Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze čeká výrazná proměna. Před ní by měla v budoucnu vzniknout dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Přeměna prostoru by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.
Komise vybrala návrh dánského studia, protože podle jejích členů harmonicky kombinuje architekturu, urbanismus, krajinářství a dopravní funkci. „Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl předseda komise, architekt Jaroslav Wertig.
ČTĚTE TAKÉ: Ikonický skvost se odhaluje. Podívejte se, jak rekonstrukce proměňuje pražské Hlavní nádraží
Předmětem soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu odbavovací haly, jejíž rekonstrukci plánuje Správa železnic (SŽ). Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro DPP tramvajovou trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice.
„Zadáním bylo zachovat kvalitní prvky stávající budovy, zvýšit kapacitu a bezpečí cestujících, zkrátit přestup na další hromadnou dopravu, kultivovat veřejný prostor v okolí a ze střechy, kde parkuje autopůjčovna, vytvořit prostor, který bude sloužit lidem,“ sdělil náměstek pro dopravu Petr Havláček (STAN).
Praha bude mít důstojnou bránu do města. Hlavák čeká proměna. Vítězný návrh od dánského studia Henning Larsen...
Posted by Petr Hlaváček - náměstek pro rozvoj on Monday, November 27, 2023
Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, která se bude klenout od nové odbavovací haly směrem k Vrchlického sadům. Pod ní propojí prostor před nádražím s úrovní magistrály široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici směrem k historické Fantově budově. Úprav se dočká i prostranství před nádražím, kde vznikne nová zastávka tramvaje.
„Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas,“ uvedl Jacob Kurek, ředitel pro globální trh vítězného studia. Cílem týmu podle něj bylo co nejlepší propojení haly, Fantovy budovy a parku do jednotného celku. To ocenil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. „Co mě na návrhu zaujalo nejvíce, je komfortní propojení s Fantovou budovou,“ uvedl.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) dojde na nádraží ke kolejovým orgiím. „Přibudou tramvaje před nádražní budovou, do budoucna bude přivedena vysokorychlostní trať. Budou to takové kolejové orgie,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Fantova kavárna v novém
V brzké době se dokončí rekonstrukce historické budovy nádraží. „Myslím, že většina cestujících netuší, jaká krása se skrývá za zdmi té staré historické budovy Hlavního nádraží v Praze,“ řekl během dne otevřených dveří ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl, že je to největší secesní památka v České republice.
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
Prohlídka historických sálů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, jejichž rekonstrukce spěje do finále Zdroj: ČTK
„Správa železnic nemá lepší adresu. Byla to obrovská výzva, jak k tomu přistoupit. Rekonstrukce haly znamenala tři roky intenzivní práce,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na pondělním představení návrhů.
Hlavní nádraží v Praze bylo otevřelo 14. prosince 1871, tehdy ještě jako Nádraží císaře Františka Josefa. Fantova budova, postavená podle návrhu architekta Josefa Fanty, nahradila na začátku 20. století původní, tehdy už nevyhovující nádražní budovu.