Ikonický skvost se odhaluje. Podívejte se, jak rekonstrukce proměňuje pražské Hlavní nádraží

Na skoro 800 milionů korun vyjde obnova ikonického pražského nádraží. A rekonstruovaný skvost se už ukazuje ve své bývalé kráse. Do severního křídla v sobotu zamířili nadšenci i zvědaví cestující. A nechyběl ani štáb CNN Prima NEWS.

Sloupový sál v severní části historické Fantovy budovy na pražském Hlavním nádraží. Jeden z unikátních prostorů, který se letos otevře veřejnosti po dlouhé a náročné rekonstrukci. „Musím poukázat na to, že se nám povedlo zachovat mozaiky v plném rozsahu, bez nějakého poškození,“ pochvaloval si Patrik Karadi z technického dozoru Správy železnic.

„Myslím, že to je unikátní práce. Pro mnoho lidí bude překvapením, co se skrývá za zdmi Hlavního nádraží. To, v jakém detailu a v jaké kráse ta původní secesní výzdoba byla, se teď daří odhalit,“ přidal se ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který se na pražském Hlavním nádraží rovněž objevil.

Zdemolovat „srdce brněnského sportu“? Byty tu nechceme, říkají místní. Švancara hrozí žalobou

Historicky možná nejvýznamnější fotbalový stadion na Moravě by měl jít k zemi. Takové jsou zatím neoficiální plány se stadionem Za Lužánkami. Město Brno přitom zvažuje i jiná než sportovní využití areálu. To pobuřuje podporovatele bývalého fotbalisty Petra Švancary, který se už roky snaží stadion zachovat. Ve hře je i možnost podání žaloby.

Náklady na obnovu historické budovy vyjdou podle předpokladů na 779 milionů korun. Zrekonstruovaná severní část Fantovy budovy by se veřejnosti měla otevřít tento rok na podzim. Pak pražské Hlavní nádraží čeká rekonstrukce jižní části. Ta by měla být hotova v roce 2026.

Správa železnic v současné době rekonstruuje hned několik památkově chráněných nádražních budov. Kromě té v Praze například v Českých Budějovicích, Plzni, nebo Pardubicích. „Šli jsme do těžkých projektů. Jsou to památkově chráněné objekty. Dříve se toho historicky každý obával. Je to náročné, je to finančně náročné, ale myslím si, že je potřeba poslat tu historii do budoucnosti,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni je v současné době přibližně ve třetině. Nejvýraznější změnu zaznamenají cestující v horní hale, která se kromě místa pro čekání na vlak stane také plnohodnotnou obchodní pasáží.

Nádraží v Českých Budějovicích otevřelo po rekonstrukci částečně 1. března, kdy se cestujícím zpřístupnila jižní věž s příjezdovou halou. Nyní se pracuje v severním křídle, kde by v budoucnu měla být i služebna státní policie.

Tagy: