Chvíle hrůzy zažilo minulý čtvrtek ve středoasijském Tádžikistánu devět členů československé expedice Tatra kolem světa 2. Závodní speciál se i s posádkou zřítil ze svahu do těžko přístupné rokle. Nehoda se zázrakem obešla bez obětí na životech. Další pokračování ikonického vozidla je přesto v ohrožení, uvedli dobrodruzi ve středu na síti Facebook.
„Událost se stala v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem,“ popsal tým projektu Tatra kolem světa 2 na Facebooku. Expedice právě zdolávala špatně přístupnou oblast v nadmořské výšce okolo 3 tisíc metrů nad mořem.
ČTĚTE DÁLE: Úspěch kopřivnické automobilky! Tatra získala prestižní ocenění za design nové generace řady Force
Nedaleko termálních pramenů Bibi Fatima vůz najel na nestabilní vozovku, která nevydržela tíhu nákladního vozu. „Expediční vozidlo Tatra se zřítilo ze svahu a otočilo se dvakrát kolem své osy. Téměř jako zázrakem všichni na palubě vyvázli bez vážných zranění,“ přiblížili dobrodruzi, z nichž někteří skončili s pohmožděninami v péči místních lékařů. Větší část týmu po nehodě opustila Tádžikistán a odletěla do Prahy.
Tak závodil Karel Loprais: Jedli konzervy, spali pod širákem a pili slivovici
Rodák z Valašska, který si svými šesti vítězstvími v tehdy ještě africké rallye vysloužil přezdívku Monsieur Dakar, byl nezaměnitelnou figurou a motoristickou legendou světového formátu. Před třemi lety v jednom z posledních rozhovorů vzpomínal na své bohatýrské časy v pouštním maratonu a na tehdejší podmínky pro závodníky.
Podle zakladatele projektu Marka Havlíčka nic nenasvědčovalo tomu, že by konkrétní úsek mohl být tak nebezpečný. V místech nebyla ani žádná zvláštní dopravní značení. „Na kritickém místě nehody jsem začal cítit, jak se zadní část naší Tatry utrhává,“ popsal okolnosti nehody Havlíček.
Tatra po pádu zůstala zaklíněná na svahu. „Vůz zůstal opřený asi 15 metrů pod cestou o několik mohutných stromů, které zabránily dalšímu pádu,“ přiblížili cestovatelé. Vyprošťovací práce se následně ukázaly být nečekaně náročné. „U vozu zůstal Marek Havlíček, aby s pomocí místních i českých orgánů začal organizovat vyprošťovací práce,“ uvedli členové projektu.
Podle závěrů vyšetřování místních úřadů příčinou nehody byl špatný stav vozovky. Jak se posléze členové expedice dozvěděli, ve stejných místech se v posledních měsících stalo již několik podobných nehod.
Budoucnost projektu je v ohrožení
Členové týmu zatím nemají jasno o budoucnosti. Již dříve se museli vypořádávat s nečekanými výdaji a poslední nehoda se zdá být v tuto chvíli jako pomyslný poslední hřebík do rakve. „Projekt samotný je neziskový. Vzhledem k různým neočekávaným událostem z minulých let, se kterými se musel projekt potýkat, bylo jeho financování po celou dobu existence na samotné hranici udržitelnosti a bez výrazných rezerv,“ vysvětlil tým v prohlášení.
„Tým TKS2 se proto rozhodl vyhlásit veřejnou dobročinnou sbírku, která by měla posloužit k vyproštění vozu, přepravě vozu do ČR a opravě vozu,“ nastínili dále dobrodruzi.
Ambiciózní projekt odstartoval 22. února 2020 z Prahy, připomněli cestovatelé na svých webových stránkách. Cílem bylo navázat na slavnou expedici Tatra kolem světa z let 1987–1990. Putování českých a slovenských dobrodruhů jste mohli dlouhodobě sledovat i na CNN Prima NEWS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Íránská policie propustila členy české expedice Tatra kolem světa 2