Zatím to není definitivní, ale je dost možné, že mistrovství světa silničních motocyklů příští rok do České republiky vůbec nezavítá. Na Masarykův okruh – vyjma letošního roku, který ovlivnila koronavirová opatření – na Grand Prix v srpnu většinou vždy přišlo obrovské množství lidí. Obvyklý letní termín však doposud není v předběžném kalendáři seriálu MotoGP obsazen a volné místo čeká na doplnění.
S promotérem seriálu za českou stranu aktuálně vyjednává městem a krajem založený spolek, který letos závod již popáté pořádal. Stejně jako dříve představitelé z Automotodromu Brno však mají často problémy s platbou takzvaného zalistovacího poplatku.
„Mluvíme s nimi už řadu let a vždy požadujeme, aby na okruhu byly provedeny některé úpravy, zejména povrchu. A na poslední bezpečnostní radě jsme se rozhodli, že budou povinné,“ uvedl šéf promotérské společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta v tiskové zprávě s tím, že česká strana nedokázala úpravy vzhledem ke krajským volbám garantovat.
„Proto jsme se rozhodli nezařadit Brno do kalendáře a počkat, zda změny udělají. Pokud ne, zařadíme do kalendáře náhradního pořadatele,“ podotkl Ezpeleta.
Letos se pro přípravu příštího ročníku neudělalo nic
Jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (za ANO) napsal ČTK, že by vyjádření ponechal na primátorce Brna Markétě Vaňkové (ODS). Šimek ve funkci po říjnových volbách končí a ve středu ho vystřídá nový hejtman. Vaňkovou zatím ČTK nezastihla.
Budoucí jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) ČTK řekl, že se v celé věci teprve orientuje a více informací nemá. „Mám ale pocit, že se za tento rok neudělalo nic pro to, aby se příští rok připravil a aby se jednalo o dalších ročnících od roku 2022 a dál,“ řekl Grolich, který má zájem Velkou cenu v Brně zachovat. Záleží ale na podmínkách, které nyní podle něj nejsou jisté.
Nekvalitní povrch způsobuje menší bezpečnost
Na nekvalitní povrch na Masarykově okruhu si letos stěžovala řada jezdců, byl i příčinou několika pádů. „Brno je v kalendáři dlouhou dobu a je to důležitá velká cena. Důležité jsou ale také bezpečnostní otázky. Pokud nebudeme mít jistotu, že změny udělají, nemůžeme ho do kalendáře zařadit,“ podotkl Ezpeleta.
Velká cena v Brně byla v uplynulých letech opakovaně v ohrožení. Hlavním důvodem byla její ztrátovost vlivem zalistovacího poplatku, který v posledních sezonách překročil 100 milionů korun. Spolek měl smlouvu na pět ročníků, letos se mělo jet popáté, původně za poplatek 120 milionů. Kvůli koronaviru ale nemohli na akci diváci, a proto se zástupci spolku dohodli s Dornou, že se letos závody bez diváků pojedou za jeden milion eur (asi 27 milionů Kč) a ročník s diváky bude příští rok stát šest milionů eur (asi 162 milionů Kč). Na oba ročníky město i kraj shodně schválily příspěvek po 60 milionech. Stát by měl na obě akce dát 85 milionů.
Check out the provisional #MotoGP dates for 2021! 🙌
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 6, 2020
Which are you looking forward to? 😎#MotoGP2021 pic.twitter.com/1iqrFdZmUo
Bez brněnského závodu má kalendář na příští rok 19 dílů. Tradičně se začne na konci března v Kataru, poté se pojede v Argentině, USA a následně se seriál přesune do Evropy. V polovině července by se mělo jet ve Finsku, kde však stále není homologovaná trať. Následně je v kalendáři volné místo a dále se pojede 15. srpna v Rakousku. Závod na Red Bull Ringu v posledních letech tradičně navazuje na Brno.
Evropská část šampionátu končí v polovině září v Misanu, poté by se mělo pokračovat v Thajsku, Austrálii a Malajsii. Závěrečným dílem MS je tradičně Velká cena Valencie v polovině listopadu. Součástí kalendáře jsou i tři náhradní organizátoři – Portugalsko, Indonésie a Rusko.