Rozhovor s Tomášem Večeřou
Nový zpravodajský web CNN Prima NEWS odstartoval, stejně jako televizní stanice CNN Prima NEWS, letos 3. května. Od té doby ho měsíčně navštěvuje více než milion reálných uživatelů. Ředitel on-line sekce projektu Tomáš Večeřa v rozhovoru hovoří nejen o tom, jak je s výkonem webu spokojený, ale i o fungování redakce úzce propojené s televizním zpravodajstvím a dalšími on-line segmenty mediální skupiny Prima.
Jak hodnotíte první téměř už tři měsíce existence webu CNN Prima NEWS?
Jsem spokojený, jak se nám povedl start. Hodnotil bych to jako slušný základ, na kterém se dá stavět. Čísla nás mile překvapila, byla to vyšší hodnota, než kterou jsme si stanovili. Byli jsme hlavně rádi, že jsme hned za první měsíc překonali hranici jednoho milionu reálných uživatelů (RU). Za červen 2020 už to bylo 1 210 433 RU. Pořád nás ale čeká spousta práce. Web chceme dál obsahově rozvíjet.
Proč by měli čtenáři číst web CNN Prima NEWS?
Jde o projekt výjimečný spojením s celosvětově známou značkou CNN. Díky tomu máme dosah na širokou síť videoreportáží z celého světa, k nimž bychom se jinak nedostali. Unikátní je také úzkým spojením mezi televizí a webem. Jak zmiňuje náš generální ředitel Marek Singer, jedná se o multiplatformu. Snažíme se být vidět všude a s tím nejlepším, co máme.
Jak byste vysvětlil termín multiplatforma?
V základu není preferovaná ani jedna z platforem, tedy televize, web, sociální sítě či HbbTV. Na mediální scéně byl a vlastně stále je častý model, kdy je silný printový nebo televizní brand a jeho doplňkem je web. V CNN Prima NEWS není nic doplňkem něčeho jiného. Všechno je vnímané jako důležité, ať už jde o televizi, která je základ, on-line prostředí, sociální sítě i další platformy.
CNN Prima NEWS vede redakční rada ve složení Eliška Čeřovská (ředitelka News Production), Petra Benešová (ředitelka News Gathering) a Tomáš Večeřa (ředitel On-line News).
Můžete představit on-line redakci CNN Prima NEWS?
Zůstala část původní redakce, která se starala o on-line zpravodajství Primy, a postupně ji doplnili zkušení i mladí talentovaní novináři, kteří témata zpracovávají v souvislostech a podobě vyhovující našim nárokům. Redakce je přizpůsobená skutečnosti, že se jedná o multiplatformu, proto je třeba web CNN Prima NEWS chápat jako jednu redakci úzce propojenou s redakcí televizního zpravodajství. Část obsahu je tedy zaměřená na televizní produkci, kterou chceme na webu maximálně využít a podpořit. Další část se soustředí na agenturní zpravodajství postavené na CNN Newsource, mezinárodní infobance CNN, z níž můžeme využívat exkluzivní materiály. Vedle tohoto základu se část redakce soustředí na autorský obsah, tedy na rozhovory, zajímavá témata a původní reportáže.
Jak toto propojení mezi webem a televizí prakticky funguje?
Po celý den jsou on-line e a televizní redakce propojené, od společných porad a plánování, přes kooperaci na zpracovávaných tématech po výstupy v TV, na webu a sociálních sítích. Věci, které si přebíráme z televize, můžeme na webu dále rozvíjet. Když je spolupráce správně nastavená, je oboustranně velice prospěšná.
Jaké je personální složení redakce?
Z mého pohledu se podařilo seskládat velmi zajímavý tým, který tvoří například Filip Nachtmann a Petr Musil z Týdne, výrazná reportérská osobnost Ivan Motýl, z mladší generace novinářů Bára Zpěváčková, která zase přišla z webu Novinky.cz, nebo Karolína Neubergerová původem z Echo24. Samozřejmě redakce se postupně doplňuje, určitě dorazí další posily. Budeme rádi, pokud se složení redakce co nejdříve stabilizuje. V každém případě je potřeba chápat, že jsme v rámci projektu CNN Prima NEWS jeden tým s televizní redakcí, snažíme se z toho vytěžit co nejvíce.
Digitální sekce CNN Prima má také nové vlastní projekty, představíte je?
Jsem rád, že se nám povedlo k projektu CNN Prima NEWS přivést Pavla Štrunce, který v televizi působí jako moderátor HLAVNÍCH ZPRÁV a na webu pokračuje ve svém úspěšné pořadu Štrunc, který měl před svým příchodem k nám na Info.cz. Vedle toho se snažíme nabízet čtenářům další zajímavý obsah. Velký zásah měly třeba reportáže z Karvinska od Ivana Motýla ještě předtím, než tam naplno vypukly problémy s koronavirem, na které jsme díky němu upozorňovali s předstihem.
Co byste dále z on-line obsahu webu zmínil?
Čtenářům se snažíme přinášet exkluzivní rozhovory, nejen z politiky a byznysu, ale například chceme představovat příběhy českých pacientů, na kterých ukazujeme jejich život s neobvyklými diagnózami, a také to, jak se s nimi vyrovnávají či jaké mají možnosti léčby. Náš obsah, zejména z televizních pořadů, chceme k divákům dostat i formou podcastů. Do budoucna budeme rozjíždět vlastní podcasty. Nalákat můžu například na připravovaný pořad, který chystáme s Marií Bastlovou.
Plánujete rozšíření tematického záběru zpravodajského webu?
Na začátku jsme vsadili na obsah, o kterém jsme byli přesvědčeni, že ho zvládneme pokrýt. Postupně budeme přidávat další a další sekce zaměřené například na automotive segment a sport, jehož součástí bude i esport. Spolupracovat budeme i se sesterskou firmou PLAYzone, která je specializovaná na esporty a esportové eventy.
Pod Digital CNN Prima spadá i původní on-line platforma iPrima.cz, což je primárně videoplatforma, a celá řada lifestylových webů. Jak vidíte propojení on-linu v tomto ohledu?
Od začátku jsme se snažili všechny weby v rámci iPrima vzájemně propojit a část jejich obsahu integrovat do projektu CNN Prima. Naší velkou výhodou je, že můžeme využívat šikovné kolegy z redakcí ZOOM, COOL, Living, Prima ŽENY, Lajk a dalších webů, které patří do portfolia Primy. Snažíme se čtenářům CNN Prima NEWS představit ten nejlepší obsah, který produkují.
Jaká je podle vás budoucnost platformy iPrima.cz?
iPrima.cz je klíčový web z pohledu celého digitálu Primy a je pro náš důležité v on-line prostředí nabízet videoobsah, v němž je iPrima na špičce a udává trendy. Co se týká televizní produkce, dokázala Prima letos opravdu velké věci. Například seriál Slunečná láme rekordy jak v televizi, tak on-line. Daří se i placený obsah v rámci iPrima Videopůjčovny, zejména si lidé kupují předplatné předpremiér úspěšných seriálů. Věřím, že když je dobrý obsah, tak máte spoustu možností. Proto doufám, že bude úspěšný i projekt CNN Prima NEWS.
Jak se v rámci multiplatformy uplatňuje HbbTV?
Už před spuštěním projektu CNN Prima NEWS jsme rozjeli prodloužení pořadu Partie na webu a přes červené tlačítko právě i v HbbTV. Díky tomu vidíme, že diváky z televize jsme si schopni udržet i ve chvíli, kdy jejich oblíbený pořad v televizi skončí. Je to něco, co jsme si chtěli vyzkoušet a co využíváme ve větší míře i s obsahem ze CNN Prima NEWS. HbbTV je pro nás velmi zajímavá platforma, navíc s velkým inzertním potenciálem.
Jak typ médií vy sám využíváte nejvíc?
Jsem klasický uživatel médií. Hodně informací se ke mně dostane přes moji sociální bublinu – tedy přes Facebook, Instagram a Twitter. Když něco hledám aktivně, jdu spíš za konkrétním tématem, o němž vím, že dané médium či autor zpracovávali. To není v dnešní době ničím výjimečný přístup. Snad jedině tím, že to sleduji v podstatě nonstop. Samozřejmě mě dost zajímá, jaký obsah zpracovává konkurence.
Jak moc jsou pro CNN Prima NEWS důležité sociální sítě?
Velmi. Přes naše profily na sociálních sítích se snažíme doporučit čtenářům ten nejlepší obsah, který budeme vytvářet. Pro nás je v této oblasti klíčová kooperace s marketingem, kdy u nás je větší odpovědnost za obsahovou část a v případě marketingu za část brandovou. To je z mého pohledu ideální forma spolupráce.
Sledujete i tradiční média?
Ano, ale mrzí mě, že nemám víc času na noviny a časopisy. I když jsme digitální platforma, první věc, kterou jsme si objednávali do redakce, bylo předplatné printových titulů, protože chceme být v obraze a inspirovat se. Jsem rád za to, že když jsem se kdysi dostal k novinařině, mohl jsem být u zlaté doby tištěných médií. Díky působení v MF DNES jsem tehdy zažil dobu, kdy byl čas a prostor zpracovávat veškerý obsah s velkou péčí a člověk se mohl soustředit na to, aby věci dotáhl do co nejlepšího výsledku. A navíc měl v zádech zkušené editory, kteří mu text vraceli tak dlouho, než se ho sám naučil napsat v podobě, v jaké má být. Když chcete z někoho udělat novináře, nejhorší je opravovat po něm chyby bez toho, že by si uvědomil, co dělá špatně. V redakci, kterou máme teď na CNN Prima NEWS, máme zkušené editory, po kterých chci něco podobného, samozřejmě v rámci časových možností v současném novinářském prostředí.
Je podle vás možné dělat kvalitní on-line žurnalistiku čistě ze zisků z reklamy, nebo je podle vás budoucností spíše placený prémiový obsah?
Pokud se videoobsah na webu nebude počítat dohromady s televizní reklamou jako jeden zásah, tak to bude těžké. V takové situaci je prémiový obsah jednou z cest, jak ocenit hodnotu, která se do tvorby obsahu vkládá. V internetovém prostředí existují giganti, kteří vydělávají na obsahu produkovaném někým jiným, kdo do něj za účelem tvorby vkládá nemalé finanční prostředky. To je velké téma.
Konzumenti médií mají často pocit, že preferovaná jsou negativní témata…
Novinářům pořád někdo vyčítá, že chtějí, aby se vše pokazilo a řešily se problémy, protože to lidí zajímá. Jenže rozhodně to nesmí být tak, že to bude jediný směr, který jim nabídneme. To by dlouhodobě nikoho nebavilo. Proto je jeden z našich záměrů přinášet lidem pozitivní příběhy lidí, kteří dokázali neuvěřitelné věci nebo se dostali z notně složitých situací a mohou být pozitivním příkladem pro ostatní.
Web CNN Prima NEWS má našlápnuto mezi TOP 10 zpravodajských webů. Kdy si myslíte, že se to podaří?
Náš dlouhodobý cíl je dostat se mezi TOP 5 nejčtenějších zpravodajských webů v Česku. Pro tento rok budeme považovat za úspěch, když se dostaneme mezi TOP 10. A pokud se to podaří, tak cestu do TOP 5 bych rád dotáhl během dalšího roku.
Jak jste dostal do mediální sféry?
Studoval jsem na Univerzitě Palackého v Olomouci obor historie–filozofie. Musím říct, že to bylo hodně zajímavé. I když jsem se poměrně nadřel, jsem rád, že jsem tento obor mohl vystudovat, a byť jsem se mu dál nevěnoval, byla to důležitá zkušenost, kterou využívám doposud. Přímo k žurnalistice mě to netáhlo. Jenže když jsem studoval na univerzitě poslední ročník, můj kamarád končil s prací pro Mf DNES v Brně a doporučil mě jako začínajícího externistu. To mi změnilo život, pak už šlo všechno relativně rychle. K žurnalistice jsem ale vlastně přičichl o něco dříve. S tímto kamarádem jsme na univerzitě vydávali studentský časopis a jsem docela rád, že nás kvůli tomu ze školy nevyhodili, protože obsah to byl minimálně kontroverzní. Potom už jsem šel k novinařině přímo a úplně jsem jí propadl. To byla éra, kdy MF DNES vedl Robert Čásenský, pro začátek novinářské práce to byla zkušenost k nezaplacení. Navíc jsem měl možnost poznat na webu iDNES.cz hodně dynamický styl on-line zpravodajství. Poté přišlo angažmá ve vydavatelství CZECH NEWS CENTER (dříve Ringier Axel Springer), to byla obrovská zkušenost ve všech souvislostech, které může tak velký mediální dům nabídnout. Ale teď už je pro mě výzva být součástí projektu CNN Prima NEWS.
Tomáš Večeřa
- V médiích působí od roku 2004, kdy začínal v mediální skupině MAFRA jako sportovní novinář deníku MF DNES, následně pracoval pro on-line zpravodajství iDNES.cz jako sportovní redaktor se specializací na hokej.
- Po přestupu do CZECH NEWS CENTER v roce 2009 se stal vedoucím webu iSport.cz a zástupcem šéfredaktora deníku Sport, v tomto mediálním domě poté působil jako manažer sdíleného obsahu a vedoucí Traffic a Social Hubu.
- Od února 2020 je ředitelem Digital CNN Prima NEWS.