Biker Michal Maroši (zdroj: Michal Maroši)
Světově proslulý český biker Michal Maroši dostal vysokou pokutu za sjíždění nelegální trati v srdci Českého ráje. Podle správy CHKO ji sám postavil, to ale Maroši rezolutně popírá, stejně jako to, že by další milovníky extrémní jízdy terénem na traily do zakázané oblasti lákal. Popularita sjezdů mimo značené cesty roste. Vysoká pokuta pro známého bikera má být pro ostatní výstrahou.
Jedna z načerno postavených tratí je v lokalitě Příhrazských skal, ve strmém svahu mezi skalami, zcela mimo značené i neznačené cesty. Právě tady se Michal Maroši s přáteli natočil, jak sjíždějí nejobtížnější pasáže. Video, které vyvěsil na internet, ho stálo 76 tisíc korun. Takovou pokutu mu udělila Správa CHKO Český ráj.
Vzpomínka na tragédii hokejové Jaroslavle OBRAZEM: Většina trosek skončila ve Volze
Letadlo Jak-42 vystoupalo do výšky pouhých pěti metrů, když zavadilo o anténní systém letiště Tunošna. V ten moment se převrátilo na pravou stranu, rozpadlo se a zároveň vznítilo. Nejvíce trosek ze stroje s hokejovým týmem Jaroslavle zůstalo v řece Volze. Podívejte se v GALERII, jak to vypadalo 7. září 2011 a dalších dnech na místě havárie a jak se uctívala památka všech zemřelých včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.
„Pan Maroši je mezi bikery velmi vlivnou osobou. Když pochválí nebo ukáže nějaké místo, znamená to, že se mnoho dalších pokusí sjet to, co on. My jsme sem umístili fotopasti a viděli jsme, jak najednou roste počet bikerů, kteří se tu objevují,“ vysvětlil Jiří Klápště, vedoucí správy CHKO Český ráj. Ten je současně přesvědčený, že se Maroši s přáteli na stavbě nelegální trati sám podílel. Usuzuje tak z videa, kde Marošiho kolega kope na jednom místě do země a na dalším sekyrkou seká do stromu přes cestu.
Tratě jsem nestavěl
Maroši něco takového rezolutně odmítá. „Já jsem tratě nestavěl, přišli jsme víceméně náhodou. Traily tam musely být několik let. Ano, párkrát jsme tam kopli lopatkou, aby se dalo přejet přes suchý strom přes cestu, ale to bylo vlastně kvůli ochraně přírody, protože se jinak kvůli stromu muselo prudce brzdit a vznikaly by hluboké rýhy. A ani přeseknutí suché větve stromu ležícího přes cestu rozhodně není stavění trailu,“ kroutil hlavou Maroši, který zdůrazňuje, že se sám stavbou legálních tratí ve volném terénu živí a dodržuje přitom všechny zásady ochrany přírody. „Netušil jsem, že jsme v přísně chráněném území,“ podotkl ke své jízdě Českým rájem.
Biker se označuje za obětního beránka. Jiří Klápště se netají tím, že pokuta pro známého jezdce má být exemplárním případem pro ostatní bikery, kteří by si chtěli zkoušet své schopnosti mimo cesty. Černé tratě se ochránci přírody snaží znepřístupnit tím, že na ně pokáceli několik suchých stromů.