Chytré tričko má zabránit nehodám. V Liberci se vyvíjí převratná vychytávka na silnice

Vědci z liberecké Technické univerzity pracují na prototypu chytrého trička pro řidiče. To by mělo dokázat rozpoznat únavu šoféra a včas ho varovat třeba zvukovým signálem. Právě mikrospánek je podle expertů příčinou velkého množství vážných dopravních nehod. „Podle nedávného vyhodnocení statistik ve Velké Británii jde o každou pátou nehodu,“ připomněl Antonín Havelka z katedry oděvnictví textilní fakulty TU Liberec.

Liberečtí výzkumníci se rozhodli únavu řidiče rozpoznávat sledováním pohybů jeho hrudního koše, při usínání se totiž frekvence dýchání výrazně zpomaluje. „Jak se pohybuje hrudník, čidla mění elektrický odpor a na základě změny elektrického odporu se vyhodnocuje dechová frekvence,“ popsal princip vědec Michal Martinka pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Tady raději netankujte. Vyšel nový seznam s nekvalitním palivem, je na něm 25 míst

Jakmile se křivka začne zplošťovat, propojené zařízení začne vydávat varovný signál. „Důležité je, že snímače dokážou přicházející únavu vyhodnotit dříve, než na sobě člověk sám začne pozorovat příznaky, v tuhle chvíli máme odpozorováno, že je to o zhruba dvě až tři minuty dříve,“ upozornil Martinka.

V laboratoři vědci testují funkci senzorů při jízdě na trenažeru, který simuluje jízdu kamionem. Snímače mají na tričku připevněné suchým zipem, aby je mohli snadno přesouvat a hledat jejich ideální umístění. „Někdo dýchá víc hrudníkem, jiný víc břichem,“ podotkl výzkumník.

S počítači, které zobrazují křivky, jsou senzory propojené kabelem. Ve finálním výrobku ale viditelné nebudou. „Všechno bude řešeno bezdrátově pomocí technologie Bluetooth, na tričku bude jen miniaturní vysílač, který nebude nositele nijak obtěžovat nebo omezovat. Data ze senzorů mohou být propojena s mobilem, který zapíská, nebo přímo s vozidlem, které třeba rozvibruje volant,“ vysvětlil Antonín Havelka.

Z obyčejného trička na chytré jen za tisícikorunu

Na podobném řešení pracuje víc vědeckých týmů po celém světě, liberečtí vědci například spolupracují s kolegy z Japonska. „Naše technologie je ale výrazně levnější a v praxi použitelnější než to, co jsme zatím měli možnost vidět odjinud,“ objasnil Michal Martinka. Cena proměny běžného trička na chytré by se podle jejich odhadu měla pohybovat okolo tisíce korun.

Prototyp chytrého trička se skrytými senzory by měl být hotový do konce roku a finální výrobek by na sebe nemusel nechat dlouho čekat. Jestli profesionální šoféry zaujme, to se teprve uvidí. Provozovatel autodopravy Alex Vangeli si informace o novince vyslechl se zájmem. „Mně to přijde dobré. Rozhodně bych aspoň jedno koupil a vyzkoušel. Zrovna minulý týden jeden z mých řidičů boural kvůli únavě a poškodil kamion,“ řekl reportérovi CNN Prima NEWS.

Řidiči jsou k chytrým tričkům spíše skeptičtí

Oslovení řidiči ale moc nadšení nebyli. „Já tyhle moderní technologie nesnáším, to určitě není nic pro mě,“ prohlásil odmítavě šofér za volantem kamionu na jedné z libereckých čerpacích stanic. Stejně skepticky se tvářil i jeho kolega. „K čemu by mi to bylo? Já už jezdím tak dlouho, že už vím, kdy mám zastavit. Tohle je pro amatéry, kteří nevědí, kdy mají dost a z toho jsou pak velké nehody,“ mávl rukou řidič náklaďáku.

Liberečtí vědci ale nepochybují, že o jejich chytrá trička zájem bude, a ve vývoji stále pokračují – cílem je zabudovat senzory přímo do vláken tkaniny, ze kterých se oblečení šije. „Takzvaná hybridní vlákna už se testují, ale je to ještě běh na dlouhou trať,“ usmál se Antonín Havelka.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Tagy:
autonehoda únava auto technologie nehody Liberec věda a technika mikrospánek senzor Technická univerzita v Liberci produkty a služby ekonomika, obchod a finance technologie a inženýrství