CNN Prima NEWS slaví tři roky
CNN Prima NEWS patří i nadále mezi TOP 5 nejdůvěryhodnějších médií, která působí v České republice. Vyplývá to z analýzy, již připravila výzkumná organizace Reuters Institute, spjatá se světoznámou tiskovou agenturou Reuters. Podle výzkumu důvěřuje CNN Prima NEWS 52 procent respondentů, což je stejný výsledek, jaký byl i v loňské zprávě. CNN Prima NEWS navíc zaznamenala růst v týdenním dosahu, a to jak na televizním poli, tak na internetu. Reuters Institute je považován za jednu z nejdůvěryhodnějších průzkumných organizací v oboru.
Z analýzy Reuters Institute vyplývá, že CNN Prima NEWS je pátou nejdůvěryhodnější značkou na českém mediálním trhu. Věří jí 52 procent oslovených respondentů. To je stejná hodnota jako při loňském měření stejné organizace. U obou je coby výzkumník podepsán Václav Štětka z britské Loughborough University.
Prima posiluje v on-line světě. Získala 80 procent mediálního zastupitelství Impression Media
Skupina Prima dokončila akvizici s mediální skupinou Media Bohemia a nově drží 80procentní podíl v on-line mediálním zastupitelství Impression Media. Jedná se o strategický krok, kterým významně posílí Media Club na poli on-line a programatické reklamy. Impression Media zastupuje více než 153 webů ze všech segmentů, které měsíčně osloví přes 6,6 milionu uživatelů na českém trhu. Řadí se tak mezi tři nejsilnější hráče v segmentu on-line reklamy. Do on-line redakce skupiny Prima se nově zařadí několik dalších populárních webů.
Mezi českými médii je 52 procent důvěry mimořádně vysoký výsledek. Nejlépe totiž s 59 procenty dopadl Český rozhlas. Následuje Česká televize s 57 procenty, Hospodářské noviny s 55 procenty a Seznam Zprávy s 54 procenty. Po CNN Prima NEWS se v hodnocení důvěry umístily například web Aktuálně.cz, Deník, Novinky.cz, rádio Frekvence 1, Lidové noviny, Rádio Impuls či Mladá fronta DNES.
Za nedůvěryhodnou označilo CNN Prima NEWS 23 procent respondentů, 25 procent z nich zůstalo nerozhodnutých. Nejlépe si v tomto ohledu vedl zmíněný Český rozhlas s 16 procenty nedůvěry a 25 procenty nerozhodnutých lidí. Nejhůře dopadl deník Blesk, který za nedůvěryhodný považuje až 62 procent respondentů z výzkumu Reuters Institute.
Měření se podle výzkumu uskutečnilo tak, že respondenti měli ohodnotit důvěryhodnost daného média na škále od 0 do 10. Pokud respondent uvedl čísla mezi 6 až 10, byla jeho odpověď označena tak, že danému subjektu věří. Čísla 0 až 4 naopak znamenala nedůvěru. Hodnotu 5 uvedli nerozhodnutí respondenti.
Důvěryhodnost českých médií podle výzkumu Reuters Institute pro rok 2023. Zdroj: CNN Prima NEWS
Prima zažívá růst
Velmi dobře Prima a CNN Prima NEWS vychází z další části výzkumu, která hodnotí sledovanost a čtenost. Podle analýzy z dílny Reuters Institute stanice CNN Prima NEWS týdně zasáhne až 34 procent respondentů, což stačí na třetí příčku. Hned na 4. pozici se nacházejí zbylé kanály televize Prima, jejichž týdenní dosah pociťuje 29 procent respondentů. CNN Prima NEWS vzrostla z loňských 28 procent, sama Prima si oproti datům z minulého roku pohoršila o jedno procento.
Graf sledovanosti českých médií podle průzkumu Reuters Institute pro rok 2023. Zdroj: CNN Prima NEWS
Graf sledovanosti českých médií podle průzkumu Reuters Institute pro rok 2023. Zdroj: CNN Prima NEWS
Nejlépe si v tomto žebříčků vedly kanály České televize s 55 procenty, TV Nova týdně zasáhne až 36 procent respondentů. S odstupem následuje Český rozhlas se 14 procenty zasažených respondentů.
Graf sledovanosti českých médií podle průzkumu Reuters Institute pro rok 2023. Zdroj: CNN Prima NEWS
Graf sledovanosti českých médií podle průzkumu Reuters Institute pro rok 2023. Zdroj: CNN Prima NEWS
Skvěle si vedly také weby pod hlavičkou CNN Prima NEWS. Jejich týdenní zásah činil 19 procent respondentů. Loni zásah pocítilo 15 procent z nich. V tomto měření nejlépe dopadly Seznam Zprávy, jejichž týdenní dosah podle Reuters Institute činí 48 procent. Následuje web iDnes.cz s 36 procenty či Novinky.cz s 32 procenty.
Válka na Ukrajině, energetická krize a inflace
Výzkumník Václav Štětka ve své nynější zprávě popisuje faktory, které se na sledování médií za poslední rok podepsaly. „Zatímco mediální trh začal ukazovat známky, že se zotavuje po pandemii koronaviru, musel se vyrovnat s energetickou krizí a rostoucí inflací. Válka na Ukrajině také otestovala obranyschopnost vůči dezinformacím, a navíc se objevuje stále více hlasů, které volají po systematičtějších opatřeních proti nim,“ komentoval Štětka.
Super-debata s prezidentskými kandidáty proběhla 25. ledna na Primě a CNN Prima NEWS. Zdroj: CNN Prima NEWS
Studio CNN Prima NEWS v době prezidentských voleb Zdroj: CNN Prima NEWS
Studio CNN Prima NEWS Zdroj: CNN Prima NEWS
Vedoucí zahraniční redakce CNN Prima NEWS Matyáš Zrno často vystupuje u tzv. magic wall, kde ukazuje například situaci na ukrajinské frontě. Zdroj: CNN Prima NEWS
Tým CNN Prima NEWS ve studiu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Tým CNN Prima NEWS ve studiu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kandidáti na Hrad v první prezidentské superdebatě na CNN Prima NEWS Zdroj: CNN Prima NEWS
Partie Terezie Tománkové je jedním z nejdůležitějších pořadů na CNN Prima NEWS Zdroj: CNN Prima NEWS
Volební studio CNN Prima NEWS Zdroj: CNN Prima NEWS
Super-debata s prezidentskými kandidáty proběhla 25. ledna na Primě a CNN Prima NEWS. Zdroj: CNN Prima NEWS
Vedoucí zahraniční redakce CNN Prima NEWS Matyáš Zrno často vystupuje u tzv. magic wall, kde ukazuje například situaci na ukrajinské frontě. Zdroj: CNN Prima NEWS
Vedle toho připomíná, jak se Česká republika vyrovnala s ruskou propagandou. „V roce 2022 došlo na kroky vedoucí k posílení obrany proti dezinformacím, zejména v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu. Česká republika byla jednou z mála zemí Evropské unie, která ukončila vysílání ruské propagandy na kanálech Sputnik a RT, navíc dočasně zablokovala několik prominentních tuzemských dezinformačních či konspiračních webů,“ dodal výzkumník.
Důvěra v média na historickém minimu
Analýza Reuters Institute se zároveň zaobírala důvěryhodností médií obecně. Ta nyní dosáhla v tuzemsku rekordního minima 30 procent. Ještě loni v Česku médiím věřilo 34 procent lidí, v roce 2015 pak 39 procent z nich.
„Celková důvěra dosáhla rekordního minima, možná kvůli poklesu životní úrovně a válce na Ukrajině, ale může to odrážet také kampaň před prezidentskými volbami v lednu 2023, která byla poznamenána polarizací společnosti a šířením dezinformací,“ dodává v analýze Štětka.