Beznoska a bratři Milatovi: Silnější jsme díky krizím i důvěře v rodinu a v to, co děláme

Tradici ryze české rodinné firmy vyrábějící ortopedické implantáty a nástroje zahájil v devadesátých letech Stanislav Beznoska. Při spuštění privatizace se vrátil z důchodu, rozhodnutý zúročit letité zkušenosti v oboru. Jeho elán a smysl pro podnikání ovšem nepřinesly jen soukromý komerční úspěch. Ovlivnily miliony lidí po celém světě, kteří dostali šanci na návrat do běžného života, a také další dvě generace následníků, kteří poslání pomáhat druhým znovu objevit radost z pohybu přijali za své. Tradice, inovace, společenská odpovědnost a rodinná sounáležitost. To jsou čtyři základní pilíře společnosti Beznoska, která pomáhá k radosti na každém kroku všem, kdo to potřebují. 

Převzít rodinný byznys, který s láskou a mimořádnou péčí budoval vlastní dědeček i otec, není snadný úkol. Ovšem dokázat ho udržet na výsluní a posouvat ho k dalším úspěchům, to je teprve výzva. Petr a Pavel Milatovi se navzdory původnímu přesvědčení vydat se úplně jiným směrem do spravování rodinného podniku pustili s vervou. A kladou si nemalé cíle. Beznoska a její kloubní implantáty by se podle jejich plánů měly stát známými po celém světě. Dva mladí bratři tak chtějí dokázat, že i jim v žilách koluje stará dobrá chuť uspět a přitom se starat o všechny, kdo jim pomáhají.

Ostrý start

Beznoska v čase

1991 — Stanislav Beznoska zakládá privatizační projekt
1992 — vznik společnosti Beznoska
1999 — sloučení pod značku Beznoska
2012 — předání společnosti zeti, Petru Milatovi st.
2016 — jednatelem se stává Petr Milata ml. 
2023 — ocenění za „rostoucí endoprotézu“

Do vedení společnosti oba bratři nastoupili v roce 2016. Petrova cesta byla jasná, ujal se vedení podniku. Vše, co je s náročnou úlohou spojené, musel zvládnout během jediného měsíce. A události ve světě ho právě nešetřily.

„Nejdřív jsme měli problém s certifikací, který nebyl zapříčiněný námi. Pak přišel covid a my jsme ze dne na den ztratili 95 % obratu. Během roku jsme spadli z 200 milionů obratu na 90 milionů, ale náklady byly pořád stejné. Pomohla nám banka, kdyby nám nedala úvěr, tak tady asi dneska nejsme,“ vzpomíná na nesnadné začátky Petr Milata.

A pokračuje: „Když se to po covidu začalo rozjíždět, začala válka na Ukrajině, kdy pro nás ukrajinský trh dělal 25 % obratu a ruský řádově 12 %... Je to jeden klacek za druhým. Ale byla to veliká škola. Myslím, že pro nás pro oba,“ přiznává na rovinu generální ředitel společnosti Beznoska.

VIDEO

A jeho bratr Pavel, původně obchodní ředitel, dnes šéf marketingu, ho doplňuje vysvětlením, jak tehdejší dobu vnímal:

„Vyrůstali jsme s vědomím, že firma tady je a vždycky bude. A teď po pár měsících zjistíte, že jméno Beznoska může úplně zmizet ze světa a přestane existovat. A to pro nás bylo velmi frustrující,“ říká mladší z bratrů.

Sourozenci jsou si vědomi svých odlišností, což jim umožňuje maximálně využít svůj potenciál a vzájemně se doplňovat. Petr raději jedná o číslech, Pavel je zase ten kreativnější. Oba přesto mají jedno společné — jak je vidno, nebojí se mluvit o bolestivějších zkušenostech. Třeba i o té, kterou získali díky neshodám mezi dědečkem a otcem při spravování firmy, jak se dozvíte při sledování nového dílu pořadu CNN Family Business Week.

Z DÍLNY CNN FAMILY BUSINESS WEEK: Zakladatelka společnosti Profimed, Alexandra Kala: Mám smlouvu s bohem

Mnohem raději ale mluví o tom, co dělají, o implantátech. Jedním z nich je třeba totální náhrada trapeziometakarpálního kloubu, jednoduše řečeno nejspodnějšího kloubu palce na ruce. Anebo rostoucí endoprotéza určená pro děti, které vinou rakoviny kosti přijdou o část kosti na noze. „Řekněme, od půlky stehna a do půlky holeně, takže včetně kolene. A u dětí je problém, že když tam dáte náhradu, kosti jim pořád rostou, vyvíjejí se. Takže jim musíte dát takovou náhradu, která simuluje růst. Vyrobili jsme ho na návrh pana doktora z Nemocnice U sv. Anny, který nás vyzval, abychom vymysleli řešení, které by bylo ekonomické a nezatížilo systém zdravotních pojišťoven,“ vysvětluje Pavel Milata.

Za dobu svého fungování Beznoska pomohla zpět k pohybu milionům lidí. „Když mám někde přednášku, kde sedí třeba 50 a více lidí, říkám, že ze statistického hlediska tam musí sedět někdo, kdo má náš implantát. Ten počet bude veliký a roste s tím, jak rosteme my,“ říká Petr Milata.

David Krajíček, moderátor pořadu CNN Family Business Week

Doprovázím podnikatelské rodiny na cestě k rovnováze dobrých rodinných vztahů a prosperity.

Vybudoval a 10 let vedl úspěšnou headhunterskou firmu Krajíček & Partners. Od roku 2014 se věnuje především prostředí rodinných firem. Absolvoval prestižní vzdělávací program na FFI Family Firm Institute v Bostonu, je držitelem mezinárodního certifikátu ACFBA - Advanced Certified Family Business Advisor.

Rodinné firmy 100x jinak

Chcete poznat nejúspěšnější rodinné společnosti v Česku? Dozvědět se, jak se hledá křehká rovnováha mezi byznysem a vztahy, mezi cílevědomostí a emocemi?

Rady i zkušenosti těch nejpovolanějších — zakladatelů a šéfů podniků, které se daří rozvíjet i po několik generací a jejich věhlas šířit také za hranice Česka, to vše nabízí pořad CNN Family Business Week. V jeho dalším díle se dozvíte třeba to, jaká cesta vedla ke vzniku trapeziometakarpálního kloubu, anebo co hodlají bratři Milatové udělat jinak, až jednou budou rodinný byznys předávat do rukou další generace.

Pusťte si nový pořad CNN Family Business Week, který vám přináší příběhy rodinných firem se vším všudy, tedy i o zkušenostech, o kterých se obvykle nemluví — co se v případě nouze zachraňuje dřív, firma nebo rodina? A existuje vůbec správná odpověď? Každé pondělí se na CNN Prima News ve 20:15 ptá kouč a poradce rodinných firem, David Krajíček.

Tagy: