Chtěl bych dodávat teleportem. Na e-shopu půjde koupit všechno, tvrdí šéf Alza.cz

Šéf ALza.cz Tomáš Havryluk tvrdí, že se e-shop připravoval na výpadek zboží z Číny již koncem prosince.

INTERVIEW 12.5.2020

„Začali jsme se předzásobovat už na konci prosince, výpadek zboží z Číny jsme čekali,“ oznámil generální ředitel největšího českého e-shopu Alza.cz Tomáš Havryluk v odpoledním Interview stanice CNN Prima NEWS. Hovořil též o tom, proč je Česko velmocí e-commerce, o přípravách na koronavirovou krizi i o tom, jak by mohla současná zkušenost proměnit budoucí podnikání jeho firmy.

Uzavření většiny kamenných obchodů po vládních nařízeních k zamezení šéření koronaviru znamenalo nápor na ty internetové. Ředitel společnosti Alza.cz tvrdí, že nyní musí výdejna fungovat nonstop v třísměnném provozu. „Spousta zaměstnanců si sáhla na dno,“ řekl Havryluk v Inteview a dodal: „Na příjmu stojí někdy až souvislá kolona kamionů.“

Nákupy Čechů na e-shopech podle Havryluka kulminovaly kolem 20. března, osm dní po vyhlášení nouzového stavu. Množství objednávek z e-shopu Alza.cz se však stále drží vysoko nad průměrem. „Otázka je, jaký 'sešup' nás čeká, až se situace uklidní, zda nás čeká malá krize, velká krize nebo jestli se to nepromítne vůbec,“ poznamenal šéf Alzy.

Zákazníci měli největší zájem o vybavení domácích kanceláří, velký boom zažily webkamery, dále také domácí pekárny, mrazáky nebo čističky vzduchu. „Vzrostl i odbyt tiskáren, které jinak mají klesající trend v prodejnosti,“ vysvětlil Havryluk. To podle něj souvisí i s nutností vyučovat děti doma. Právě na dodávkách elektroniky by se dle slov ředitele Alza.cz podepsal výpadek Číny.

Nákup až do předsíně?

Jednička mezi českými internetovými obchody během nouzového stavu zařadila do své nabídky též potraviny a krmení pro domácí zvířata. „Když jsme viděli, jakým útokem vzali někteří zákazníci obchodní řetězce, zareagovali jsme a zalistovali i potraviny, ale neplánujeme expandovat v tomto odvětví,“ uvedl Havryluk.

Zato krmivo i další potřeby pro zvířata chce Alza prodávat i nadále. „V budoucnu bychom mohli na e-shopu koupit úplně všechno. Přemýšlím spíš, co by koupit nešlo,“ pravil Havryluk, který do prodeje zařadil i automobily.

Současná situace změní podle generálního ředitele Alza.cz služby firmy tím, že rozšíří síť výdejních boxů. Havryluk má také jednu ambiciózní vizi, a to dodávání zboží teleportem. „Navázali jsme spolupráci se společností Liftago, díky čemuž jsme schopni doručovat skutečně expresně, to už se teleportu blíží,“ odhalil ředitel Alzy.

Pohlcovat menší společnosti se Alza.cz nechystá, není to prý výhodné ani pro jednu stranu. „Výhodnější je spolupráce, aby se obchodník věnoval jen tomu, co umí, a využil služeb, které Alza nabízí jako platforma,“ vysvětlil Havryluk.

V budoucnu by se podle něj mohlo nakupování na internetu posunout až k dodávání domů za nepřítomnosti zákazníka. „Proč by nemohl kurýr nechat nákup na chodbě? Pustíte ho elektronicky přes dveře a skrze kameru zkontrolujete, že se nic neděje,“ představil vizi Havryluk.

Česká republika patří mezi velmoce, v přepočtu na počet obyvatel má nejvíce e-shopů v Evropě. „Je to logické, nemáme nerostné bohatství ani ropu, co jiného než mozky by nás mohlo proslavit ve světě?“ popsal Havryluk. Příchod čínských gigantů na český trh prý čekat nemáme, tyto společnosti se orientují na velké trhy v Indii či Africe.

Tagy: