NOVÝ DEN 16. 11. 2023 - Národní program Česká kvalita, Pavel Vinkler
Nejen získat, co potřebujeme, ale především si dobře vybrat – tak aby zakoupené zboží splňovalo v maximální možné míře požadavky na kvalitu a přitom nestálo příliš. O to jde při nákupech především. Jak toho docílit? Vsadit můžeme například na Národní program Česká kvalita, který dokáže pomoci s orientací na trhu, jenž je přesycený zbožím a službami, ne všechny jsou ovšem na stejné úrovni.
Jak už název napovídá, nejen kvalitní, ale navíc také české produkty podporuje Národní program Česká kvalita. Ten má podle Pavla Vinklera, zástupce vrchního ředitele Sekce hospodářství a současně ředitele Odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu, dvě základní ambice. „Tou první ambicí je pomáhat podnikatelům ve zvyšování kvality svých produktů a služeb, zároveň jim nabídnout silnou síť akreditovaných zkušeben, kde si mohou ověřit kvalitu svých výsledků podnikatelské činnosti. A zároveň se orientujeme na spotřebitele, na českého občana, který preferuje čím dál víc kvalitativně zajímavější produkty. To znamená, chceme dát jasnou informaci, co je kvalitní a co kvalitní není.“
Česká kvalita ověřená praxí
O 22 značek české kvality mohou žádat firmy všech odvětví. Aby ji získaly, musí splňovat řadu podmínek. „Daný výrobek či služba musí naprosto respektovat zákonné limity. V rámci programu podporujeme mimořádné, skvělé produkty, které jsou certifikovány a prověřovány v akreditovaných zkušebnách. Máme určité základní parametry – musí se jednat o akreditovanou zkušebnu. Zároveň si nemůžeme myslet, že se jedná pouze o prověřování, které by bylo ad hoc a jednorázové. My se k danému výrobku vracíme v časovém horizontu tří let, kdy opět musí potvrdit svoji certifikaci. Produkt je pravidelně kontrolován i ze strany spotřebitelů. Takže máme i zpětnou vazbu, že spotřebitelé oceňují jeho zvýšenou kvalitu,“ vysvětluje Pavel Vinkler.
Že se jedná o výrobek či službu ověřenou programem Česká kvalita, prokazuje 22 už zmíněných značek kvality, které obvykle najdeme na obalu zboží nebo mezi základními informacemi o organizaci poskytující služby. Zda vybraní dodavatelé patří na seznam oceněných firem, lze zjistit i na Oficiálním portálu Rady kvality ČR, kde se nachází přehled registrovaných výrobků a služeb. V současné době obsahuje databáze jednotlivých značek kvality více než čtyři tisíce registrovaných produktů.
Máme značky, které jsou orientovány vyloženě na produkty pro děti, ať už obuv, hračky, popřípadě dětská hřiště, sportoviště a podobně. Pokud někdo třeba staví svůj dům, máme tam produkty určené právě pro oblast stavebnictví, nebo pokud si někdo zrovna vybavuje domácnost, tak tam máme produkty českých nábytkářů. Značky obecně rozdělujeme do dvou skupin, jedny jsou ty sektorové, které jsem zmínil, a pak tam máme horizontální značky, které jdou napříč trhem, jako je například značka CZECH MADE, anebo jsou to Ekologicky šetrné výrobky,“ vykládá dále v pořadu Nový den zástupce vrchního ředitele Sekce hospodářství a současně ředitele Odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu.
Značky kvality v Národním programu Česká kvalita Zdroj: Národní program Česká kvalita
Češi dobře vědí, co chtějí
Národní program Česká kvalita funguje déle než dvacet let. Za tu dobu se mu podařilo úroveň českých výrobků a služeb výrazně posunout. Potvrzují to nejen mnohé studie a analýzy, ale také sami spotřebitelé, kteří jdou s dobou a reagují na moderní podmínky. „Například v oblasti udržitelnosti se český spotřebitel zajímá nejenom o produkt samotný, ale zajímá se třeba o společensky odpovědné jednání dané společnosti. A samozřejmě zůstává to důležité, což je kvalita samotného produktu, ale i navazujících služeb,“ zdůrazňuje Pavel Vinkler s tím, že prioritou je pro české zákazníky také záruční servis.
Velkou roli při výběru zboží hraje pochopitelně cena. „Je to normální zejména v těžkých situacích, jaké prožíváme v posledních letech... Podle mého názoru rozhoduje kvalita, rychlost, příjemnost toho nákupu a samozřejmě příjemnost používání, ať už se jedná o produkt či službu,“ říká Pavel Vinkler.
A dodává, že stát se součástí Národního programu Česká kvalita znamená pro podnikatele a jiné organizace velkou výzvu.
Musíme si uvědomit, že čeští podnikatelé neřeší pouze tuzemskou, ale mezinárodní konkurenci, ať už z Evropské unie, nebo ze třetích zemí. To je nejsilnější aspekt. Jako další nejsilnější výzvu vidím tendenci k udržitelnosti, k tzv. cirkulární ekonomice, nepoužívat různé materiály a vstupy pouze jednou, ale skutečně se zamyslet a realizovat celý vývoj produktu tak, aby docházelo k použití znovu.“
Novinky a tradice českého trhu
Velmi často skloňovaným tématem už i v Česku jsou automatizované prodejny. Ty by mohly být velmi platné například ve venkovských oblastech, kde je dostupnost obchodní obslužnosti velmi podstatná, a přitom často chybí. „Je potřeba si uvědomit, že v České republice máme cca 4 800 obcí pod 1 000 obyvatel. Trh je tam malý a my jako Ministerstvo průmyslu a obchodu a jako Rada kvality České republiky podporujeme digitalizaci prodejen v návaznosti na koncept automatizovaných hybridních prodejen. Ten je velice efektivní v tom, že šetří mzdové prostředky a je založen na tom, že máte určitou otvírací dobu, kterou jste schopni pokrýt, a následně se obchod přepne do hybridního modelu,“ uvádí zástupce ředitele Odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu a pokračuje: „Každý si může poměrně jednoduše obchod otevřít, nakoupit na samoobslužné pokladně, zaplatit a pak bez problémů odchází z prodejny. Tento obchod není omezen žádnou otevírací dobou.“
Národní program Česká kvalita se tak snaží držet krok s dobou a zajistit českým zákazníkům pohodlné a dostupné nakupování. Ovšem cení si i tradice, především pak rodinného podnikání. „Rodinné firmy jsou velmi významným prvkem českého podnikatelského prostředí... Máme registr rodinných firem, můžete v něm najít cca 1 200 podnikatelů,“ říká Pavel Vinkler s tím, že v rámci Národních cen ČR vznikla speciální sekce, kde odborná komise hodnotí právě podnikání v rodinných firmách. „Máme konkrétní přístup, který jsme vyvíjeli s našimi kolegy z univerzit a s jednotlivými asociacemi a podnikatelskými komorami.“