Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Českých drah (ČD) na známce Baa2, agentura tedy nadále považuje dlouhodobý dluh firmy za středně kvalitní. ČD to v úterý oznámily v tiskové zprávě. Stejné hodnocení jako loni obhájily i přes rekordní zadlužení, které bylo podle výroční zprávy společnosti loni 68 miliard Kč, meziročně o zhruba 20 miliard více. Výhled úvěrové spolehlivosti zůstává stabilní, což znamená, že Moody’s v nejbližší době neplánuje rating měnit. Rating Baa2 patří k nižšímu hodnocení v investičním pásmu. Národní dopravce se v nadcházejících letech chystá také nasadit 229 nových vlaků a lokomotiv.
Úvěrový rating je důležitý pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splacení úvěru. Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímán v očích věřitelů a tím je i pravděpodobné, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.
„Moody’s má k dispozici veškeré informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech firmy. Její hodnocení je objektivní a nezávislé. Doufám, že tím končí nesmyslné srovnávání Českých drah s Českou poštou a strašení, že nás čeká podobný osud. Potvrzení úrovně ratingu vnímáme tak, že je náš byznysmodel zdravý a udržitelný,“ řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Svědectví z vlaku smrti: Všude krev, zlámané končetiny a umírající. Skončili jsme na hromadě
České dráhy uvedly, že ratingová agentura hodnotí mimo jiné poměr dluhu a ukazatele EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů. Tento zisk měly ČD loni zhruba 11 miliard Kč. „Ze srovnání s jinými evropskými dopravci jako DB, SNCF, SNCB nebo Comboios de Portugal je zjevné, že jejich poměr dluhu k EBITDA je mnohdy i významně vyšší než v případě Českých drah,“ stojí v tiskové zprávě. K lepšímu celkovému ratingu zahraničním dopravcům podle ČD pomáhá větší státní podpora, protože nefungují na tak liberalizovaném trhu, jako je to v Česku.
Skupina České dráhy loni vykázala hrubý zisk 396 milionů korun, což je proti předchozímu roku lepší hospodářský výsledek o více než dvě miliardy korun. Po zdanění však firma vykázala konsolidovanou ztrátu 139 milionů korun. Zisková byla nákladní doprava, naopak osobní skončila v minusu. Výsledku pomohl návrat cestujících po koronavirové krizi, když ČD v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, meziročně o 36 milionů více.
V průběhu tří let mají ČD v plánu na pravidelné spoje nasadit 229 nových vlaků a lokomotiv. Jedná se o desítky jednotek RegioFox a RegioPanter, které již letos postupně míří do krajů a příští rok se na dálkových linkách objeví nové vozy ComfortJet.
Mohlo vám uniknout: