Slovensko po vzoru Maďarska uvažuje o zastropování cen pohonných hmot. Tento krok může mít podle slovenských médií v krajním případě za následek nedostatek benzinu a nafty na trhu a s tím související omezené příděly.
„Válečné“ měsíce jsou od počátku poznamenány průběžně rostoucími cenami pohonných hmot. Ty poslední tři týdny po krátkodobém poklesu opět citelně stoupají a v nejbližší době se tento trend nejspíš nezmění. Vlivem konfliktu na Ukrajině a s ním souvisejícími jednáními na téma „ruská ropa“ se ceny ropy šplhají do výšin. Nemalý podíl na této situaci má ale i maržová politika provozovatelů čerpacích stanic. Zatímco česká vláda se při snaze udržet ceny pohonných hmot na uzdě vydala cestou snížení spotřební daně a ukončení přimíchávání biosložek do nafty, Slovensko se podle serveru tvnoviny.sk chce vzhlédnout v maďarském zastropování cen.
Budeme bez nafty? Totální embargo na ruskou ropu ohrozí dieselová auta
Přichází nevyhnutelné, zprávy o chystaném totálním embargu na ruskou ropu tlačí ceny pohonných hmot opět vzhůru. V ohrožení je zejména nafta. Podle ekonoma Lukáše Kovandy stojí za růstem její ceny kromě omezování dovozu z Ruska i zdražování paliv na klíčové surovinové burze v Rotterdamu.
Palivový populismus?
Vláda maďarského premiéra Viktora Orbána už koncem loňského roku, tedy dlouho před ukrajinskou krizí, přistoupila k zastropování cen pohonných hmot. Benzin či naftu můžete na tamních čerpacích stanicích aktuálně koupit za 479,9 forintů, což je při přepočtu aktuálním kurzem přibližně 30,70 Kč za litr.
K jinému způsobu práce s cenami paliv se uchýlili před časem i Poláci, kteří se rozhodli dočasně snížit DPH na pohonné hmoty. Situaci v okolních zemích začali okamžitě využívat Češi a potažmo i Slováci žijící v pohraničích oblastech se zmíněnými zeměmi. Právě na Slovensku se podle serveru autoviny.sk uvažuje o plošném zastropování cen benzinu a nafty.
O tom, že se věci pohnuly, svědčí i slova ministra financí, bývalého premiéra, Igora Matoviče, který v rozhlasovém diskusním pořadu řekl, že Slovensko už má předjednanou zásadní dohodu v souvislosti s ropou. Matovič měl údajně požádat místopředsedu maďarské vlády Pétera Szijjártóma o intervenci v ropné společnosti MOL, do které slovenské rafinerie patří.
V sousedních zemích se tankuje i o dvacet korun levněji. Lidé v pohraničí můžou ušetřit
Navzdory mírnému zlevnění posledních týdnů jsou u nás pohonné hmoty stále velmi drahé, obyvatelům příhraničních oblastí se proto vyplatí zajet k sousedům. Nejde jen o často zmiňované Polsko, lacinější benzin a naftu mají třeba i v Rakousku a zejména v Maďarsku.
Nepotřebuji o tom kvákat do médií předem, ale už dnes vím, že máme předjednanou dost zásadní dohodu, která, myslím, bude výhodná pro lidi na Slovensku.
Strop je blízko
Na pondělním jednání vlády se podle slov ministra sociálních věcí a rodiny Milana Krajniaka mělo diskutovat i o možném zastropování cen pohonných hmot nebo jiné formě kompenzace. V pořadu Na telo plus se podle tvnoviny.sk vyjádřil: „Myslím si, že jednání mezi ministerstvem financí a MOL probíhají. Uvidíme, jaký bude výsledek. Já očekávám pozitivní výsledek, buď, co se týče zastropování cen, nebo budeme mít zdroje na kompenzace pro ty, kteří to nejvíce potřebují.“
Bližší informace odmítl prozradit, ale jako nejpravděpodobnější scénář uvedl, že Slovensko zastropuje ceny.
Problémové řešení
Svou trochou do veřejné diskuse přispěla i Slovenská asociace palivového průmyslu a obchodu (SAPPO), pod kterou vystupují petrolejářské společnosti na Slovensku. Jak uvádí portál tvnoviny.sk, výkonná ředitelka SAPPO Zuzana Oprchalová vidí v zastropování cen několik problémů.
Uvedla, že podobný krok by měl za následek vystavení státu riziku zvýšeného množství žalob ze strany provozovatelů čerpacích stanic. To by se v konečném důsledku mohlo projevit na omezení konkurence a možnosti výpadku paliv na slovenském trhu, což by v krajním případě mohlo vést k zavedení prodeje pohonných hmot na příděl.
Řešení, kterým chce vláda zmrazit ceny pohonných hmot, kritizuje i řada odborníků. Vláda má prý v rukou mnohem lepší nástroje, než je zastropování cen. Kromě „české cesty“ je na stole i možnost dočasného snížení DPH po vzoru Polska.