Poznávání nových lidí, programů, firemní politiky či strategie. Být nováčkem v práci není snadné, obzvlášť když je ihned hozený do vody. Přitom správná péče o začínající členy se může firmám vyplatit. Kromě toho, že tak získají loajální zaměstnance, jejich praktický přínos může být výrazně rychlejší. Přinášíme praktické rady a doporučení ostřílených koučů, které vás coby vedoucí týmů posunou dál.
Seznámit nováčka se zbytkem týmu, ukázat mu jeho pracovní místo a na závěr kuchyňku s kávovarem? K ideálnímu začlenění nové posily do pracovního procesu to rozhodně nestačí... Čerstvě přijatý zaměstnanec v takovém případě zůstane na poznávání nového prostředí víceméně sám a trvá mu dlouho, než se stane skutečně platným členem s požadovanými výsledky.
Na nováčky by se proto nemělo zapomínat. Zaměstnavatelé by jim měli věnovat dostatek času i energie nejen k zaučení. Vyplatí se to!
Vůbec prvním krokem, který při náboru zaměstnavatel udělá, a vyhne se tak zbytečnému marnění sil i času, je správný personální výběr. „Prověřte, zda se na svou práci dotyčný skutečně hodí. Pokud tomu tak nebude, žádné koučování mu nepomůže,“ uvádí web Jobs.cz.
Je-li první krok dokončen, přichází na řadu zácvik. Na co se soustředit především?
Nejčastější strasti nováčků
Zná to většina z nás. Jsme první den v novém zaměstnání. Kolem sebe máme řadu nových lidí a už jen zapamatovat si jejich jména nám dá zabrat, přitom se musíme stále soustředit především na práci. Není výjimkou, když si nováčci připadají ztraceně nebo na obtíž ostatním, pokud se neustále na něco vyptávají.
Pokud je tedy v týmu člověk, o němž víme, že je empatický, trpělivý a přátelský k druhým, požádejme ho, aby se nováčka ujal a byl mu nablízku, třeba ho vzal do party cestou na oběd. Pokud víme, že toho nikdo ze stávajících zaměstnanců není schopný, ujměme se té role sami. Alespoň na chvíli.
Dalším problémem může být nepřesné pochopení pracovní náplně. A tak ji odvede špatně nebo jinak, než je třeba. A to jenom proto, že se bál přiznat, že neví, co se po něm chce. „U některých pozic jsou začátky extrémně náročné, ale jakmile si osoba najde systém v práci a jakousi žádoucí rutinu, dokáže ji zvládat dobře. Navíc existuje jistý typ lidí, kteří s novými věcmi bojují dramatičtěji a potřebují více času a trpělivosti. Když ho dostanou, jsou schopni danou práci vykonávat na velmi vysoké úrovni,“ píše web HR News. Je tedy na místě novému kolegovi první úkoly nejen dobře vysvětlit, ale také s ním alespoň zpočátku při jejich realizaci zůstat.
Úkolů by nová posila neměla dostat příliš. V dnešní době bývá pracovní tempo velmi rychlé a nároky na odvedenou práci jsou vysoké. Není ale na místě právě příchozího zahltit.
Většina zaměstnavatelů chce po svých lidech, aby byli maximálně flexibilní. Sami ale tuhle schopnost nemají. Kdo touží po schopných pracovnících, musí se jim umět přizpůsobit a najít vhodnou formu zaučení. „Je třeba předem zjistit, jaká forma danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování,“ píšou stránky Performia.cz. Ta trocha námahy se chlebodárci vrátí v rychlosti, s jakou se pak nováček zapojí do plnění pracovních povinností.
Důležitým bodem je i seznamování s firemními systémy a pojmy. Správný šéf nedopustí, aby se jeho nový podřízený při rozhovorech s kolegy ztrácel a ostatním nerozuměl.
Vynaložené úsilí se vyplácí
Pokud se vedoucí pracovníci zaučování nováčků účastní, budou spokojeni všichni. Nováčci si brzy budou připadat jistě a sebevědomě, což se odrazí na práci, a to zase potěší jejich šéfy. Ovšem je třeba si pamatovat, že žádné školení by nemělo trvat příliš dlouho.