Česko patří ke špičce v bezhotovostním placení
Obliba bezhotovostních plateb v Česku roste a banky hlásí, že i díky koronavirové krizi začaly až stovky klientů pravidelně používat k placení kartu nebo mobilní telefon. Mezi hlavními důvody je přitom nejenom rychlost a komfort, ale také větší hygiena.
Podle údajů České bankovní asociace chodíme do bankomatů zhruba jednou měsíčně. Pouze fyzické peníze už ale používá přibližně jen 10 procent z nás. Ostatní preferují kombinaci s bezhotovostními platbami a na vzestupu jsou třeba platby mobilním telefonem. Podle Tomáše Prouzy ze Svazu obchodu a cestovního ruchu je to pro lidi velmi pohodlné. „Nemusí na nic sahat a nemusí si nic podávat,“ řekl.
Bezhotovostní a bezkontaktní platby teď zažívají boom právě kvůli situaci ohledně koronaviru a v období pandemie začalo takových plateb využívat 35 procent Čechů. Tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý uvedl, že podle jejich odhadů zhruba třetina klientů, kteří před pandemií preferovali hotovost a neplatili kartou, ji právě v tomto období začala používat. Konkrétně jde přibližně o 100 tisíc zákazníků, z čehož je každý třetí klient starší 60 let.
Vymizí hotovostní platby?
Podle generálního ředitele MasterCard Michala Čarného patří Česká republika, co se týče bezhotovostního placení, na špičku. „Od prvního většího rozvolnění rostly platby zejména u obchodníků s elektronikou, s nábytkem a taky se sportovními potřebami,“ konkretizoval tiskový mluvčí ČSOB Patrik Mádle.
„Já si myslím, že třeba do desíti let dospějeme k tomu, že hotovost v podstatě vymizí,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Tomáš Prouza. Hrubý ale oponoval, že podle analýz jejich expertů se stoprocentní bezhotovostní doba neblíží, jen její role prý bude zesilovat.
Platební terminály
S nárůstem plateb přes terminály souvisí také otázka poplatků pro obchodníky. Ti totiž běžně musí odvádět z každé platby provizi poskytovateli. V době krize ale banky spustily program, který i menším obchodníkům nabízí terminál na zkoušku na rok zdarma.
„Je to iniciativa, kterou jsme spustili k prvnímu březnu. Téměř 800 obchodníků zejména z řad kadeřnictví, kosmetiky, ale i třeba malých prodejců potravin se do iniciativy zapojilo,“ upřesnil generální ředitel MasterCard.
Podle bank i Svazu obchodu a cestovního ruchu se terminály i přes případné poplatky obchodníkům vyplatí. Sníží se tím totiž nejen bezpečnostní riziko, ale také se omezí náklady na personál, který se o peníze musí starat.