Největší globální hráči na trhu s luxusním zbožím se potýkají s následky koronavirové pandemie poměrně obstojně. Přestože by se mohlo zdát, že krize způsobená rozšířením nákazy virem SARS-CoV-2 výrazně sníží chuť boháčů utrácet za drahou módu a další zboží pro vyvolené, realita zatím není tak černá. Podnikům totiž hodně pomáhá internet. Jak s organizováním přehlídek, tak s prodejem. Vyplývá to z aktuální studie poradenské společnosti Deloitte. Daří se i českému módnímu portálu Bibloo
Téměř všechny akce a přehlídky, které byly plánované na letošní rok, museli organizátoři přesunout na pozdější termín nebo uspořádat v on-line režimu. To však společnostem, které se pohybují na globálním trhu s luxusem, prakticky nijak neuškodilo. Spíše naopak. Během první poloviny letošního roku totiž mnohonásobě vzrostl prodej luxusních značek přes internet.
V dubnu dokonce došlo k meziročnímu nárůstu o 209 procent, jak uvedla poradenská společnost Deloitte ve své nejnovější analýze. „Byznys s luxusním zbožím se transformoval, pandemie akcelerovala ve firmách změny a přechod na digitální kanály. Například Prada začala spolupracovat s čínským internetovým gigantem Alibaba a nabízet své zboží na jeho webovém portálu Tmall. Dolce & Gabbana zase vytvořila pro své zákazníky vlastní video butiky. Tyto inovace pomáhají společnostem snižovat dopady aktuálních restrikcí, uzavření prodejen a důsledky minimálního turistického ruchu v letošním roce,“ uvedla Gabriela Jindřišková, ředitelka v oddělení auditu Deloitte.
Mileniálové a generace Z
Mnoho společností proto začalo masivněji investovat do digitalizace a on-line prodeje. Ale nejen to. Snaží se také více než kdy jindy vytvořit se spotřebiteli pevnější vazbu a reagují na aktuální společenské trendy. Akcentují proto ve svých kolekcích stále více téma udržitelnosti a investují do „zelených“ technologií.
Luxusní auto po Karlu Gottovi má nového majitele. Kdo ho koupil a za kolik?
Zájemce o luxusní vůz po Karlu Gottovi se našel pár hodin po zveřejnění inzerátu na webu. Auto se prodalo za 649 tisíc korun. Přitom cena podobných vozů bez takové historie bývá průměrně o půl milionu nižší.
„Pro spotřebitele je stále důležitější ekologická zodpovědnost firem. Pro mileniály a generaci Z, kteří by měli v roce 2025 tvořit až polovinu zákazníků luxusních domů, jsou životní prostředí, recyklované materiály a minimální uhlíková stopa významná kritéria při nakupování a klíčoví hráči odvětví luxusního zboží tento aspekt vůbec nepodceňují,“ dodala Jindřišková.
Nakolik ale koronavirová pandemie zamíchá pořadím globálního žebříčku výrobců luxusního zboží (Deloitte Global Powers of Luxury Goods), se teprve ukáže. V tom loňském kralovala skupina LVMH, která za celý rok 2019 utržila přes 37 miliard dolarů. O jednu příčku si v žebříčku top deseti společností polepšily skupiny L’Oréal, Chow Tai Fook Jewellery Group Limited a PVH Corp. Pokles tržeb v první desítce zaznamenala pouze skupina Swatch Group. Již třetím rokem zůstávají společnosti na prvních deseti příčkách stejné a jejich procentuální podíl na celkových tržbách je zásadní. Letos dokonce poprvé překročil 50 procent celkového zisku.
Luxusu vládne Francie
I když nejvyšší tržby zaznamenaly v roce 2019 sektory smíšeného luxusního zboží a šperků a hodinek, největší zastoupení má odvětví oděvů a obuvi. Řadí se do něj více než třetina ze sta firem umístěných v žebříčku. Průměrná hodnota firmy ze sta největších společností s luxusem je aktuálně 2,81 miliardy dolarů. Ve Francii, kde sídlí devět z nich, je ale průměrná hodnota společnosti téměř 9 miliard dolarů.
Už mě ani nebavilo vyhrávat, přiznává Koukalová. Při moderování chce být sama sebou
Mánie, šílenství… těch výrazů by se dalo najít spoustu. Česká republika se kolem roku 2013 zamilovala do biatlonu, a to především díky Gabriele Koukalové, toho času Soukalové. Národ si rychle zvykl, že víceméně každý závodní víkend „Gabča“ doručí nějaký úspěch a bude se z čeho radovat. Jenže ona sama nebyla na obří popularitu stavěná. „Poslední rok, co jsem dělala biatlon, jsem si vyloženě přála, abych tam už nebyla,“ přiznává v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Studie Deloitte Global Powers of Luxury Goods 2020 zahrnuje sto největších celosvětových společností nabízejících luxusní zboží na základě celkových tržeb z prodeje luxusního zboží za hospodářský rok 2019. Zároveň se věnuje hlavním trendům ovlivňujícím podobu trhu s luxusním zbožím a nabízí celosvětový ekonomický výhled.
Neztratili se ani Češi
V právě končícím roce 2020 se daří i českému módnímu portálu Bibloo, který se před rokem spojil se značkou UrbanStore a provozuje lokalizované e-shopy v deseti evropských zemích. I přes turbulentní vývoj během roku se skupině daří těžit z on-line prodejů, kde vykazuje meziroční růst tržeb o více než 40 procent a jejich objem letos nejspíše překročí 1,4 miliardy korun.
„Velkým pozitivem je, že se nám kontinuálně daří zvyšovat poměr tržeb ze zahraničních mutací a posilovat naši přítomnost na těchto trzích," uvedla pro CNN Prima NEWS výkonná ředitelka skupiny Martina Kudláčková, která do čela Bibloo & UrbanStore přešla po 13 letech ze Sportisima, kde zastávala pozici ředitelky nákupu.
Kudláčková má s Bibloo & UrbanStore velké plány do roku 2021. Značku chce dále rozvíjet a chystá expanzi. Jednou z hlavních událostí bude spuštění nové podoby e-shopu a na něj navázané mobilní aplikace.