Jak ušetřit na cestě k moři?
Cesta z Česka k nejbližšímu moři za 230 korun tam i zpátky. Češi objevili jednoznačně nejlevnější cestu na pláž: Díky superlevné jízdence v německé veřejné dopravě dojedete k pobřeží Baltu a zpět za cenu oběda v lepší restauraci. Státem dotované jízdenky za devět eur spustilo Německo v červnu a platí až do konce srpna.
Jízdenka je vždy na jeden kalendářní měsíc, ale zato platí prakticky všude. „Je to na regionální vlaky, ale i autobusy, na městskou i příměstskou dopravu a na berlínské metro,“ vypočítává Stanislav Šetina z Liberce, který rád cestuje. Jízdenku si koupil hned, jak se o ní dozvěděl.
„Bylo to přes internet, na stránkách německých drah Deutsche Bahn, které jsou i v češtině. Všechno je tam popsané velmi dopodrobna, jízdenka je na jméno, objednáte, zaplatíte kartou a přijde vám do mailu, funguje to stoprocentně,“ popisuje Šetina. S jízdenkou za 9 euro se dá dojet až k moři. Stanislav Šetina s manželkou si to vyzkoušeli minulý týden. Z Liberce vyrazili vlakem do pohraniční Žitavy.
Odtud už s německou jízdenkou putovali přes Cotbuss a Berlín až k německo-polské hranici ve Svinoústí, přímo na pobřeží Baltu. „Jízdenka nám platila i na trajekt přes Odru na polskou stranu,“ upozorňuje nadšený cestovatel. Během cesty čtyřikrát přestupovali a i když měli na přesednutí vždy jen pár minut, všechno stihli, vlaky jely na čas.
„Kamarádi jeli na stejné místo ve stejný den autem, tak jsme byli zvědaví, kdo tam bude dřív. Na místo u moře, kam jezdíme každý rok, je to z Liberce zhruba pět set kilometrů. Nám to vlakem trvalo sedm a půl hodiny, posádka v autě byla o půl hodiny rychlejší,“ uvádí Šetina, který si Balt s nekonečnými písečnými plážemi zamiloval.
Do vlaku s rouškou
O superlevnou jízdenku je mezi Němci enormní zájem, a tak je důležité dobře zvolit čas, kdy se na cestu vydáte. Především o víkendech a o svátcích mohou vlaky doslova praskat ve švech. „Jeli jsme ve všední den, a tak lidí ve vlaku bylo hodně, hlavně kolem Berlína, kde lidé jezdili z práce a do práce, ale v podstatě jsme si vždycky sedli. Na druhou stranu brát s sebou kolo bych rozhodně nedoporučoval,“ upozorňuje Stanislav Šetina.
Někoho může také odradit povinnost nosit ve vlaku roušku, která v Německu stále platí a průvodčí ve vlacích na jejím nasazení trvají. Nepohodlí ale vyvažuje extrémně nízká cena. Když se k tomu navíc přičtou příznivé ceny na polském pobřeží Baltu, kde všechno stojí méně než v Česku, jedná se o možnost, která rozhodně stojí za zvážení.