Zlatá mládež i obyčejní Rusové. Ti všichni pocítili důsledky invaze jejich armády na Ukrajinu na vlastní kůži. Zmizely tisíce poboček západních řetězců rychlého občerstvení a obchody světoznámých značek. Zato ale přitvrdila propaganda a výchova k vlastenectví.
Ze života Rusů zmizelo prakticky vše západní. Ulice dvanáctimilionové ruské metropole zaplavily v uplynulých desetiletích obchody a reklamy světoznámých značek. Vše odstartoval v roce 1990 americký řetězec rychlého občerstvení McDonald's. „S jeho příchodem definitivně skončila studená válka, definitivně skončil Sovětský svaz,“ řekl spolupracovník CNN Prima NEWS v Moskvě Jiří Just.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Odhodlaní muži, vystrašené děti i znásilněné ženy. Reportéři popsali nejsilnější momenty války
24. února loňského roku ale přišlo vystřízlivění. Západní firmy zařadily zpátečku. K ústupu jako první zavelel opět McDonald's. „Přišli jsme se rozloučit,“ řekla tehdy jedna z posledních zákaznic moskevské pobočky amerického fasfoodu Nasťa Mordvinová.
Před výdejními okénky řetězce v Moskvě se tvořily i kilometrové fronty aut. Zakoupená poslední meníčka pak někteří podnikavci nabízeli na internetu i za 50 tisíc rublů, tedy skoro za deset tisíc korun. „Rusové byli zvyklí na západní styl života. Pro některé je to doslova tragédie,“ dodal Just.
Náhražky i sílící propaganda
Pro Rusy se západní zboží stalo nedostupným. Odchod oznámily i další společnosti, například KFC, Starbucks, Ferrari, Dior nebo Coca-Cola. Některé výrobky nahradily náhražky.
Změnilo se ale i mnoho dalšího. Propaganda přitvrdila. Školy vedou děti k vlastenectví mnohem intenzivněji než dříve. „Věřím, že to bude dobrá tradice, že se to bude všem líbit. Každý týden v pondělí budeme vztyčovat státní vlajku,“ uvedla zástupkyně ředitele jedné ruské školy Jelena Demjanova. Vztyčení vlajky provází i zpěv hymny.
Stejně jako jinde, i v Rusku vzrostly ceny. V obchodech Rusové zaplatí zhruba dvojnásobek ve srovnání s dobou před začátkem války.