Dobrý rok pro české pivovary. Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj loni meziročně zvýšil zisk o zhruba 300 milionů korun na 4,8 miliardy. Tržby mu stouply o půl miliardy na rekordních 17 miliard korun. Budějovický Budvar měl loni rekordní čistý obrat tři miliardy korun, meziročně vyšší o 192,7 milionu.
Kapitálové investice Plzeňského pivovaru loni činily 1,5 miliardy korun. Na domácím trhu společnost prodala meziročně o procento více piv, a to celkem 7,3 milionu hektolitrů. Pivovar vlastní od konce března roku 2017 japonská skupina Asahi.
Plzeňský Prazdroj odvedl loni na daních včetně spotřební šest miliard korun. Společnost loni celkově prodala rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva, meziročně o procento více. Z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionu hektolitrů, což je nové maximum a nárůst o 2,5 procenta. Dařilo se oběma exportním značkám, jak ležáku Pilsner Urquell, tak Velkopopovickému Kozlu.
Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než 50 zemí na světě, což z něj dělá největšího exportéra českého piva.
Nákladní automobil Budějovického Budvaru před halou v Českých Budějovicích (ilustrační snímek) Zdroj: AP
Nákladní automobil Budějovického Budvaru před halou v Českých Budějovicích (ilustrační snímek) Zdroj: AP
Tržby Budvaru za vlastní výrobky a služby vzrostly o šest procent na 2,8 miliardy, zisk po zdanění o čtyři procenta na 278 milionů. Loni Budvar zvýšil výstav proti roku 2018 o 4,8 procenta na 1,67 milionu hektolitrů, nejvíc za 124 let existence pivovaru. Národní podnik vyvezl loni nejvíc piva v historii, 1,15 milionu hektolitrů.
Tahounem rostoucího výstavu byly ležáky. Loni pivovar uvařil nejvíc ležáku za dobu své existence, jeho podíl na výrobě přesáhl 78 procent.
Pivovary loni meziročně zvýšily výrobu o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů
České pivovary loni meziročně zvýšily výrobu o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů. Podle zástupců Českého svazu pivovarů a sladoven jde o rekordní výstav druhý rok za sebou. Zároveň však očekávají pokles produkce kvůli koronaviru a vládním restriktivním opatřením.
Tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,3 procenta na 2,71 miliardy korun. Podle Dvořáka se potvrzuje, že strategie zaměřit se na prémiové segmenty trhu je úspěšná. „I proto rosteme v tržbách za pivo rychleji než v samotném objemu. Dobrou zprávou je i více než dvouprocentní nárůst prodeje našeho piva na jinak klesajícím domácím trhu,“ uvedl Budvar v tiskové zprávě. Co se týče baleného piva, největší nárůst zaznamenal Budvar u plechovek. Loni v nich prodal 377 000 hektolitrů, meziročně o deset procent víc.
Zisk před zdaněním vzrostl Budvaru loni o 10,9 procenta na 363,7 milionu, což je nejlepší výsledek od roku 2001. Provozní zisk stoupl o 6,2 procenta na 338 milionů korun. Čtvrtý největší výrobce piva v Česku měl loni odpisy za 295,2 milionu korun a čeká, že další dva roky ještě porostou.
Budvar loni exportoval do téměř 80 zemí. Mezi pět největších odbytišť patřily Německo, Polsko, Slovensko, Rusko a Velká Británie, 90 procent exportu tvořil světlý ležák. Na Slovensku, v Německu a Velké Británii vlastní Budvar stoprocentní dceřiné společnosti, které loni prodaly 563 000 hektolitrů piva. Největší exportní trh je Německo.