Zatímco vláda a odborníci se dohadují o otevření obchodů, už teď je jasné, že existují takové, které znovu neotevřou.Jde zejména o obchody s módou, které trpí z více důvodů. Vyrovnávají se s opakovaným lockdownem, bojují se stále silnějšími e-shopovými hráči, jako Zalando nebo About You, a zároveň je dohání nové módní trendy, kterým dominuje pobyt doma nebo v přírodě.
Už loni na jaře vstoupily do ofenzivy tepláky a tenisky a obchody po prvním lockdownu odepisovaly obrovské množství neprodané módy. Léto a září se podle lidí z odvětví jevilo ještě příznivě. Jenže pak přišla druhá vlna pandemie a uzavírek, z níž se země ještě nevynořila. Škody jsou enormní, Svaz obchodu a cestovního ruchu mluví o stamiliardových ztrátách za všechny obchodníky. A seznam těch, co definitivně končí, se rozšiřuje.
Nákupní centra jsou bezpečná, ukázal expertní posudek. Otevřete je, volají podnikatelé
Otevřete obchody, apeluje na vládu Asociace nákupních center. Dokonce si nechala vypracovat expertní posudek. Vědci provedli desítky stěrů v nákupním centru v Olomouci, včetně těch z rukou prodavaček nebo ze vzduchotechniky. A koronavirus nenašli.
Jeden z klíčových problémů oděvního byznysu v Česku popsal pro CNN Prima NEWS Michal Mička, dosavadní majitel obchodů Pietro Filipi a Kara, které prodávají módu vyšší cenové kategorie: „Hodně společností má přemíru zásob, proto nemůže ze dne na den měnit produktovu strategii. Cílem by mělo být vyprodat zásoby a až poté dělat novou kolekci. Dá se to osvěžit kousky oblečení reagujícími na to, že lidé chtějí trávit více času doma, ale to problém nevyřeší.“
Pro představu, pořizovací cena zboží na jednu sezonu pro jeho téměř 40 oděvních obchodů činila nižší stamiliony korun. Když se to dá do kontextu s tím, že firma C2H, pod níž obchody Kara a Pietro Filipi spadají, za uplynulý půlrok lockdownů tratila stovky milionů na tržbách a ze státních záchranných programů dosáhla jen na desítky milionů korun, je jasné, že rok 2020 je pro ni, stejně jako další obchodníky, likvidační. Prodej přes e-shop nevykompenzuje ztráty ze zavřených obchodů.
Rok 2021 ukáže, kdo na trhu zůstane
Ještě v září loňského roku Mička v rozhovoru pro CNN Prima NEWS předvídal, že konec roku bude složitý, ale vylučoval, že by firma musela zavírat některé kamenné obchody. „Rok 2021 ukáže, kdo na trhu zůstane, kdo naopak přibude, protože určitě budou i značky, které v situaci uvidí příležitost,“ uvedl Mička.
Účet za neotevření obchodů? Desítky miliard korun a růst nezaměstnanosti, míní ekonom
Páteční rozhodnutí vlády neotevřít od pondělí obchody bude pro českou ekonomiku další ranou, která se projeví růstem nezaměstnanosti. Pro obchodníky je nákladná i samotná nejistota, kterou kabinet svým konáním zvyšuje. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy by se vláda měla nejprve domluvit a až poté se vyjadřovat do médií.
Leden a únor 2021 už leccos odhalily. Od osmého února se Kara i Pietro Filipi nacházejí v insolvenčních řízeních s dluhy přes 700 milionů korun. Část z dluhů nesouvisí s koronavirovou krizí, ale spadají do nich i ambiciózní plány z počátků Mičkova podnikání. Podnikatel si ale stojí za tím, že veškeré naděje obchodů sebrala druhá vlna uzavírání.
Značky Pietro Filipi a Kara tak v tuto chvíli „hledají“ nového majitele a obchody se jen tak neotevřou. Dohromady zaměstnávaly přes 200 lidí. „Myslím si, že značky nezaniknou úplně. Je tu poptávka od investorů, otázka je, kdy přijde moment, kdy do nich budou ochotní dát peníze,” dodal Mička.
Cedule „dočasně uzavřeno“ nebo vyklizených prostor se zřejmě stanou součástí obchodních center. Do insolvence zamířil na konci loňského roku také český oděvní podnikatel Ladislav Blažek se svými obchody s pánskou módou. S věřiteli se dohodli na plánu reorganizace a chystá se přijít s plánem na obnovu svého byznysu.
Tuzemská obchodní centra čekají další rošády. „Český trh loni opustilo 14 maloobchodních značek a většinou šlo o módní odvětví, prodejce oblečení či doplňků,“ oznámil Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, společnosti Cushman & Wakefield. Na konci roku skončily třeba obchody s módou Camaieu, Next či Promod, některé zboží je ještě dostupné on-line. Neotevřou se obchody s doplňky Frey Wille či Tous.
Podle Kotrbáčka se odchod značek z českého trhu nemusel bezprostředně souviset s dopady koronavirové krize. Některé to měly v plánu déle, nebo současná situace potvrdila jejich dřívější rozhodnutí o dlouhodobě nefunkčním trhu.
Čekání na Primark a další světové velikány
Tam, kde se uvolní nákupní prostory, by letos mohly přibýt zcela noví obchodníci. V Česku se začal rozkoukávat například americký Gap, který už vloni otevřel několik obchodů, American Eagle nebo Assos. Některé značky čekají s premiérou na letošní rok.
Koronavirus vyhnal luxusní značky do kyberprostoru, kde rostou o stovky procent
Největší globální hráči na trhu s luxusním zbožím se potýkají s následky koronavirové pandemie poměrně obstojně. Přestože by se mohlo zdát, že krize způsobená rozšířením nákazy virem SARS-CoV-2 výrazně sníží chuť boháčů utrácet za drahou módu a další zboží pro vyvolené, realita zatím není tak černá. Podnikům totiž hodně pomáhá internet. Jak s organizováním přehlídek, tak s prodejem. Vyplývá to z aktuální studie poradenské společnosti Deloitte. Daří se i českému módnímu portálu Bibloo
Svůj start z loňského prosince na letošek přesunul irský koncept Primark s levnou módou, který se chystá v srdci Prahy, na Václavském náměstí. „Otevření Primarku v Praze je naplánované na letošní rok, přesné datum zatím nebylo oznámeno. Dá se očekávat, že k němu dojde ve chvíli, kdy budou moci být otevřené obchody, a to s garancí na delší období,“ doplnil Jan Kotrbáček.
O Česko je podle něj dál zájem. Dá se ale očekávat, že obchodníci budou chtít mít záruku v podobě dobré lokality a také solidních podmínek. Praha měla ještě loni dražší komerční nájmy než třeba rakouská Vídeň. I to by se vlivem koronavirové pandemie mohlo změnit.
Český trh je pro oděvní byznys obecně složitý. Off-line se pere s on-linem více než v jiných zemích, Češi jsou zvyklí nakupovat až 40 procent věcí v akcích a v Česku je podle poradenských firem velká koncentrace obchodů „na hlavu“.
Zahraniční obchodníci mají výhodu
„Oděvní byznys je velmi komplexní oblast. Člověk se musí naučit on-line, off-line velkoobchod, výrobu, marketing i nové technologie. Ta komplexnost je něco, co předčilo v tomto podnikání mé očekávání,“ přiznává Michal Mička.
Podle Kotrbáčka dochází ve světě maloobchodu k revoluci a obchodníci budou nuceni dělat změny ve způsobu prodeje a servisu. Už teď je jasné, že obchodníci musejí lépe rozlišovat mezi kamennou sítí a e-shopy a umět s oběma kanály dobře zacházet. Zahraniční obchodníci mají v tomto „utkání“ výhodu nad těmi tuzemskými: „Globální pokrytí a rozložení prodejen a třeba i logistiky po více zemích a kontinentech umožňuje nadnárodním oděvníkům výpadky lépe vyrovnat,“ popsal Kotrbáček.
V době, kdy bude zákazník více citlivý na cenu kvůli probíhající krizi, by mohly mít zahraničí značky ještě jednu výhodu: oproti menším značkám jsou v lepší pozici pro jednání se svými obchodními partnery, od dodavatelů materiálu až po pronajímatele či banky. To jim umožňuje i větší flexibilitu cen.