Šanghaj: Xinkai
Prostý nápis „Made in China“ dnes vídáme prakticky na jakémkoliv předmětu denní potřeby, je naopak velkou vzácností narazit na mobilní telefon, hodinky či jízdní kolo vyrobené jinde než v Říši středu. Do budoucna podle všeho přijde řada také na auta. Naznačují to rekordní prodeje na některých trzích, které už nelze považovat za rozvojové či nenáročné. Upozornil na to web caradvice.com.
Trh s novými auty zasáhla před rokem celosvětová pandemie covidu a současná realita nenaznačuje, že by se na tom v dohledné době mělo něco v pozitivním směru změnit. Tím, že se prodává méně aut než před krizí, trpí absolutní většina značek, je tu ale jedna rudá výjimka.
Čínským automobilkám, které se snaží prosadit mimo Čínu, se totiž daří velmi dobře. V Evropě sice jen paběrkují, nicméně okamžik, když změníme pohled na čínské produkty, tak jako v minulosti třeba na ty korejské, nemusí být daleko. Naznačují to registrace čínských značek na některých trzích. Například v Austrálii, ale také v Rusku a Velké Británii. Jejich tržní podíl prudce roste.
Průlom se blíží
V Austrálii, kterou rozhodně nelze považovat za nenáročný trh typu toho jihoamerického nebo indického, se Číňanům podařil doslova husarský kousek. Už loni začali u protinožců pořádně vystrkovat růžky. Navzdory poklesu celkového trhu narostly registrace čínských aut ve srovnání s rokem 2019 o 70 % a tento trend pokračoval i v letošním roce. V lednu zvýšily prodeje o 156 % a v únoru o 152 %.
Nemluvíme přitom o desítkách či stovkách kusů, ale o tisících a také o útoku na první desítku. Značce GM, patřící pod křídla koncernu SAIC, se již podařilo propracovat do TOP 10, když prodala v únoru 3 017 aut. Dařilo se i korporaci GWM, tedy Great Wall Motors, a také značce Haval, která je v těsném závěsu za GM. Čínské automobilky se tak propracovali na čtvrtou příčku žebříčku z hlediska původu importovaných vozidel s prodejem přes 5 000 kusů za jediný měsíc.
Za Čínou zaostávají v Austrálii i německé a britské značky. Lépe jsou na tom korejské a japonské automobilky. Podobně dramatické nárůsty prodejů registrují čínské produkty v Rusku, které můžeme považovat i za evropský trh, ačkoli méně přísný z hlediska bezpečnosti a emisí. Zatímco americké General Motors se z Ruska před pár lety stáhly, čínská auta zde excelují.
V Rusku i Velké Británii
Ruský Avtostat informoval, že čínský Haval se již probojoval do první desítky nejúspěšnějších značek, když v únoru prodal 2 833 kusů, o 77% více v meziročním srovnání. Dařilo se i Chery s 2 398 registracemi a nárůstem o 294 %, ale i šestnáctému Geely, které v Rusku prodalo 1 732 aut, o 85 % více než před rokem. Výsledky jsou o to obdivuhodnější, že i ruský trh klesl vlivem koronakrize.
Za kanálem La Manche GM těsně minuly první dvacítku nejúspěšnějších značek a dosáhly v poměrně krátkém čase jednoprocentní podíl na trhu, což naznačuje obrovský potenciál čínských automobilek, které již obkličují kontinentální Evropu. Za pět nebo deset let už to mohou být ony, kdo bude rozdávat karty, podobně jako to dokázali v minulosti Japonci a Korejci. Jejich silnou zbraní je cena, které se zavedená konkurence nedokáže přiblížit, ale také neustále rostoucí kvalita a příchod nových technologií. GM je například již dnes jedním z nejúspěšnějších prodejců elektromobilů.
V Číně jde politika s ekonomikou ruku v ruce. Brzy to poznáme i na unijním automobilovém trhu. Zdroj: AP