Přestože Českou republiku neomývají vody žádného moře, bez velké nadsázky lze říci, že Češi patří mezi jachtařské národy. V počtu rezervací na letošní sezónu jsou momentálně druzí za Němci. Vyplývá to z informací, které redakci CNN Prima NEWS sdělil Pavel Pribiš, spoluzakladatel jedné z platforem pro vyhledávání jachet.
Po loňské letní sezóně, která byla výrazně narušena koronavirovou pandemií, se Češi opět chystají vyrazit na dovolenou k moři. Už je ale nebaví pouze polehávání na pláži. Trendem posledních let je rostoucí zájem o strávení volna přímo na vlnách, a to na palubě jachty. „Česká republika je dnes malá jachtařská velmoc. Tento fakt nejlépe ukazuje množství kapitánských průkazů, které se pohybuje řádově ve stovkách tisíc a každoročně roste,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Pavel Pribiš z platformy Boataround.com.
Velmi populární je vyrazit na loď ve středně velkých skupinkách, zpravidla v počtu osmi lidí. „Je to totiž nejvýhodnější,“ dodal Pribiš. Pronájem jachty už není nedostupnou záležitostí ani pro tuzemce. Češi za týden zaplatí v průměru 3 000 eur (necelých 78 tisíc korun). V osmi lidech tak vyjde týden na lodi každého na necelých 10 tisíc.
Vede Chorvatsko
Nejpopulárnější destinací je pro Čechy Chorvatsko. „Chorvatsko vede dlouhodobě, protože je nejblíže. V závěsu je Řecko, Turecko a Itálie. Velmi populární jsou také vodní plochy v České republice,“ uvedl dále Pavel Pribiš. Z domácích lokalit jsou nejpopulárnější Lipno nebo Slapy, lidé se ale plaví i na Orlické přehradě, Labi či dokonce na Baťově kanálu.
Existují v zásadě dvě možnosti, jak se na jachtu vydat. Je možné si pronajmout samotnou loď, nebo si zaplatit plavidlo i s posádkou, respektive s kapitánem. Podle Pribiše se osvědčuje model, kdy lidé pro svou úplně první plavbu volí variantu s kapitánem. „V poslední době čím dál častěji jezdí lidé, kteří jachting chtějí ochutnat. Ti si berou loď i s kapitánem, díky čemuž získají pocit bezpečí, a potom si většinou udělají kapitánské zkoušky,“ řekl.
Za 10 dní kapitánem
A Češi se kapitánských zkoušek skutečně nebojí. Podle Pavla Pribiše už dnes mezi rezervovanými jachtami jednoznačně vedou ty, které si výletníci budou kormidlovat sami. „Drtivá většina Čechů už kapitánské zkoušky složené má, jde tak o 95 procent z celkového počtu všech zarezervovaných lodí,“ doplnil.
Získat kapitánský průkaz přitom není nedosažitelnou metou. „Uchazeč musí absolvovat teoretické školení, které trvá většinou dva dny, a následně absolvuje týdenní praktický výcvik na moři,“ uvedl pro CNN Prima NEWS jachtař a instruktor Radek Sloup společnosti Sailing Instructors. Podle něho se jedná o reálnou plavbu, kdy se uchazeči za asistence instruktora seznamují se všemi součástmi procesu od pronájmu lodi, jejího převzetí, pojištění, bezpečnosti, plavebních technik, záchranných a přístavních manévrů.
„Je to komplexní program, který přirozeně v průběhu týdne uchazeči bez obtíží absorbují. Po návratu se skládá ústní zkouška před komisařem z ministerstva dopravy a následně je žadateli vydán průkaz kapitána námořní jachty,“ dodal Sloup. Podle něho je třeba být opatrný nejen na moři, ale i při výběru instruktorské školy. Ne každý skvělý jachtař je zároveň skvělý instruktor. „Jedna věc je znát a jiná tuto znalost umět předat,“ uzavřel Radek Sloup.