Mikrospánek zažil každý pátý řidič, při nehodě se na něj někteří vymlouvají

Řidič, který zavinil nehodu v Tatcích na Kolínsku a usmrtil tříletou holčičku, u výslechu tvrdil, že usnul. Právě mikrospánek řidiči často podceňují nebo se na něj při nehodách i vymlouvají. Věří v polehčující okolnost. Jenže je to právě naopak.

Podle dopravních expertů je mikrospánek mimořádně nebezpečný. Představte si řidiče, který jede stokilometrovou rychlostí. Usne na dvě vteřiny, za tu dobu urazí nekontrolovatelných zhruba šedesát metrů, kdy se může stát prakticky cokoliv. V lepším případě to odnesou plechy, v tom horším lidské životy.

V létě u Mikulova do sebe čelně narazila dvě auta. Jeden z řidičů zemřel, za volantem nejspíš usnul. Na Svitavsku narazil řidič do stromu a spolujezdkyně zemřela. I zde hrál roli mikrospánek.

Výmluvy na mikrospánek?

Mikrospánek trvá přibližně dvě až patnáct vteřin. Podle anonymních statistik každý pátý řidič přiznává, že za volantem už někdy usnul. „Jestliže spíte jenom přibližně pět a méně hodin, pravděpodobnost, že dojde k nějaké nehodě, se násobí pětkrát až sedmkrát,“ varuje mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Igor Sirota.

Řada lidí si také říká, že výmluvy na mikrospánek mohou být při nehodě polehčující okolností. Jenže podle expertů je to právě naopak. „Už desítky minut před tím, než udeří mikrospánek, řidič pociťuje sílící únavu, klesá jeho schopnost vnímat podněty z okolí a zpracovávat je. Snižuje se i schopnost reagovat na dopravní situaci,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský.

Téměř polovina řidičů, kteří únavu pocítí, je přesvědčena, že to má takzvaně pod kontrolou a jede dál. Přitom kdyby zastavili a na chvíli si odpočinuli, mohli by předejít i fatálním následkům.

Tagy: