuje i nadále používat své auto, dokud lidově řečeno nezemře. Dalších 35 % si pořídí běžné konvenční auto, dokud ještě nebude zakázané, přičemž se jim prodlouží cyklus na dalších 15 let,“ uvedl pro CNN Prima NEWS sociolog Vojtěch Bednář.
ČTĚTE TAKÉ: Hřib ukončí podporu elektromobilů, již nebudou parkovat zdarma. Mnozí uvažují o prodeji
Podle ekonomky Danuše Nerudové to není nijak překvapující, neboť Češi jsou velmi konzervativní národ. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS navíc připomněla, že Euro 7 dosud nebylo přijato. Není tedy vyloučeno, že dojde ještě ke zjemnění emisní normy.
První velká automobilka končí s dieselovými motory. K mání budou už jen pár měsíců
Není to tak dlouho, co švédské Volvo představilo modernizované naftové motory s mild-hybrdiní technikou, teď je s nimi ale definitivně amen. Ještě v roce 2019 přitom diesely v prodejích firmy převažovaly nad ostatními druhy pohonu.
Vedle vysokých cen elektromobilů a elektřiny českým řidičům vadí například i krátké dojezdy elektroaut a málo dobíjecích míst. Ti, co bydlí v panelácích by například pro dobíjení uvítali dobíjecí lampy. Jejich zbudování je ale velmi nákladné. I s výkopovými pracemi vyjde jedna zhruba na 130 tisíc korun. A kdyby se na dobíjení přeměnily všechny v Praze, vyšlo by to přibližně na 18 miliard korun, navíc by to nepokrylo ani pětinu aktuálně registrovaných aut v hlavním městě.
Spotřeba se navíc mezitím pravděpodobně dorovná. Už dnes vychází auta se spalovacím motorem na v průměru 2,40 až 2,60 Kč na kilometr, zatímco u elektromobilu se šplhá ke 2 korunám, záleží na tom, kde dobíjíte.
„I když jsme k provozu běžných aut započetli parkovné v Praze, které se u elektroaut zatím neplatí, tak nás elektroauto stejně vyšlo dráž, protože jsme nabíjeli u rychlonabíječky,“ sdělila moderátorka pořadu Autosalon Tereza Tobiášová.
„Navíc stát si s rozšiřováním elektromobility určitě nenechá utíkat příjmy, které nyní má ze spotřební daně,“ doplnil ekonom Lukáš Kovanda.
Pokud evropští politici nerozhodnou jinak, po roce 2035 se pravděpodobně auta se spalovacími motory budou dědit jen jako rodinný klenot po dědečkovi.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Neuvěřitelná podívaná u pumpy v Hradci. Řidič si dofukoval kolo hasičákem, video baví internet