Česká gastronomie na křižovatce: Průzkumy odhalily paradox, restaurace čelí obrovské výzvě
Ilustrační foto Zdroj: Rational
Česká gastronomie se ocitá na křižovatce. Nové průzkumy od agentury Perfect Crowd odhalují hluboký rozpor. Zatímco hosté požadují stále vyšší kvalitu jídla a zážitku, jejich ochota platit za ni klesá. Restauratéři se na druhé straně ocitají mezi rostoucími náklady a kritickým nedostatkem personálu, ale nemohou si dovolit slevit z kvality. V této nelehké situaci se moderní kuchyňské technologie stávají cestou k efektivitě, ale i klíčem k přežití a udržení vysokého standardu navzdory nepříznivým podmínkám.
Průzkum spotřebitelského chování u víc než tisíce respondentů ukázal, že Češi jsou v restauracích stále náročnější. Pro téměř dvě třetiny je kvalita jídla a pití nejdůležitějším faktorem při výběru podniku. Zároveň 38 % hostů přiznává, že jejich nároky na restaurace v posledních letech vzrostly. Tento požadavek na kvalitu je však v přímém rozporu s jejich citlivostí na cenu. Pro 60 % respondentů, kteří do restaurací chodí méně často, jsou právě vysoké ceny hlavní bariérou, proč nenavštěvují restaurace častěji.
ČTĚTE TAKÉ: Hackeři ukradli 183 milionů hesel k Gmailu. Jednoduchým způsobem zjistíte, zda jste v ohrožení
„Vidíme tady zásadní paradox spotřebitelského chování. Zákazníci chtějí vyšší kvalitu, lepší suroviny a propracovanější zážitek, ale zároveň nejsou ochotni za to platit víc. Pro restaurace je to obrovská výzva. Musí splnit rostoucí očekávání hostů, ale nemohou si dovolit zdražit, protože by o ty samé hosty přišly. A to všechno v době, kdy jim rostou náklady a chybí personál,“ říká Jan Bartík, generální ředitel společnosti RATIONAL, která patří mezi přední výrobce inteligentních kuchyňských spotřebičů.
Průzkum ve spolupráci s AHRČR mezi provozovateli restaurací odkrývá vážnost situace na straně podnikatelů. Pro 87 procent z nich je nedostatek kvalifikovaného personálu největší výzvou, přičemž 41 procent situaci hodnotí jako kritickou a dalších 47 procent jako významnou. Druhou zásadní starostí jsou vysoké provozní náklady, které uvádí 70 procent dotázaných. Tlak na restaurace dokládá i fakt, že 83 procent provozovatelů říká, že jejich provoz je za posledních tři až pět let náročnější.
„Personální krize dopadla na gastronomii opravdu tvrdě. Když téměř devět z deseti provozovatelů označuje nedostatek lidí za svůj hlavní problém a polovina z nich situaci vnímá přímo jako kritickou, není to jen dočasná komplikace. Je to strukturální změna, na kterou musí celý obor reagovat. A když k tomu přidáte, že sedm z deseti bojuje s rostoucími náklady a nemůže si dovolit výrazně zdražit, je jasné, že tradiční postupy už nestačí. Restaurace potřebují nová řešení, která jim pomohou udržet kvalitu i při menším počtu zaměstnanců,“ dodává Jan Bartik.
Východisko nabízejí moderní technologie. Průzkum mezi restauratéry ukazuje, že energetickou efektivitu od nových zařízení očekává 61 procent z nich, zkrácení přípravy jídla 59 procent a automatizaci, která sníží nároky na personál, 55 procent. „Moderní technologie nejsou luxus, ale nutnost pro přežití v dnešní gastronomii. Konvektomaty zvládají složité kuchařské procesy od vaření přes noc až po přípravu více jídel najednou a zajišťují vždy stejnou, špičkovou kvalitu. Díky technologiím je možné připravit pokrmy předem, skladovat je a během pár minut dokončit přesně ve chvíli, kdy jsou potřeba, čímž šetří čas, snižuje stres a zefektivňuje provoz kuchyně. Když restaurace investuje do chytrého konvektomatu, získá zařízení, které dokáže připravit dokonalý steak vždy stejně kvalitně, ať ho obsluhuje šéfkuchař s dvacetiletou praxí, nebo nový zaměstnanec po týdnu školení. Inteligentní řízení přitom minimalizuje ztráty surovin,“ zakončuje Jan Bartik.
O společnosti RATIONAL
Skupina RATIONAL je světovým lídrem na trhu technologií pro tepelnou úpravu pokrmů v profesionálních kuchyních. Společnost byla založena v roce 1973 a zaměstnává více než 2 600 zaměstnanců, z nichž přes 1 500 pracuje v Německu. Společnost RATIONAL je od roku 2000 obchodována v segmentu Prime Standard na německé burze a v současnosti figuruje v indexu MDAX.
Hlavním cílem společnosti je vždy nabízet svým zákazníkům nejvyšší možný užitek. RATIONAL se zavazuje k principu trvalé udržitelnosti, který vyjadřuje ve svých podnikových zásadách ochrany životního prostředí, vedení, bezpečnosti práce a společenské odpovědnosti. Každý rok četná mezinárodní ocenění potvrzují vysokou kvalitu práce zaměstnanců společnosti RATIONAL. V roce 2023 oslavila 50. výročí svého založení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rychlé a snadné zbohatnutí? Pozor na „finfluencery“, varuje ČNB. Jejich rady mohou mást