CNN Prima NEWS slaví druhé narozeniny
CNN Prima NEWS patří mezi pětici nejdůvěryhodnějších médií v Česku. Vyplývá to z analýzy výzkumné organizace Reuters Institut, který je spjat s tiskovou agenturou Reuters. Výzkum uvádí, že CNN Prima NEWS považuje za důvěryhodnou 52 procent respondentů. Vysoko se CNN Prima NEWS objevila rovněž v hodnocení týdenního zásahu, a to jak u on-line čtenosti, tak i off-line, kam výzkumníci zařadili televizi, rádio či tisk. Na druhou stranu ovšem klesá důvěra Čechů v média samotná.
Podle analýzy z dílny Reuters Institutu pro studium žurnalistiky při věhlasné Oxfordské univerzitě je CNN Prima NEWS pátou nejdůvěryhodnější značkou v rámci větších tuzemských médií. Za důvěryhodnou ji označilo 52 procent respondentů. V rámci hodnocení jde o velmi vysoký výsledek, neboť nejvyšší míra důvěry u jakéhokoliv českého média v tomto průzkumu činí 58 procent.
Za nedůvěryhodnou pak CNN Prima NEWS naopak vnímá jen kolem 18 procent lidí, zbylých 30 procent se nevyhranilo. CNN Prima NEWS za sebou ve výzkumu nechala například Novinky.cz, deník Právo, Deník N, Mladou frontu DNES, TV Nova, deník Blesk nebo Lidové noviny.
Nejvyšší příčku obsadil veřejnoprávní Český rozhlas, kterému podle Reuters institutu důvěřuje 58 procent respondentů. O dvě procenta méně lidí věří České televizi, u které je naopak vyšší míra nedůvěry, konkrétně 21 procent. Před CNN Prima NEWS se s mírným náskokem nachází ještě Hospodářské noviny a Seznam Zprávy. Za nejméně důvěryhodná média v žebříčku jsou označovány deník Blesk, TV Nova či deník Právo.
Výzkumníci uvádí, že do kategorie „věří“ zahrnuli respondenty, kteří na dotaz jak moc danému médiu důvěřují na stupnici od 1 do 10, uvedli 6 až 10. Do kategorie „nevěří“ zahrnuli respondenty, kteří uvedli 0-4. Kategorie „nevím“ je pro lidi, kteří na stupnici médium ohodnotili číslem 5.
Prima má vysokou čtenost i sledovanost
Průzkum Reuters Insitutu se zabýval rovněž týdenním dosahem čtenosti i sledovanosti českých médií. I zde se CNN Prima NEWS umístila velmi vysoko. V rámci off-line médií, kam výzkum řadí televizi, rádio a tisk, se na třetím místě umístila televizní stanice Prima s 30 procenty a hned za ní s 28 procenty zpravodajská CNN Prima NEWS. V součtu tedy dosahují na nejvyšších 58 procent.
Na prvním místě se s 55 procenty nachází Česká televize, na druhém s 38 procenty TV Nova. Naopak za CNN Prima NEWS se umístily různé lokální noviny, Český rozhlas nebo deníky Mladá fronta DNES, Blesk či Hospodářské noviny.
Pokud jde o on-line média, podle dat Netmonitoru byl za květen zpravodajský portál iprima.cz pod hlavičkou CNN Prima NEWS pátým nejčtenějším v rámci českých webů. Na stránky zavítaly téměř 3 miliony uživatelů.
Průzkum Reuters Institut naproti tomu zkoumal, kolik čtenářů se vrací na jednotlivé weby. Světlá část sloupce v grafu značí počet lidí, kteří zavítají na stránky konkrétních médií alespoň jednou týdně. Tmavá část pak čtenáře, kteří se k danému médiu vrací během týdne minimálně ve třech dnech. V tomto žebříčku se CNN Prima NEWS nachází na sedmém místě s 15 procenty uživatelů. Vedou Seznam Zprávy s 52 procenty čtenářů, následuje web iDnes.cz (36 %) a na třetí pozici jsou Novinky.cz (34 %).
Klesá důvěra v média obecně
Analýza Reuters Institutu nicméně uvádí, že důvěra Čechů v média obecně za poslední léta klesá. Zatímco v roce 2015 jim podle průzkumu věřilo 39 procent, nyní je to 34 procent lidí. „Celková důvěra ve zpravodajství znovu poklesla, možná to odráží informační nejistotu a zmatek během druhého roku pandemie (koronaviru, pozn. red.),“ uvádí v komentáři k analýze výzkumník Václav Štětka z britské Loughborough University.
Že jsou česká média nezávislá na politickém vlivu si myslí 17 procent lidí, což je o jedno procento více, než při sběru dat v roce 2017. Celých 18 procent respondentů si pak myslí, že média mají svobodu ve vztahu k byznysovým zájmům. V roce 2017 to bylo o čtyři procenta méně.
Velký růst mobilů, počítače klesají
Výzkum nabízí i další zajímavá data. Podle Reuters Institutu platí za mediální obsah zatím jen 12 procent Čechů, podobná čísla platí i pro většinu evropských států s výjimkou Norska či Švédska, kde si na placený obsah potrpí až 41, respektive 33 procent.
Několik údajů nabízí křivka vývoje od roku 2015. Tehdy například ke čtení zpráv na internetu drtivá většina Čechů, konkrétně 83 procent, využívala počítač. Nyní je to 66 procent. Růst naopak zaznamenávají mobilní telefony, které ke čtení zpráv před sedmi lety využívalo 34 procent respondentů, nyní mobily šlapou na paty počítačům, neboť je takto využívá 62 procent lidí. Tablety se drží výrazně níže. V roce 2015 je využívalo na 16 procent Čechů, nyní 11 procent, tedy ještě méně. Vzhledem k tomu, že řada lidí využívá ke čtení zpráv na webech běžně vícero zařízení, hodnoty převyšují 100 procent.
„Chytrý telefon se brzy stane klíčovým zařízením pro přístup ke zpravodajství a přeskočí počítač, který byl přitom v roce 2015 o téměř 50 procent před mobily,“ zmiňuje dále Štětka.
Posilování sociálních sítí
Stejně je tomu u způsobu, jak Češi vyhledávají informace. Nejvíce lidí je podle průzkumu hledá on-line, a to až 88 procent. Před sedmi lety to bylo ještě o 3 procenta více. Do této kategorie zařadili výzkumníci také sociální sítě. Pokles zažívá televize, ze které v roce 2015 čerpalo 85 procent respondentů, dnes pouze 70 procent.
Do žebříčku se dostaly i sociální sítě samostatně. V roce 2015 je k čerpání zpráv využívalo 41 procent lidí, dnes se tato úroveň zvedla na 53 procent. Naopak vytrvale klesá čtení tisku. Ten v roce 2015 coby zdroj informací odebíralo 37 procent respondentů, nyní se tato hodnota zmenšila téměř na polovinu, konkrétně na 21 procent.
Celkem 31 procent Čechů pak podle dat z průzkumu přeposílá vydané zprávy na internetu i dalším lidem. Nejčastějším nástrojem je v tomto ohledu sociální síť Facebook. Následuje videoportál YouTube, komunikační aplikace WhatsApp následovaný Messengerem od Facebooku. V menší míře pak Češi pro sdílení zpravodajství využívají sociální sítě Instagram či Twitter.
Reuters Institut pro studium žurnalistiky je britskou think-thank organizací při britské Oxfordské univerzitě. Založen byl v roce 2006 a je finančně podporován charitativní Thomson Reuters nadací, která je spjatá s agenturou Reuters. Podporu získává i od dalších mediálních organizací či nadací.