Babiš: Kampaň k očkování splnila účel, navíc zdarma. A TikTok má i opozice

Premiér Andrej Babiš (ANO) se zastal dvou youtuberů, kteří ve spolupráci s vládou vytvořili videa, kde vyvracejí dezinformace o očkování. Anna Šulcová a Jakub Gulab za své aktivity na internetu sklidili hodně negativních reakcí. Předseda vlády kritikům přesto poděkoval, protože prý svým konáním video zdarma zpropagovali.

„Chtěl bych se vyjádřit k nenávistné kampani vůči Úřadu vlády, mé osobě a vůči Aničce s Jakubem, kteří natočili nezištně sedm skvělých videí, na kterých vyvracejí dezinformace o očkování. Nebyla to žádná politická kampaň. Těch 500 tisíc korun bylo určeno pro sítě Instagram, YouTube a TikTok. Já jsem ani nevěděl, co to je,“ řekl Babiš na začátku svého vzkazu.

Veřejnost video dvou influencerů kritizovala z několika důvodů. Mnoha lidem se nelíbilo, že vláda na kampaň vyčlenila půl milionu korun. Peníze obdržela firma Medialer, kterou vláda kampaní pověřila. Společnost však vznikla teprve v listopadu minulého roku s vkladem 1 000 korun a neměla do té doby s jinými zakázkami zkušenosti. Navíc se později ukázalo, že za ní stojí právě Jakub Gulab. Influenceři se hájili tím, že šly peníze na sponzorování příspěvků na sociálních sítích.

TikTok používají i opoziční poslanci

Kritici také často upozorňovali na to, že vláda mohla spíš kývnout na bezplatnou pomoc od opozičního poslance Dominika Feriho (TOP 09), který má s anticovidovou kampaní bohaté zkušenosti, jelikož je pro mnoho mladých důležitým informačním kanálem během probíhající pandemie. Dva youtubeři nakonec po návalu obrovské kritiky ustoupili a peníze od vlády v kampani stejně nepoužijí.

Dalším nespokojeným občanům se nelíbilo, že má propagace probíhat právě na TikToku, o kterém donedávna premiér ani nevěděl, že existuje. TikTok totiž využívají převážně mladší děti. Podle opozičních politiků by kampaň k očkování měla cílit spíš na starší.

Babiš se ale ve svém vzkazu za čínskou sociální síť postavil. Podle něj jde o jednu z nejoblíbenějších mobilních aplikací v Česku. „Užívá ji 1,1 milionu uživatelů měsíčně. Jsou tam věkové kategorie od 13 let, ale i 35+ kategorie na to kouká. Mají tam účty známé osobnosti jako Richard Krajčo, Dagmar Havlová, Jirka Král, Ben Cristovao i opoziční poslanci. A Úřad vlády nemůže mít účet na TikToku?“ postěžoval si premiér.

Udělali chybu, že natáčeli v Úřadu vlády

Kromě půlmilionového finančního příspěvku od vlády a účtu na TikToku velkou část veřejnosti rozčílilo také samotné první video. Leckdo se potom ptal, proč ve výstupu určeném na propagaci očkování Šulcová s Gulabem ukazují prostory Strakovy akademie. Influenceři neopomněli zmínit, že si v chodbách členové vlády svítí krásným lustrem, a také představili okno premiérovy pracovny. Sám Babiš připouští, že Šulcová s Gulabem udělali chybu, když video natočili v Úřadu vlády, a prý je na možné negativní reakce veřejnosti upozorňoval.

Obsahově však ve videu žádný problém nevidí. „Nakonec nestálo ani korunu, zhlédlo to téměř 1,3 milionu lidí. Takže my děkujeme všem haterům, že to takhle zpropagovali. Babiš dělá zdarma, nepotřebuje žádné peníze na kampaň od daňových poplatníků,“ dodal premiér. Otázkou však je, do jaké míry video splnilo účel přesvědčit lidi o kladech vakcinace a do jaké spíš pobouřilo většinu sledujících.

Tagy: