Problémy, které donedávna trápily spíše počítačové nadšence a majitele chytrých mobilů, dnes zasahují i do světa automobilů. Moderní vozidla jsou totiž plná počítačů, jejichž úkolem je postarat se o bezproblémové ovládání. Držet však při životě několik generací operačních systémů je pro výrobce prostě nemožné.
Dnes už se bez elektroniky neobejdou nejen palubní systémy nebo řízení vstřikování, ale druhdy také ryze mechanické záležitosti. Řízení, spojka či řadicí páka automatu, které bývaly se zbytkem auta pevně propojeny, jsou dnes často ovládány elektronicky technologií shift by wire jako v airbusech a mechanická vazba přetrvává jen tam, kde je to praktické nebo kde to předepisuje legislativa.
Složité ovládání dotykových displejů se vymklo kontrole. EU chce přísné testy
Zatímco dříve jste měli v autě pět důležitých tlačítek a stejný počet kontrolek, dnes aby člověk prošel školením pro stíhací piloty. I řada odborníků poukazuje na složité ovládání dotykových displejů a palubních systémů vůbec v moderních automobilech. Automobilky totiž stále více běžných palubních funkcí ukrývají hluboko do nepřehledných menu infotainmentu, jejichž ovládání odvádí pozornost od samotného řízení. Na poplach už volá i EU, která chce přísné testy ovládání dotykových displejů.
Více ale vnímáme přibývající displeje, které vyžadují pravidelnou softwarovou aktualizaci, podobně jako mobilní telefon nebo počítač. V opačném případě se může stát, že některé funkce jednoduše přestanou fungovat z důvodu kompatibility nebo bezpečnosti. Při rychlosti, jakou dnes automobilky vyvíjejí nové verze svých multimediálních systémů, však nemůžeme očekávat doživotní podporu každého systému.
Konec podpory už po pěti letech
Důkazem může být například Hyundai, který v USA podle webu CarsDirect oznámil ukončení podpory pro starší vozidla už po pěti letech! „Odstřižení“ se bude týkat několika modelů vyrobených od roku 2012 do 2016, přičemž majitelé přijdou o několik důležitých bezpečnostních prvků jako automatické upozornění po nárazu, nouzové volání či hledání ukradeného vozidla. Důvodem má být ukončení podpory pro zastaralou síť 2G, se kterou multimediální systém BlueLink pracoval. Přestože automobilka plánuje některé majitele odškodnit, tento trend bude v budoucnu s největší pravděpodobností pokračovat.
Ne každý si však může dovolit pořídit nové auto každých pět let kvůli tomu, že mu přestaly fungovat důležité funkce, za které navíc při koupi řádně zaplatil. Rozmáhající se politika zamykání a odemykání jednotlivých funkcí auta podle výše příplatku na tento faktor nebere ohled. Motoristé se tedy budou muset smířit s tím, že po čase prostě přijdou o část komfortu nebo bezpečnosti ve svých autech.