Německá policie v pondělí zahájila vyšetřování českého podnikatele Radima Passera kvůli tomu, že loni na jedné z německých dálnic jel rychlostí přes 400 kilometrů v hodině. Podle agentury DPA úřady miliardáře, který záběry z jízdy zveřejnil na internetu, podezřívají z účasti na nelegálním silničním závodu.
Osmapadesátiletý Passer podle svého vyjádření vůz značky Bugatti testoval na zhruba desetikilometrovém rovném úseku dálnice A2, která spojuje Berlín a Hannover. Uvedl, že bezpečnost, za kterou děkuje Bohu, pro něj byla prioritou. Jak ale poznamenala média, na záznamu je vidět několik aut, které Passer předjíždí. Navíc jízdu, při níž dosáhl až 417 kilometrů v hodině, neabsolvoval za bílého dne.
Mikrospánek zažil každý pátý řidič, při nehodě se na něj někteří vymlouvají
Řidič, který zavinil nehodu v Tatcích na Kolínsku a usmrtil tříletou holčičku, u výslechu tvrdil, že usnul. Právě mikrospánek řidiči často podceňují nebo se na něj při nehodách i vymlouvají. Věří v polehčující okolnost. Jenže je to právě naopak.
Rychlostní test Čecha už minulý týden kritizovalo německé ministerstvo dopravy. Teď přicházejí další kroky. Podle německých zákonů je nelegální silniční závod trestný i v případě, že se ho účastní jediný řidič, „pokud jede nepřizpůsobenou rychlostí a hrubě v rozporu se silničními předpisy a bezohledně, aby dosáhl co nejvyšší rychlosti“.
Nezodpovědné chování multimilionáře
Policejní mluvčí v pondělí počínání Passera, který své vozy na německých dálnicích testoval opakovaně, označila za nezodpovědné. Dopravní expert Ferdinand Dudenhöffer zase vyjádřil přesvědčení, že jízda rychlostí nad 400 kilometrů v hodině je nanejvýš nebezpečná. „Chceme multimilionářům dovolit užívat si na veřejných silnicích radovánky, které mohou ohrozit lidské životy?“ tázal se.
Zveřejněné video by podle něj mělo být popudem k zamyšlení, co má být ještě na německých dálnicích povolené, a co už nikoli. Třeba by se podle něj dalo zakázat, aby po dálnicích jezdila auta, která nemají omezenou maximální rychlost v určité výši.
Passer, který je podle magazínu Forbes 33. nejbohatším Čechem, si německou dálnici vybral podle všeho proto, že na nich z velké části neplatí žádné rychlostní omezení.
V Německu se v posledních letech opakovaně diskutuje o tom, zda zavést na dálnicích všeobecný rychlostní limit 130 kilometrů v hodině. Výzkumy totiž ukazují, že na úsecích bez limitu dochází k výrazně vyššímu množství závažných nehod.