Co je psychicky náročnější než fandit fotbalové Spartě? Podporovat vedle letenského klubu nejtradičnější tým formule 1 Ferrari. Je to samozřejmě nadsázka, nicméně fanoušky slavné italské stáje v poslední týdnech opravdu přivádí sledování velkých cen k zoufalství. Přitom sezona začala tak hezky, optimismu bylo přehršel.
Je to prakticky už kolorit závodních víkendů formule 1. Ferrari – především monacký pilot Charles Leclerc – zajede v sobotu výtečně kvalifikaci a zajistí si první nebo druhé místo na startovním roštu. Důkaz toho, že tým z Maranella disponuje, na rozdíl od předchozích sezon, silným monopostem. Nicméně v neděli přijde pohroma.
Sociální sítě pak zahltí prakticky tradiční koláž se šéfy Ferrari posedávajícími na boxové zídce u obrazovek, kteří mají místo hlav klaunské obličeje. Případně si jiní rýpalové neodpustí pozměnit oficiální název stáje, který zní Scuderia Ferrari. V jejich očích je to Screwderia Ferrari, přičemž „screw“ anglicky znamená hanlivé poje*at. Nemůže chybět ani tvrzení, že největším soupeřem Leclerca a jeho kolegy Carlose Sainze je jejich vlastní tým.
„Udělal řadu chyb, které udělat neměl,“ říká pro CNN Prima NEWS dlouholetý komentátor formule 1 Tomáš Richtr. „Ferrari má nedostatky například ve způsobu, jakým závody řídí. Nemá jasně dané preference ohledně pilotů. A když se Leclerc se Sainzem dostanou na stejnou úroveň, jako by nevěděli, co si počít. A tím značně klesají šance na dobrý výsledek,“ vysvětluje, kde je zakopán pes.
Pro fanoušky rudě zbarvených formulí je na tom všem nejhorší právě to, že si mnoho z krutých ran způsobila stáj sama. Někdy tím, že do závodu pustila auto, které v průběhu selhalo, jindy nepochopitelným strategickým rozhodnutím. Stačí se vrátit do minulé neděle.
Chybující Ferrari, bravurní Red Bull
Týmový principál Mattia Binotto před akcí na maďarském Hungaroringu prohlásil, že nevidí důvod, proč by Ferrari nemohlo vyhrát 10 zbývajících Grand Prix. Realita? Leclerc se napřed na okruhu ležícím poblíž Budapešti ze třetího místa dostal do vedení, ale pak přišlo skandální vyhodnocení situace inženýrů. Rozhodli, že Leclercův monopost obují do tvrdé sady pneumatik, i když bylo u jiných aut patrné, že tento typ „gum“ během nedělního odpoledne nefunguje dobře.
Teď, nebo nikdy. Chci do formule 1, netají se Staněk pod hrozbou otcova ultimáta
Dá se říct, že má nůž na krku. Paradoxně tuto tíživou situaci vytvořil jeho vlastní otec. Pilot Roman Staněk je momentálně jediným Čechem, který má reálnou šanci na to, aby se za pár let objevil v nablýskaném světě formule 1. „Musím ve zbytku sezony ukázat, co ve mně je a že ve formuli 3 už nemám co dělat,“ vypráví v rozhovoru pro CNN Prima NEWS 18letý talent.
Leclerc se tedy přezul do bílého a začal se propadat pořadím. Zanedlouho musel do boxů znovu, ale špatnou volbu už nedokázal zachránit. Skončil šestý a vítěz Max Verstappen z Red Bullu udělal další výrazný krok k tomu, aby obhájil titul mistra světa. Před rodákem z Monte Carla vede o markantních 80 bodů. Ferrari se opět střílelo do vlastních nohou. Respektive spíše kol.
„Ve čtení závodu má Ferrari velké mezery. Špatně čtou data, jak se chovají pneumatiky. Teď v Maďarsku už to bylo poněkolikáté, co tým udělal chybu, naopak například Red Bull znovu zareagoval bravurně. K tomu je velmi houževnatý ve strategickém rozhodování. Red Bull sám říká: ‚Máme rádi útočnou strategii.‘ Ale není to metoda pokus-omyl. Jejich kroky dávají smysl. Ferrari se naproti tomu chová velmi konzervativně,“ poznamenává Richtr.
K tomu také připojuje, že z rádiové komunikace mezi boxovou zídkou a jezdci je často cítit bezradnost ze strany stratégů a inženýrů. A skoro to vypadá, jako by piloti měli v určitých momentech větší cit pro situaci. Jenže jejich plán je nezřídka ignorován. „To bude muset stáj vyřešit. Ale je to něco, co ji trápí mnoho a mnoho let, a nezdá se, že by řešení bylo za rohem,“ doplňuje komentátor.
Nedostatek sebereflexe
Richtr mluví o tom, že jde o systémový problém. „To nejsou škobrtnutí ani klopýtnutí. Pokud se chceme bavit o absurditách v týmu… Hlavně by si měl tým uvědomit, že systémové nedostatky má. Pokud si to uvědomí, neexistuje stáj, která by tyto problémy nechtěla napravovat.“
Díky bohu za halo. Dříve proklínaný rám opět zachránil život pilota, v neděli hned dvakrát
Je to nevkusné a zbytečné. Takto reagovali někteří piloti formule 1, když se před pěti lety dozvěděli, že nad svůj kokpit dostanou „střechu“. Takzvané halo, které můžeme označit za ochranný rám. Nedělní závodění na britském okruhu Silverstone znovu ukázalo, že krok z roku 2017 byl možná nejdůležitějším rozhodnutím v historii seriálu. V jeden den velmi pravděpodobně zachránilo hned dva životy.
Jenže Binotto po posledním promarněném víkendu prohlásil: „Není žádný důvod ke změně. První polovina sezony byla v pořádku.“ Může to být snaha zachovat si před veřejností tvář. „Ale pokud to myslí vážně, je to nedostatek sebereflexe,“ míní Richtr.
Není divu, že se opakovaně spekuluje o tom, zda je 52letý Binotto ideálním šéfem Scuderie. Podle komentátora je ale krátkozraké předpokládat, že když švýcarsko-italská persona opustí funkci, všechno bude najednou růžové. „V tomto sportu nefunguje oblíbená taktika hokejových a fotbalových mančaftů vyměnit trenéra, když se nedaří. Přece jen formule 1 je daleko komplexnější záležitost. Musíte dobře fungovat v oblasti technické, vývoje, operativní, procesní i komunikační. Ferrari nutně potřebuje změnu na manažerské úrovni, ne nezbytně na špičce,“ říká Richtr.
Leclercova řeč těla hovoří za vše
Všechny bolístky momentálně nejvíce odnáší zmiňovaný Leclerc. Vždy vystupoval jako mentálně silný jezdec, ale v posledních týdnech projevuje evidentní známky frustrace z toho, co všechno už musel s Ferrari vytrpět. Vyložená emoční exploze ho potkala nedávno ve Francii, kde – tentokrát po vlastní chybě – závod nedokončil. Ve vysílání se objevil jeho až hororový výkřik: „Nooooo!“
„I tomu nejvíce motivovanému pilotovi s maximální morálkou musí jednoho dne motivace dojít. V případě, že výsledky a zlepšení nepřichází. U Ferrari se to v minulosti stalo Fernandu Alonsovi nebo Sebastianu Vettelovi. Leclerc je ve stáji čtvrtou sezonu… Za vše hovoří fotografie, řeč těla při rozhovorech. Vzbuzuje to ve mně lítost. Musí se už ocitat na hraně, kdy si říká: ‚Jak dlouho ještě dokážu tohle snášet? Jak dlouho dokážu držet maximální motivaci?‘“ zmiňuje Richtr.
Tough one today. Not the race we wanted before the holidays but it’s now time to recharge the batteries and come back stronger in a month. pic.twitter.com/zVCncdP3e7
— Charles Leclerc (@Charles_Leclerc) July 31, 2022
Přitom start ročníku 2022 byl pro 24letého Leclerca snový. První, druhý a první. Takové byly jeho výsledky z úvodních tří závodů. Posléze to ale se šancemi na mistrovský titul – první pro Ferrari od roku 2007 – začalo jít od desíti k pěti. Nebo spíše k nule.