Auta z bazaru
Výkupní ceny v českých autobazarech meziročně vzrostly u některých značek a modelů až o čtvrtinu. Může za to především padesátiprocentní propad dovozu ojetin, oslabení kurzu koruny k euru a také výrazná poptávka po vozidlech v cenové kategorii do 150 tisíc korun.
Co vlastně jezdí po českých silnicích? V součtu je to kolem šesti milionů osobních aut, jejichž průměrné stáří je 15 let. Pro srovnání – Německo, Francie nebo Británie se vejdou pod deset let.
Zvýšení bazarových cen
Jak se v posledních měsících změnily ceny ojetých vozů? V prosinci zákazníci v průměru zaplatili za auto skoro 224 000 korun, v březnu to bylo už o necelých šest tisíc více.
Zvýšení bazarových cen se dotkne mnoha lidí, kteří zvažovali změnu a chtěli si koupit nové auto. Co všechno výši ceny způsobilo? „Na cenu ojetin má vliv kurz eura. Také si musíme uvědomit, že kvůli koronaviru a zavřeným hranicím sem nikdo dva a půl měsíce nic nedovezl,“ řekl Josef Vrtal z pořadu FTV Prima Autosalon. „Lidé neví, co bude. Auta přestala rotovat. Neprodávají se ani nová auta, tím pádem nejsou auta na protiúčet,“ dodal.
Ročně se v Česku prodalo přes čtvrt milionu nových aut z dovozu. Letošní číslo ale bude zřejmě nižší. Jak se teď prodávají zahraniční vozy? „Za leden až duben jsme měli pokles o 26 procent. Samotný duben byl 53 procent propad,“ sdělil CNN Prima NEWS tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
„Chtěl bych dementovat možnost zlevňování. Aktuálně jsme na tom tak, že náklady, které souvisejí s letošními opatřeními Evropské unie, způsobily pro výrobce obrovský tlak na zvyšování cen. Jestli si chce někdo koupit auto, doporučení je udělat to co nejdřív,“ dodal.