ČD si přes rekordní zadlužení u investorů nepohoršily. Chystají se nasadit 229 nových vlaků

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Českých drah (ČD) na známce Baa2, agentura tedy nadále považuje dlouhodobý dluh firmy za středně kvalitní. ČD to v úterý oznámily v tiskové zprávě. Stejné hodnocení jako loni obhájily i přes rekordní zadlužení, které bylo podle výroční zprávy společnosti loni 68 miliard Kč, meziročně o zhruba 20 miliard více. Výhled úvěrové spolehlivosti zůstává stabilní, což znamená, že Moody’s v nejbližší době neplánuje rating měnit. Rating Baa2 patří k nižšímu hodnocení v investičním pásmu. Národní dopravce se v nadcházejících letech chystá také nasadit 229 nových vlaků a lokomotiv.

Úvěrový rating je důležitý pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splacení úvěru. Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímán v očích věřitelů a tím je i pravděpodobné, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.

„Moody’s má k dispozici veškeré informace o našem hospodaření, rizicích i rozvojových plánech firmy. Její hodnocení je objektivní a nezávislé. Doufám, že tím končí nesmyslné srovnávání Českých drah s Českou poštou a strašení, že nás čeká podobný osud. Potvrzení úrovně ratingu vnímáme tak, že je náš byznysmodel zdravý a udržitelný,“ řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Svědectví z vlaku smrti: Všude krev, zlámané končetiny a umírající. Skončili jsme na hromadě

České dráhy uvedly, že ratingová agentura hodnotí mimo jiné poměr dluhu a ukazatele EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů. Tento zisk měly ČD loni zhruba 11 miliard Kč. „Ze srovnání s jinými evropskými dopravci jako DB, SNCF, SNCB nebo Comboios de Portugal je zjevné, že jejich poměr dluhu k EBITDA je mnohdy i významně vyšší než v případě Českých drah,“ stojí v tiskové zprávě. K lepšímu celkovému ratingu zahraničním dopravcům podle ČD pomáhá větší státní podpora, protože nefungují na tak liberalizovaném trhu, jako je to v Česku.

Skupina České dráhy loni vykázala hrubý zisk 396 milionů korun, což je proti předchozímu roku lepší hospodářský výsledek o více než dvě miliardy korun. Po zdanění však firma vykázala konsolidovanou ztrátu 139 milionů korun. Zisková byla nákladní doprava, naopak osobní skončila v minusu. Výsledku pomohl návrat cestujících po koronavirové krizi, když ČD v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, meziročně o 36 milionů více.

V průběhu tří let mají ČD v plánu na pravidelné spoje nasadit 229 nových vlaků a lokomotiv. Jedná se o desítky jednotek RegioFox a RegioPanter, které již letos postupně míří do krajů a příští rok se na dálkových linkách objeví nové vozy ComfortJet.

Mohlo vám uniknout:

Tagy:
Česká pošta České dráhy Česko koronavirová recese Moody's Corporation Michal Krapinec Comboios de Portugal