Jeden z největších tuzemských podnikatelů v hromadné dopravě Radim Jančura nechápe stesky svých konkurentů nad drahou naftou. Evropa by se podle něj měla zamyslet nad způsobem, jak znevýhodňovat individuální dopravu a podpořit hromadné dopravní prostředky.
Majitel autobusových dálkových linek Student Agency a železničního dopravce RegioJet se neobává dopadu ukrajinských událostí na jeho podnikání, kterému by měly naopak vyšší ceny pohonných hmot vyhovovat, jelikož tím vzroste poptávka pro hromadné dopravě. Vyplývá to z rozhovoru, který Jančura poskytl serveru newstream.cz .
Natankují a ujedou. Přibývá řidičů, kteří nehodlají platit za benzin astronomické ceny
Navzdory nedávnému mírnému snížení cen pohonných hmot stojí benzin a nafta stále víc peněz, než jsou někteří řidiči ochotni akceptovat. Nejmarkantnější je to v Nizozemsku, kde rapidně roste počet motoristů, kteří po naplnění nádrže od čerpací stanice ujedou bez placení.
Stávkující nechápu
V posledních dnech se u nás množí různé lokální a krátkodobé blokády důležitých silničních tahů, které organizují zejména nákladní dopravci. Jančura však pro jejich postup nemá pochopení. „Nechápu, proč kamioňáci stávkují. Měli by dodavatelům zdražit jízdné. To je normální ekonomika. Bylo by sebevražedné, aby se po zrušení superhrubé mzdy třeba ještě snížila nebo zrušila spotřební daň z paliv, jen aby nafta byla levnější. Podnikatelé se s tím musejí poprat,“ zdůraznil.
Z pozice podnikatele v hromadné dopravě osob je také nekompromisní směrem k majitelům osobních aut žehrajících na dosud nevídaný růst cen pohonných hmot. „Osobní auto v osobním životě by mělo být bráno trochu jako luxus. Kdo si ho nemůže dovolit, musí jezdit veřejnou dopravou nebo chodit pěšky. Vláda nemůže ustoupit ze zdanění pohonných hmot. Výjimkou by mohlo být, kdyby tak začaly činit okolní státy a čeští dopravci by v tomto byli biti.
Evropa začíná zelenat a bude muset hledat cesty, jak snížit jízdné ve veřejné dopravě. Teď se v Česku snižují slevy pro důchodce a studenty. Ve světě to jde přesně naopak. Musí se hledat cesta, jak znevýhodňovat osobní dopravu. To je obrovský trend, který nás čeká,“ řekl v rozhovoru Jančura.
Jančurův RegioJet má v souladu s ekologickou politikou zájem pouze o elektrifikované tratě. Zdroj: CNN Prima NEWS
Jančurův RegioJet má v souladu s ekologickou politikou zájem pouze o elektrifikované tratě. Zdroj: CNN Prima NEWS
Dálkové autobusy na elektřinu nemají smysl
U dopravních prostředků vidí Jančura do budoucna jednoznačný přesun k elekromobilitě, čemuž samozřejmě nahrává růst cen paliv. „Pokud má být ropa nebo elektrická energie drahá, tak bude. Nemá smysl se tím trápit. Týká se to občanů i podnikatelů úplně stejně. Je potřeba se s tím naučit žít. Jediná věc je, že stát musí podpořit boj proti energetické chudobě. I kdyby nebyla válka nebo covid, energie by zdražovaly. Přesun k elektromobilitě je jasný,“ uvedl.
Pro propagátora zelené mobility a hromadné dopravy je samozřejmě ožehavou otázkou i ekologie jeho vlastního podnikání. „RegioJet soutěží pouze o elektrické tratě, nechceme jít do dieselových vlaků. Autobusy máme dálkové, nedotované, a to není na elektřinu. Městské autobusy, které jezdí ‚kolem komína‘, jsou na to vhodné, dálkové ne. Náš autobus musí za den ujet tisíc kilometrů, to není vhodné na elektrický zdroj,“ uzavřel Jančura.