Ceny paliv jsou neúnosné. V Maďarsku a Chorvatsku je zastropovali, další o tom uvažují


V Maďarsku se neustálý růst cen fosilních paliv rozhodli řešit zmrazením jejich maximální výše, prozatím na dobu tří měsíců. O podobném kroku uvažují i v Německu a už je zaveden v Chorvatsku, v ČR ale zatím toto téma na pořadu dne není. Jak to bude s cenami benzinu a nafty dál?

Česko se v posledních týdnech a měsících „těší“ z rekordně vysokých cen paliv, jaké nebyly k vidění už dlouhé roky. Naposledy byl benzín v Česku dražší před sedmi lety. Jen pro zajímavost – nejpoužívanější Natural 95 ke konci října meziročně zdražil dokonce o 7 korun a 50 haléřů na 35,6 koruny! Průměrná cena nafty se také poprvé od roku 2014 přehoupla přes hranici 34 korun.

Státní řešení?

Vysoké ceny však trápí téměř celou Evropu, znervózněli dokonce i Němci. Tam žádá Autoklub Mobil formou veřejné petice, aby byly ceny paliv zastropovány, přičemž maximální cena nafty by měla být na úrovni 1,8 eura a neprémiového Naturalu 95 na dvou eurech.

Podle Chorvatů jsou ceny neúnosné a už k takovému kroku přikročili, nyní následuje i Maďarsko. Horní hranice ceny benzinu a nafty v Maďarsku je od dnešního dne (16. listopadu) 480 forintů (33,50 Kč) za litr. Informoval o tom v Budapešti šéf úřadu vlády Gergely Gulyás, podle něhož bude regulovaná cena platná tři měsíce.

Gulyás vyjádřil přesvědčení, že tento krok pomůže lidem i ekonomice. V souvislosti s výrazným růstem cen pohonných hmot však podotkl, že jejich cena je přitom v Maďarsku 6. až 7. nejnižší v Evropské unii. Nejlevněji je na Maltě a na Kypru, přičemž regulovanou cenu zavedlo zatím pouze Chorvatsko, dodal.

Zdražení benzinu ve vybraných evropských zemích za 18 měsíců

Země Cena 10/2021 Cena 5/2020
Česko 35,60 Kč 24,76 Kč
Dánsko 45,70 Kč 32,55 Kč
Holandsko 48,95 Kč 36,84 Kč
Maďarsko 34,31 Kč 20,70 Kč
Slovensko 37,60 Kč 27,25 Kč
Německo 42,00 Kč 29,60 Kč
Polsko 32,38 Kč 21,76 Kč
Rakousko 35,42 Kč 25,74 Kč
Španělsko 37,70 Kč 27,07 Kč

Zdroj: Globalpetrolpri­ces.com

Růst ceny by měl skončit

Za růst cen paliv může postupný růst ceny ropy na světových trzích, takže cena nejpoužívanějšího 95oktanového benzínu atakuje ve většině evropských zemí úroveň 1,5 eura za litr, případně je ještě vyšší. Tak drahá paliva byla naposledy v létě 2014. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy se však během listopadu růst cen benzínu zastaví zejména proto, že se v očekávání uvolnění strategických ropných rezerv americkou vládou stabilizují ceny ropy Brent. Americká administrativa zároveň tlačí ostatní světové producenty na zvýšení těžby ropy.

„Růst cen ropy ustává, neboť trh vsadil na to, že americká administrativa dotlačí Rijád, případně i další těžaře k navýšení těžby ropy, nebo uvolní část barelů ze svých strategických rezerv,“ uvedl Kovanda.

Americký prezident Joe Biden vysoké ceny ropy kritizoval také na klimatické konferenci ve skotském Glasgow. Vinu za relativně drahý benzín svalil na odmítavý postoj Ruska a kartelu OPEC k navýšení těžby ropy. Producenti ropy se však obávají dalších vln pandemie onemocnění COVID-19, která by mohla poptávku po ropě omezit.