Období, které strávil Vít Bárta, někdejší výrazná tvář strany Věci veřejné, ve vrcholné politice, bylo poměrně krátké a velmi kontroverzní. Kam se poděl, co dnes dělá a vrátil by se znovu do politiky? Někdejší ministr dopravy a předseda strany, která zmizela z politické mapy, slaví 50. narozeniny.
Vít Bárta po odchodu z vrcholné politiky založil firmu Rail clinic, která je součástí česko-rumunské skupiny a zajišťuje opravy a údržbu nákladních vagonů. Působí ve střední Evropě a na Balkáně. Jak před časem informovaly Seznam Zprávy, například v roce 2019 dosáhly její tržby výše 172 milionů korun.
Bárta se stáhl do ústraní a s médii nekomunikuje. Redakci CNN Prima NEWS telefon nezvedal. Poslední velmi stručný rozhovor poskytl před dvěma lety pro deník Blesk, a to, jak přiznal, jen z toho důvodu, aby vyvrátil spekulace, že stojí za stranou Přísaha Roberta Šlachty. V něm také řekl, že mu politika nechybí a zpátky by se do ní už nevrátil. Z dohledu se vytratil i svým bývalým spolustraníkům. „Naposledy jsme spolu mluvili asi před rokem. Že měl teď kulatiny, ani nevím. Nejsme v kontaktu, nevím, co dělá ani jak se mu daří,“ uvedl pro CNN Prima NEWS někdejší předseda strany Věci veřejné Radek John.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Není mi jasné, jak mohl být v ČR zvolen tento prezident, vzkazuje z Floridy Olga Matušková, vdova po zpěvákovi Waldemaru Matuškovi
Cílený plán jak ovládnout veřejný prostor?
Vít Bárta patřil k výrazným osobám strany Věci veřejné (VV), která ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2010 s hlavním heslem Vyženeme z politiky dinosaury získala téměř jedenáct procent a následně vytvořila koalici s ODS a TOP 09. Ve vládě Petra Nečase se stal Bárta ministrem dopravy.
Přestože předsedou strany VV byl tehdy Radek John, Mladá fronta DNES v dubnu roku 2011 zveřejnila dokument, z něhož vyplývalo, že stranu fakticky řídil právě Bárta, který společně s bratrem vlastnil bezpečnostní agenturu ABL. Jak deník upozornil, už v říjnu 2008 předložil svým manažerům z firmy plán dalšího hospodářského růstu zahrnující ovládnutí veřejného prostoru pomocí strany Věci veřejné a ovlivňování konkurenčních firem a zákazníků.
Mám pozvání od Putina a Obamy, chlubil se v tajné nahrávce
Po vstupu do vlády se po politickém tlaku Bárta vzdal přímé kontroly nad svou agenturou, nicméně kauz ve spojitosti s jeho osobou přibývalo. V listopadu 2010 přišel na půl roku o řidičský průkaz za jízdu bez řádné SPZ. O pět měsíců později ho straničtí kolegové Jaroslav Škárka a Kristýna Kočí obvinili z uplácení vlastních poslanců a podali na něj trestní oznámení.
Přestože Bárta vše popřel a tvrdil, že šlo pouze o půjčky, na funkci ministra dopravy rezignoval. Následně se na internetu objevila tajná nahrávka z porady užšího vedení strany, kde se Bárta chlubil, že má kvůli plánované dostavbě jaderné elektrárny Temelín pozvání na schůzky s ruským prezidentem Putinem a v té době americkým prezidentem Barackem Obamou, což samozřejmě nebyla pravda. Tehdy to veřejně zdůvodňoval tím, že vypil více vína.
Soud ho odškodnil milionem korun
Bárta byl za podplácení obvodním soudem odsouzen k trestu odnětí svobody na 18 měsíců, který mu byl podmíněně odložen na dobu 30 měsíců, ale na místě se odvolal. Následný proces původní rozsudek zrušil a vrátil případ k novému projednání, které Bártu zprostilo obvinění.
Policie zároveň vyšetřovala Škárku za křivé obvinění, za což byl odsouzen ke třem letům nepodmíněně. Také on se odvolal a soud mu dal za pravdu.
Bývalý předseda Věcí veřejných navíc v loňském roce uspěl se svou žádostí o odškodnění za nezákonné trestní stíhání v kauze úniků odposlechů z Bezpečnostní informační služby (BIS). V kauze úniků odposlechů, ve kterých figuroval bývalý pražský primátor Pavel Bém a lobbista Roman Janoušek, policie stíhala Bártu a tehdejšího zpravodajce Jana Petržílka. Oba soud pravomocně osvobodil a Bártovi za nemajetkovou újmu přiznal téměř jeden milion korun, který mu vyplatil stát.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Předseda vlády ČR Petr Fiala komentuje aktuální politické dění: